Συνεχίζοντας να μετέχει στους εορτασμούς των 200 χρόνων της Ελληνικής Επανάστασης, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εμπνέεται από το 1821 για το στήσιμο μιας ξεχωριστής συναυλίας (Παρασκευή 12/11, στην αίθουσα «Χρήστος Λαμπράκης» του Μεγάρου Μουσικής). Δεδομένου ότι αποτελεί τέταρτο μέρος των σχετικών της δράσεων, η βραδιά τιτλοφορείται «Ελληνική Επανάσταση ΙV». Φιλοδοξεί να ανοίξει έναν ευρείας κλίμακας διάλογο μεταξύ του 19ου, του 20ού και του 21ου αιώνα: αφενός αναδεικνύοντας σελίδες από το πολύτιμο παρελθόν του τόπου μας, αφετέρου κάνοντας και ορισμένες νύξεις για το πιθανό δημιουργικό του μέλλον.
Την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών θα διευθύνει για την περίσταση ο ανερχόμενος μαέστρος Διονύσης Γραμμένος. Σχολιάζοντας την επικείμενη συναυλία, τόνισε ότι το πρόγραμμά της απαιτεί ιδιαίτερη φροντίδα, καθώς τα έργα που επιλέχθηκαν δεν είναι πολύ γνωστά στο ευρύτερο κοινό: «η εκτέλεσή μας θα δημιουργήσει σε πολλούς την πρώτη εικόνα που θα σχηματίσουν για τη μουσική αυτή», είπε χαρακτηριστικά.
Η έναρξη θα γίνει με την «Εισαγωγή και Φούγκα πάνω σε δύο ελληνικά θέματα» του Διονύση Λαυράγκα, μια γέφυρα μεταξύ της ευρωπαϊκής συμφωνικής παρακαταθήκης και της δημοτικής μας παράδοσης, την οποία εκπροσωπεί το τσάμικο που είναι γνωστό πότε με τον τίτλο «Τούρκα δέρνει τη σκλάβα της», πότε ως «Κάτω στου Βάλτου τα χωριά». Ακολουθεί το πιο σύγχρονο έργο της βραδιάς, η νέα σύνθεση «Palingenesis», ειδική παραγγελία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στον Ευριπίδη Μπέκο για τα 200 χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης. Ο ίδιος ο συνθέτης κατονόμασε ως πηγή έμπνευσης τη μετάφραση του Κωστή Παλαμά στο ποίημα του Βικτόρ Ουγκό «Το Ελληνόπουλο», ενώ αποκάλυψε ότι η κυκλική φόρμα που μετέρχεται συμβολίζει την τάση της Ιστορίας να επαναλαμβάνεται.
Η συνέχεια ανήκει στο έργο που δεσπόζει στο πρόγραμμα: η «Σουίτα αρ. 1 για πιάνο και ορχήστρα» του Μίκη Θεοδωράκη, επηρεασμένη από την επαφή του με την παράδοση της Κρήτης, αποτέλεσε ως γνωστόν σταθμό για τη συνθετική του πορεία. Για την εκτέλεσή της, μάλιστα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών κάλεσε στο πιάνο την Τατιάνα Παπαγεωργίου, καθώς, ως στενή συνεργάτιδα του μεγάλου μας δημιουργού, διαθέτει εις βάθος γνώση της γραφής του. Έπειτα, η βραδιά αναμένεται να ολοκληρωθεί με τις «Παραλλαγές και Φούγκα σε ένα δημοτικό τραγούδι» του Αντίοχου Ευαγγελάτου, πάνω στο γνωστό άσμα «Σαράντα παλικάρια από τη Λειβαδιά» – με τις παραλλαγές του τίτλου να αποτελούν μικρές, ελεύθερες φαντασίες πάνω στο κεντρικό θέμα, καθεμία με τη δική της φυσιογνωμία.
Με τα τέσσερα αυτά έργα επιδιώκεται, λοιπόν, μια αρμονική διαδοχή διαφορετικών εποχών και διαφορετικών δημιουργικών προσεγγίσεων. Ως κοινός παρονομαστής, βέβαια, αναδύεται η σχέση εντοπιότητας και Δυτικής Ευρώπης. Μια σχέση κομβική για τις επαναστατικές εξελίξεις του 1821, αλλά και διαρκώς παρούσα στο διάβα των αιώνων, μέσω ποικίλων μετασχηματισμών.
Περισσότερες πληροφορίες
«Ελληνική Επανάσταση IV»
Πολύτιμες μουσικές σελίδες της εθνικής μας κληρονομιάς έρχονται στο φως υπό τη διεύθυνση του ανερχόμενου μαέστρου Διονύση Γραμμένου και τη σολιστική συνεισφορά της Τατιάνας Παπαγεωργίου.