Ο "Οθέλλος" του Βέρντι στο αισθητικό σύμπαν του Ουίλσον

Ο πολύς Μπομπ Ουίλσον σκηνοθετεί τον «Οθέλλο» του Βέρντι στη Λυρική. Ο Ευτύχης Δ. Χωριατάκης ανιχνεύει το ενδιαφέρον αυτής της ιδιαίτερης συνεργασίας.

Οθέλλος

Σε συμπαραγωγή με το Πασχαλινό Φεστιβάλ του Μπάντεν-Μπάντεν, όπου πρωτοπαρουσιάστηκε τον Απρίλιο του 2019, η Εθνική Λυρική Σκηνή προτείνει τον "Οθέλλο" του Βέρντι σε σκηνοθεσία, σκηνικά και φωτισμούς του Ρόμπερτ Ουίλσον. Αυτή είναι η πρώτη συνεργασία ενός από τους κορυφαίους θεατρικούς και εικαστικούς καλλιτέχνες της εποχής μας με το μοναδικό λυρικό μας θέατρο.

Η δράση της όπερας εκτυλίσσεται στην Κύπρο τον 15ο αιώνα και εστιάζει στην εκδίκηση του Ιάγου, ο οποίος είναι σημαιοφόρος στην υπηρεσία του Οθέλλου. Ο Ιάγος μισεί τον Μαυριτανό κυβερνήτη του νησιού, επειδή τον παρέκαμψε και έδωσε προαγωγή στον Κάσσιο. Ο Ιάγος δολοπλοκεί προκειμένου να πείσει τον Οθέλλο ότι η σύζυγός του Δυσδαιμόνα τον απατά με τον Κάσσιο. Πέφτοντας στην παγίδα και θολωμένος απ’ τη ζήλια, ο Οθέλλος στραγγαλίζει την αθώα Δυσδαιμόνα, αλλά αυτοκτονεί όταν η πλεκτάνη αποκαλύπτεται.

Otello

Ακολουθώντας την αφήγηση του ομώνυμου σαιξπηρικού έργου, η ιστορία του "Οθέλλου" είναι γεμάτη έντονες αντιθέσεις και βίαια συναισθήματα. Παρά τις ξεχωριστές ικανότητες και τη γενναιότητά του που τον έκαναν στρατηγό μιας υπερδύναμης, της "γαληνοτάτης" Δημοκρατίας της Βενετίας, ο στρατιώτης βιώνει την ανασφάλεια της καταγωγής και των "πιστεύω" του, με αποτέλεσμα να χειραγωγηθεί εύκολα από δόλιους αντιπάλους και να οδηγηθεί στην κόλαση της καταστροφής.

Πολλοί αναρωτιούνται πόσο θα "κουμπώσει" με το συγκεκριμένο έργο η τόσο ιδιαίτερη, πλην απολύτως αναγνωρίσιμη σκηνική γλώσσα του Ουίλσον. Ιδίως όταν ο πολυβραβευμένος Αμερικανός αβανγκάρντ σκηνοθέτης προτείνει (και) για τον "Οθέλλο" ένα μινιμαλιστικό σύμπαν, με αισθητικά εντυπωσιακές και συναισθηματικά φορτισμένες εικόνες, επιβλητικούς φωτισμούς, στιλιζαρισμένη κινησιολογία, ιδιαίτερα κοστούμια και έντονο μακιγιάζ. 

Παρότι θεωρεί ότι "η ιστορία του Οθέλλου έχει να κάνει περισσότερο με μια εσωτερική σύγκρουση, μ’ ένα ζήτημα ανασφάλειας, με κάποιον που είναι πολύ δυνατός αλλά και πολύ αδύναμος, ως ξένος", ο Ουίλσον αποφεύγει να προτείνει μια ψυχολογική ανάγνωση αυτής της πολυπρισματικής προσωπικότητας και δίνει τον πρώτο λόγο στη μουσική.

Ο Βέρντι συνέθεσε την αριστουργηματική όπερα στα 74 χρόνια του, αποδίδοντας την τραγική ιστορία του Οθέλλου με μουσική σπάνιας ομορφιάς. Άλλοτε χειμαρρώδης και ορμητική, άλλοτε διαυγής και ανάλαφρη, ακολουθεί τις ψυχολογικές διακυμάνσεις των ηρώων, χωρίς να χάνει ούτε στιγμή τον ηλεκτρισμό της, διακρίνεται δε για την πλούσια ενορχήστρωσή της. Η ιδιοφυής μουσική γλώσσα του Ιταλού συνθέτη δένει θαυμαστά, σε ένα άρρηκτο σύνολο υψηλής καλλιτεχνικής αξίας, τα μελωδικά κομμάτια με τη δραματικότητα του Σαίξπηρ και τη δύναμη του ποιητικού κειμένου του Μπόιτο, ενώ οι εξαίσιες άριες, τα ντουέτα και τα χορωδιακά μέρη κρατούν το θεατή σε εγρήγορση μέχρι το φινάλε.

