Η κατά Ολιβιέ Πι πολιτική "Μαντάμα Μπατερφλάι" στο Ηρώδειο

Με μια νέα παραγωγή της όπερας "Μαντάμα Μπατερφλάι" του Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία Ολιβιέ Πι και μουσική διεύθυνση Βασίλη Χριστόπουλου, εγκαινιάζει η Εθνική Λυρική Σκηνή (Ηρώδειο, από 1/6) το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών.

Μαντάμα Μπατερφλάι © Βαλέρια Ισάεβα

Η "Μαντάμα Μπατερφλάι" αποτελεί σήμερα μία από τις πιο δημοφιλείς όπερες και σταθερό πυλώνα του ρεπερτορίου κάθε λυρικού θεάτρου ανά την υφήλιο. Παράδοξο, αν σκεφtούμε ότι η πρεμιέρα της στη Σκάλα του Μιλάνου τον Φεβρουάριο του 1904 αποτέλεσε μεγάλη αποτυχία, ίσως επειδή –υπό το φως της μεγάλης εχθρότητας των Ιταλών για την αρ νουβό– υπήρχε η αίσθηση μόλυνσης της καθαρότητας της ιταλικής μουσικής!

Ο Πουτσίνι τη συνέθεσε, επηρεασμένος από "λαϊκό" θεατρικό έργο που είχε παρακολουθήσει στο Λονδίνο και αντιλαμβανόμενος απόλυτα τη σημασία τηςαντιπαράθεσης των δύο πολιτισμών, του εξωτικού-ιαπωνικού και του δυτικού αμερικανικού, στοιχείο που αποτέλεσε εξάλλου και την πηγή της μουσικής του έμπνευσης. Ο ίδιος δεν δίσταζε να τη χαρακτηρίσει ως την πιο αγαπημένη του όπερα, ενώ η αλαβάστρινης όψης ηρωίδα της κατέληξε ν’ αποτελεί σύμβολο ανεξάντλητης υπομονής και αιώνιας, σταθερής αγάπης.

Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από το μοιραίο έρωτα/γάμο της 15χρονης γκέισας Τσο-Τσο-Σαν με τον υποπλοίαρχο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ Πίνκερτον. Ύστερα από τρία χρόνια απουσίας, ο αξιωματικός επιστρέφει με την Αμερικανίδα σύζυγό του στην Ιαπωνία, μαθαίνοντας ότι έχει αποκτήσει γιο από την Μπατερφλάι. Εκείνη δέχεται να τους παραδώσει το παιδί, αλλά στη συνέχεια αυτοκτονεί.

Το έργο συγκινεί διαχρονικά και προκαλεί έντονα συναισθήματα, με την πρόδηλα μελωδική μουσική, τις υπέροχες άριες και χορωδιακά, αλλά και τον δραματικό της χαρακτήρα. Οι σταδιακές τροποποιήσεις που επέφερε ο Πουτσίνι άμβλυναν, βέβαια, την αρχική αιχμηρή σκιαγράφηση προσώπων και καταστάσεων προς όφελος ενός κάποιου αστικού καθωσπρεπισμού.

Μαντάμα Μπατερφλάι
© Βαλέρια Ισάεβα

Την πολιτική διάσταση του έργου προτάσσει, πάντως, ο Ολιβιέ Πι, στον οποίο ανέθεσε η Εθνική Λυρική Σκηνή τη σκηνοθεσία της νέας παραγωγής που ανεβαίνει στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για 4 παραστάσεις (1, 4, 7 και 10 Ιουνίου). Ο κορυφαίος Γάλλος σκηνοθέτης της όπερας και του θεάτρου, καλλιτεχνικός διευθυντής επί σειρά ετών στο Φεστιβάλ της Αβινιόν και πλέον στο Παρισινό Θέατρο Σατλέ, επιστρέφει στην Αθήνα και την ΕΛΣ μετά τη μεγάλη επιτυχία του "Βότσεκ" (αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος", 2020). Μολονότι έχει σκηνοθετήσει πάνω από σαράντα έργα όπερας σε όλο τον κόσμο, τούτη είναι η πρώτη αναμέτρηση του Πι με τη "Μαντάμα Μπατερφλάι", αλλά και με τον Πουτσίνι γενικότερα! Υπόδειγμα σκεπτόμενου καλλιτέχνη, τονίζει για το έργο: "Δεν πρόκειται για ένα μελόδραμα, αλλά για μια κάθοδο στην Κόλαση, λιγότερο συναισθηματική απ’ όσο φαίνεται. Αν αφαιρέσουμε το βερνίκι του "τοπικού χρώματος", είναι η ιστορία ενός Αμερικανού χωρίς ηθικούς φραγμούς που αγοράζει ένα παιδί 15 ετών και το καταστρέφει. Κάτω από τις ανθισμένες κερασιές, η ποταπότητα, η βία, η άρνηση του ιαπωνικού πολιτισμού, η λαγνεία και ο αλκοολισμός είναι οι πραγματικοί κινητήρες του έργου".

