Η τελευταία πολύ καλή ταινία του Κώστα Γαβρά είναι αναμφίβολα το "Τσεκούρι" (2005), διασκευή του πολιτικά αιχμηρού crime novel "The Ax", γραμμένο το 1997 από τον Ντόναλντ Γουέστλεϊκ, συγγραφέα του "Point Blank" και οσκαρικά υποψήφιου σεναριογράφου των "Κλεφτών". Πρωταγωνιστής του μυθιστορήματος είναι ο επί ενάμιση χρόνο άνεργος Μπερκ Ντέβορ, που αποφασίζει να εξοντώσει τους εφτά άντρες, οι οποίοι θα μπορούσαν να αναλάβουν τη διοικητική δουλειά που πιστεύει πως δικαιωματικά του ανήκει.
Ο Γαβράς μένει πιστός στην πλοκή του βιβλίου, την οποία εμποτίζει με σαρκαστικό μαύρο χιούμορ και μεταφέρει στην ευρωπαϊκή, ανταγωνιστική οικονομικά Ευρώπη του 21ου αιώνα. Επιπλέον, εμβαθύνει στις ψυχολογικές συνέπειες της απόλυσης του "εκσυγχρονιστή" ήρωά του (μάνατζερ σε εταιρία χαρτοποιίας), ο οποίος ως άνεργος αναπτύσσει αντικοινωνική συμπεριφορά και οδηγείται σταδιακά προς την ψύχωση – θέμα το οποίο έχει περιγράψει αριστουργηματικά το "Ελεύθερος Ωραρίου".
Ο Νοτιοκορεάτης Παρκ Τσαν-γουκ ("Old Boy", "Η Υπηρέτρια") ζει σε μια –ασιατική– πραγματικότητα που χτίζει το δικό της οικονομικό success story, γνωστό ως "θαύμα του ποταμού Χαν", γνωρίζοντας από πρώτο χέρι και το αντίστοιχα υψηλό τίμημα. Αυτό το οποίο καλείται να πληρώσει ο Γιό Μαν-σου, έμπειρο στέλεχος της χαρτοβιομηχανίας Solar Paper. Τον συναντάμε στην πολυτελή έπαυλή του, όπου ζει με τη σύζυγό του, τη μικρή τους κόρη και τον έφηβο θετό γιο του από την προηγούμενη σχέση της γυναίκας του. Τίποτα δεν μπορεί να διαταράξει την ευτυχία τους, εκτός από την εξαγορά της Solar Paper από έναν αμερικανικό κολοσσό, κάτι που οδηγεί στην απροσδόκητη απόλυση του Μαν-σου. Ένα χρόνο μετά εκείνος δουλεύει ως χαμηλόμισθος υπάλληλος, έχοντας χάσει την οικογενειακή του γαλήνη, τo κοινωνικό του status και την αυτοεκτίμησή του. Ύστερα, όμως, από μια ταπεινωτική συνάντηση με το διευθυντή παραγωγής της Moon Paper, ανταγωνίστριας της Solar Paper, αποφασίζει να τον σκοτώσει για να πάρει τη θέση του. Θα πρέπει, όμως, να εξαλείψει και τους πιθανούς ανταγωνιστές του.
Περιγράφοντας με θεόπικρο χιούμορ και περίσσιο κυνισμό (όχι μακριά από την οπτική του Γαβρά) τη θριαμβευτική, αιματοβαμμένη επικράτηση του αμοραλισμού όχι μόνο στον επαγγελματικό στίβο, αλλά και σ' όλες πλέον τις ανθρώπινες αξίες και σχέσεις, ο Παρκ Τσαν-γουκ υπογράφει μια απολαυστική μαύρη σάτιρα των μοντέρνων ηθών τα οποία μας έχει επιβάλει η ανταγωνιστική καπιταλιστική πραγματικότητα. Αρνείται να συμβιβαστεί με ρομαντικές ηθικολογίες, αλλά και τα κλισέ των κινηματογραφικών ειδών, ανεβάζοντας διαρκώς την ένταση και φλερτάροντας με την παρωδία, το γκροτέσκο και το παράλογο. Περνά απνευστί από το κοινωνικό δράμα στο ψυχολογικό θρίλερ και από εκεί στην ξέφρενη φάρσα, για να καταλήξει σε μερικά απολαυστικά ειρωνικές, επώδυνα επίκαιρες και βαθιά μελαγχολικές διαπιστώσεις.
Ν. Κορέα. 2025. Διάρκεια: 139΄. Διανομή: AMA FILMS
Περισσότερες πληροφορίες
Καμιά Άλλη Επιλογή
Ένας πρώην μάνατζερ μιας μεγάλης εταιρίας χάρτου καταστρώνει ένα μοναδικό σχέδιο για να ανακτήσει τη χαμένη δουλειά και αξιοπρέπειά του: να εξαλείψει τον ανταγωνισμό.