Εξίσου εντυπωσιάζει η υποδειγματική οικονομία των εκφραστικών μέσων: μία και μόνο μουσική φράση αρκεί να σκιαγραφήσει τον ηρωισμό και την εκρηκτική προσωπικότητα του Οθέλλου, το άσβεστο μίσος του Ιάγου, την αγνότητα και την καλοπιστία της Δυσδαιμόνας. Λίγα μουσικά μέτρα αποδίδουν με τρομακτική δύναμη την καταιγίδα που μαίνεται τόσο στη θάλασσα όσο και στην ψυχή του κεντρικού ήρωα, ο οποίος θα κατακρημνιστεί από το βάθρο της δόξας, παραδομένος στην παράφορη ζήλια του.

Και οι πέντε παραστάσεις στην Αίθουσα "Σταύρος Νιάρχος" του ΚΠΙΣΝ (23, 27 Φεβρουαρίου και 2, 5, 8 Μαρτίου) θα δοθούν με μία μοναδική διανομή, στην οποία πρωταγωνιστούν διεθνούς ακτινοβολίας Έλληνες και ξένοι μονωδοί. Τον ομώνυμο ρόλο, έναν από τους απαιτητικότερους του ρεπερτορίου για δραματικό τενόρο, ενσαρκώνει ο Λετονός Αλεξάντρς Αντονένκο, ο πιο περιζήτητος σήμερα ερμηνευτής του, παγκοσμίως. Η Ρουμάνα υψίφωνος Τσέλια Κοστέα θα ερμηνεύσει τον σπάνιας ευαισθησίας ρόλο της άτυχης Δυσδαιμόνας, ενώ τον σκοτεινό Ιάγο ενσαρκώνει ο κορυφαίος μας βαρύτονος Τάσης Χριστογιαννόπουλος. Τέλος, στους ρόλους των Κάσσιου και Αιμιλίας εμφανίζονται ο τενόρος Δημήτρης Πακσόγλου και η υψίφωνος Βιολέττα Λούστα. Tα σύνολα της ΕΛΣ θα διευθύνει o αρχιμουσικός Στάθης Σούλης

Περισσότερες πληροφορίες

Εθνική Λυρική Σκηνή - αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος»

Κέντρο Πολιτισμού - Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος», Λεωφ. Συγγρού 364, Καλλιθέα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Μουσική

H ηφαιστειακή melodic techno των Mathame

Υπάρχει άραγε καλύτερος τρόπος να ανοίξει η καλοκαιρινή σεζόν στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού από ένα μεγάλο ηλεκτρονικό πάρτι;

ΓΡΑΦΕΙ: ΒΙΚΤΩΡΙΑ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΥς
13/05/2024

Η Εύη Μάζη στο μπαράκι της Διδότου

Μουσικές και τραγούδια από όλο τον κόσμο, ethnic ορχηστρικά, τραγούδια από το μεσοπόλεμο, ρεμπέτικα, ελληνικές μπαλάντες, λαϊκά τραγούδια, fados, κινηματογραφική μουσική και άλλα πολλά.

AthensRocks 2024: Ροκάρουμε με Sleaford Mods, The Last Internationale και Ilias Bogdanos & Inco

Το AthensRocks ετοιμάζει ένα πολυσυλλεκτικό line up που θα ενθουσιάσει όλους τους μουσικόφιλους.

"Rio": Σαν σήμερα το 1982, κυκλοφορεί το magnum opus των Duran Duran

Το "Rio" συνδύαζε ότι πιο ενδιαφέρον συνέβαινε στη μουσική των early 80s: το σκοτάδι του post-punk, τον πειραματισμό της synth-pop, την ατμόσφαιρα του gothic rock και τους αψεγάδιαστους disco ρυθμούς.

Το "Ζάρι" της Μαρίνας Σάττι επανακυκλοφορεί σε 4 διαφορετικές εκδοχές

Το τραγούδι που εντυπωσίασε το κοινό της Eurovision, λαμβάνοντας το μεγάλο εισιτήριο για τον τελικό, επανακυκλοφορεί "A capella", "Instrumental", "Sped Up" αλλά και στην Live έκδοση.

Ανακαλύπτοντας το ποιητικό σύμπαν των πνευστών

Ενδιαφέρουσα εναλλακτική στις καθιερωμένες εκδηλώσεις θρησκευτικής μουσικής αποτέλεσε, λίγο πριν το Πάσχα, το "Σαββατοκύριακο των πνευστών" του Μεγάρου Μουσικής, όπου εξέχουσα παρουσία είχαν, μεταξύ άλλων, οι εξαιρετικοί μουσικοί ξύλινων πνευστών της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών.

Το electro-pop τρίο των Cannons στην Τεχνόπολη

Φέτος πραγματοποιούν την πρώτη ευρωπαϊκή περιοδεία τους και κάνουν στάση στην Αθήνα.