Ο σταθερός συνεργάτης του Πιερ-Αντρέ Βάιτς υπογράφει την εντυπωσιακή σκηνική εγκατάσταση και τα κοστούμια της παραγωγής, που αναμένεται με ενδιαφέρον, δεδομένου του αυξημένου συντελεστή δυσκολίας να αποδοθεί πειστικά η οικειότητα της δράσης σε μεγάλο, ανοιχτό χώρο.

Δίχως να ξεφύγει από τη λογική του βερισμού με τις έντονες συγκρούσεις και την αγάπη για θεατρικές λύσεις, η επιτυχία του έργου δεν βασίζεται μόνο στην εύστοχη απόδοση χαρακτήρων και συναισθημάτων. Μεγάλη σημασία έχει εξίσου η εξαιρετικά προσεγμένη, λεπταίσθητη ενορχήστρωση, που αξιοποιεί τόσο τις κατακτήσεις του ανατέλλοντος γαλλικού ιμπρεσιονισμού όσο και στοιχεία της παραδοσιακής ιαπωνικής μουσικής, που ο συνθέτης συγκέντρωσε με μεγάλη επιμέλεια. Πιστός στο ρεαλισμό, ο Πουτσίνι χρησιμοποίησε μέχρι τον εθνικό ύμνο των ΗΠΑ για τη μουσική των αμερικανικής καταγωγής ρόλων!

Περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη όπερα του Πουτσίνι, η "Μαντάμα Μπατερφλάι" στηρίζεται στον κεντρικό χαρακτήρα, που δεν εγκαταλείπει σχεδόν ποτέ τη σκηνή! Ο ρόλος της Τσο-Τσο-Σαν σκιαγραφείται με μεγάλη ευαισθησία και αναπτύσσεται σταδιακά μέχρι το τέλος. Εξουθενωτικός φωνητικά, απαιτεί λυρικοδραματική σοπράνο, η οποία θα μπορέσει να αρθεί πειστικά από την αφελή παιδούλα των πρώτων σκηνών στην αποφασισμένη, τραγική ηρωίδα του φινάλε, αποφεύγοντας ευτελείς ερμηνευτικούς μανιερισμούς. Στον πρωταγωνιστικό ρόλο θα ακούσουμε την ανερχόμενη Νοτιοκορεάτισσα υψίφωνο Άννα Σον.

Στο ρόλο του Πίνκερτον εμφανίζεται ο γνωστός Ιταλός τενόρος Αντρέα Καρέ. Τη Σουτζούκι ερμηνεύει η Ρωσίδα μεσόφωνος Αλίσα Κολόσοβα, ενώ τον Σάρπλες ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης. Τη μουσική διεύθυνση έχει αναλάβει ο διακεκριμένος αρχιμουσικός Βασίλης Χριστόπουλος.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

Viva la musica! Στο καλειδοσκόπιο του συναυλιακού καλοκαιριού

Η αλήθεια είναι ότι αυτό το καλοκαίρι δεν έχει "κάτι για όλους". Mας αποζημιώνει όμως με πληθώρα διεθνών καλλιτεχνών που έρχονται στην Αθήνα φορτσάτοι.

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
27/04/2024

Ξεκινά η προπώληση για την "Τόσκα" του Τζάκομο Πουτσίνι στο Ηρώδειο

Η "Τόσκα" του Τζάκομο Πουτσίνι, σε σκηνοθεσία, σκηνικά και κοστούμια του Ούγκο ντε Άνα, είναι η πρώτη μεγάλη καλοκαιρινή όπερα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού για το 2024.

Οι Mathame σε ένα εκρηκτικό πάρτι μελωδικής techno

Oι Matteo και Amadeo Giovanelli στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού.

Το "Piaf! The Show" έρχεται στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού

Όλα τα λατρεμένα τραγούδια της απόλυτης ντίβας θα μάς ταξιδέψουν στους σταθμούς της πολυτάραχης ζωής της, υπό την ερμηνεία της Nathalie Lermitte.

Μία συναρπαστική μουσικά "Σταχτοπούτα" & μία σπουδαία τσελίστα (Εμμ. Μπερτράν) στο "Ολύμπια"

Οι δύο πολύ ωραίες βραδιές, που απόλαυσαν οι φιλόμουσοι σε διάστημα μόλις ενός μήνα στο "Ολύμπια" Δημοτικό Μουσικό Θέατρο της Αθήνας, έδωσαν τροφή για σκέψη όσον αφορά τις προοπτικές και τη θέση του θεσμού στα μουσικά μας πράγματα.

Release Athens 2024: Beak> και Mount Kimbie την ίδια μέρα με τους Massive Attack

Το συγκρότημα του Geoff Barrow, των μοναδικών Portishead, και το λονδρέζικο γκρουπ σε μια από τις πιο απολαυστικές βραδιές του φετινού καλοκαιριού.

"Φως! Ω, πού είναι το φως;": Τραγούδια σε ποίηση του Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ

O ποιητικός κόσμος του μεγάλου Ινδού στοχαστή Ραμπιντρανάτ Ταγκόρ αποκαλύπτεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.