Το όνομα και η φωτογραφία του Κεμάλ Ατατούρκ δεσπόζουν σε όλα σχεδόν τα δημόσια κτίρια της Άγκυρας, αλλά και στα εξωτερικά πλάνα της τρίτης ταινίας του Ιρανοκαναδού Αλιρέζα Κατάμι. Σηματοδοτούν μια κληρονομιά την οποία δυσκολεύεται να διαχειριστεί μια χώρα με το ένα πόδι στη βαθιά Ανατολή και το άλλο στη Δύση, όπως ακριβώς κι ο Αλί. Σπουδαγμένος στις ΗΠΑ, έχει επιστρέψει πλέον στην πατρίδα του και διδάσκει λογοτεχνική μετάφραση στο πανεπιστήμιο. Κι ενώ το ίδρυμα μοιάζει διστακτικό ως προς τη συνέχεια της συνεργασίας τους, τα αποτελέσματα των ιατρικών εξετάσεών του δείχνουν πως είναι εξαιρετικά δύσκολο, έως αδύνατο, να κάνει παιδιά. Προβληματισμένος και αγχωμένος, θα πληροφορηθεί τον ξαφνικό θάνατο της μητέρας του. Η απώλειά της θα τον φέρει σε αντιπαράθεση με τις αδελφές και τον πατέρα του, τον οποίο αρχίζει να υποψιάζεται ως υπεύθυνο λόγω της βίαιης συμπεριφοράς του.
Βοηθός και συνεργάτης του Ασγκάρ Φαραντί, με τον οποίο συνσκηνοθέτησαν το "Terrestrial Verses", ο Κατάμι στήνει μεθοδικά το πλαίσιο ενός ψυχολογικού δράματος το οποίο παράλληλα ακτινογραφεί την πολιτικοκοινωνική πραγματικότητα που περισφίγγει τον ήρωά του. Στον εσωτερικό κόσμο του τελευταίου είναι που εστιάζει και το αφηγηματικό ενδιαφέρον του, τυλίγοντας τα πολλαπλά αδιέξοδά του σε μια υποβλητική ατμόσφαιρα μυστηρίου. Το βαρύ και σκοτεινό παρελθόν που στοιχειώνει μια χώρα "καταδιώκει" και τον ίδιο τον Αλί, βάζει ανυπέρβλητα ηθικά διλήμματα, θολώνει τα όρια φαντασίας και πραγματικότητας. Από τη μία ο Ντέιβιντ Λιντς, από την άλλη ο Νουρί Μπιλγκέ Τσεϊλάν και στη μέση ένα τολμηρό κινηματογραφικό στοίχημα, το οποίο, αν και κερδισμένο σκηνοθετικά (βραβείο στο Σάντανς), δυσκολεύεται να αποκρύψει εντελώς την εσωστρέφεια και τον έντονο συμβολισμό του.
Καναδάς, Τουρκία. 2025. Διάρκεια: 114΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ
Περισσότερες πληροφορίες
Αυτά που Σκοτώνεις
Καθηγητής πανεπιστημίου στην Άγκυρα, ο Αλί αντιμετωπίζει οικογενειακά και επαγγελματικά προβλήματα. Επιπλέον, ο ξαφνικός θάνατος της μητέρας του τον φέρνει σε αντιπαράθεση με τις αδελφές και τον πατέρα του, τον οποίο αρχίζει να υποψιάζεται ως υπεύθυνο λόγω της βίαιης συμπεριφοράς του.