
Οι πασχαλινές συναυλίες είναι ένας ιδιαίτερος κόσμος, που κάθε χρόνο ανθεί για λίγες μόνο ημέρες – συνήθως από το Σάββατο του Λαζάρου ή την Κυριακή των Βαΐων έως (και) τη Μεγάλη Πέμπτη. Στόχος τους, άλλωστε, είναι η σύμπλευση με το πνεύμα κατάνυξης που χαρακτηρίζει τη Μεγάλη Εβδομάδα, το οποίο υπηρετείται από ξεχωριστές μουσικές στιγμές, προερχόμενες τόσο από το λόγιο παρελθόν της Ευρώπης όσο και από την εγχώρια δημιουργία.
Η έναρξη των φετινών εκδηλώσεων θα γίνει την Κυριακή των Βαΐων (9/4) στη Γερμανική Εκκλησία, όπου οι Βασίλης Σούκας (μπαρόκ βιολί), Κατερίνα Κτώνα (τσέμπαλο) και Έφη Μηνακούλη (θεόρβη) θα παρουσιάσουν το έργο του Γιόχαν Κρίστοφ Μπαχ –συγγενή του πιο διάσημου Μπαχ της ιστορίας– "Θρήνος", βασισμένο στον 38ο θρήνο του βιβλικού προφήτη Ιερεμία, αλλά και τα πέντε "Θλιβερά μυστήρια" του Χάινριχ Ίγκνατς Φραντς Μπίμπερ, που απηχούν τη θυσία του Ιησού υπέρ της ανθρωπότητας.

Σε ανάλογο μήκος κύματος θα κινηθεί και η βραδιά "Lacrimosa: Θρηνητική μουσική για το Θείο Πάθος" (Γερμανική Εκκλησία, Μεγάλη Δευτέρα 10/4), η οποία θα αντλήσει από μια ποικιλία λατρευτικών δημιουργιών του ιταλικού και γερμανικού μπαρόκ –π.χ. το "Erbame Dich" από τα Κατά Ματθαίον Πάθη του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ ή το "Fac Ut Ardeat" από το Stabat Mater του Αντόνιο Βιβάλντι– με τις σοπράνο Βούλα Αμιραδάκη και Αλεξάνδρα Ματθαιουδάκη στο τραγούδι και τον πάστορα του ναού Κουρτ Ρίκε στην αφήγηση. Το ίδιο βράδυ, το αμφιθέατρο "Ιωάννης Δεσποτόπουλος" του Ωδείου Αθηνών φιλοξενεί την ορχήστρα Φιλαρμόνια, την οποία θα διευθύνει ο Ελληνοαμερικανός μαέστρος Πίτερ Τιμπόρις. Στο επίκεντρο του προγράμματος, η περίφημη "Πέμπτη συμφωνία" του Πιότρ Ιλίτς Τσαϊκόφσκι, θα παιχτεί όμως και Γκούσταβ Μάλερ (το "Adagietto"), καθώς και το "Adagio για έγχορδα" του Σάμιουελ Μπάρμπερ.

Το Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα "Σταύρος Νιάρχος", πάλι, τιμά τη Μεγάλη Δευτέρα υποδεχόμενο τους I Solisti Veneti. Η πιο φημισμένη ορχήστρα δωματίου της Ιταλίας θα εμφανιστεί στην αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" της Εθνικής Λυρικής Σκηνής μαζί με την κοντράλτο Μαρίτα Παπαρίζου (σε διεύθυνση Τζουλιάνο Καρέλα), παρουσιάζοντας ένα πολύπτυχο πρόγραμμα με επιλογές από όπερες, ορατόρια, σερενάτες και κονσέρτα, που θα προσπαθήσουν να πρεσβεύσουν την κληρονομιά της Αναγέννησης και τα ιδεώδη της Camerata Fiorentina. Το Μέγαρο Μουσικής, από την άλλη, στρέφεται στην εγχώρια δημοτική παράδοση, στήνοντας την παράσταση "Του Μοιρολογιού το Μύρο", η οποία αντλεί από τη δημοτική παρακαταθήκη, εξερευνώντας την πορεία από τους αρχέγονους θρήνους για τους νεκρούς στον σύγχρονο αυτοσχεδιασμό.

Τη Μεγάλη Τρίτη (11/4) το απόγευμα, το φωνητικό σύνολο En-Chor προσκαλεί το κοινό στην αίθουσα του Συλλόγου "Οι Φίλοι της Μουσικής" (στο Μέγαρο) για την παράσταση "Τα Τραγούδια Γίναν Πάθη…", σε καλλιτεχνική επιμέλεια Καλής Βανδώρου και διεύθυνση Σάββα Ρακιντζάκη. Φιλοδοξία τους, όπως λένε, η αναφορά σε μια Ανάσταση που περιμένει πάντα κρυμμένη πίσω από έναν Γολγοθά, την οποία θα εκφράσουν με όχημα μελωδίες του Μίκη Θεοδωράκη, του Σταύρου Ξαρχάκου και άλλων αγαπημένων Ελλήνων συνθετών. Η νύχτα της ίδιας μέρας, εν τω μεταξύ, ανήκει στον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, ο οποίος έχει την τιμητική του στο μεταμεσονύχτιο κοντσέρτο "Midnight Bach" που θα δώσει για τέταρτη χρονιά η βιολονίστρια Ίρις Λουκά στην Αγγλικανική Εκκλησία του Αγίου Παύλου. Όπως και στις προηγούμενες εκδοχές της, η συναυλία θα είναι ήσυχη και κατανυκτικής διάθεσης, με επιμελημένα χαμηλό φωτισμό.

Η φετινή πασχαλινή σεζόν ολοκληρώνεται έπειτα τη Μεγάλη Τετάρτη 12/4 με τη "Missa Solemnis" βραδιά της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, στην αίθουσα "Χρήστος Λαμπράκης" του Μεγάρου Μουσικής. Αντικείμενό της, ασφαλώς, είναι το ομώνυμο αριστούργημα του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, το οποίο θα παρουσιαστεί σε μια λαμπερή σύμπραξη με τη Χορωδία της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης και τη Χορωδία των Μουσικών Συνόλων του Δήμου Αθηναίων, σε διεύθυνση του διακεκριμένου Γερμανού αρχιμουσικού Κρίστοφ Πόπεν. Τα φωνητικά μέρη θα αποδώσουν η υψίφωνος Κάρεν Λίμπερ, η μεσόφωνος Ίνγκεμπορ Ντανζ, ο τενόρος Γιένις Ισμάνοφ και ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς.