
Η πλέον μετωπική επίθεση του Καρλ Τέοντορ Ντράγιερ ("Ο Λόγος", "Γερτρούδη") στη μισαλλοδοξία, το συλλογικό φόβο του Άλλου και το σκοταδισμό βασίζεται σε ένα θεατρικό έργο του Νορβηγού Χανς Βίερς – Γιένσεν, το οποίο εξελίσσεται στις αρχές του 17ου αιώνα: η νεαρή Αν, παντρεμένη με ένα μεγαλύτερο σε ηλικία πάστορα, ερωτεύεται το γιο του από προηγούμενο γάμο. Όταν ο άντρας της πεθαίνει, η πεθερά της, η οποία δεν την ενέκρινε ποτέ ως νύφη, την κατηγορεί για μαγεία.
Στην καρδιά ενός αυστηρού, αψεγάδιαστης αισθητικής δράματος (στα όρια του υπαρξιακού θρίλερ) με εκπληκτικά κάδρα που παραπέμπουν στη φλαμανδική ζωγραφική, ο νόμος και η επιθυμία αντιπαρατίθενται ανυποχώρητα, με ένα άκρατο, αυστηρό στιλιζάρισμα να ενισχύει την αντίθεσή τους. Οι κάθετες κινήσεις της κάμερας, από κάτω προς τα επάνω, ακολουθούν τις δυο κυνηγημένες γυναίκες (την Αν και την Μάρτε, η οποία καίγεται στην αρχή της ταινίας ως μάγισσα), ενώ όταν περιγράφουν την πλευρά του νόμου είναι αποκλειστικά οριζόντιες. Όλοι οι ήρωες εδώ είναι παγιδευμένοι στα προσωπικά κελιά τους, ανίκανοι να επικοινωνήσουν μεταξύ τους, με την Αν να εγκλωβίζεται ανάμεσα στις κοινωνικές επιταγές και το προσωπικό πάθος. Ένα πάθος που κάποια στιγμή την τυφλώνει και μοιάζει να μην αντιλαμβάνεται πλήρως το δίκαιο των άλλων. Το καλό και το κακό συγχέονται διαρκώς σε έναν πόλεμο επιθυμιών (αυτές της κυριαρχίας συντρίβουν τις αγνές και αθώες) τον οποίο ο Ντράγιερ κινηματογραφεί με μεγάλα σε διάρκεια πλάνα σεκάνς, τα οποία διατηρούν τη χωροχρονική ενότητα και υπογραμμίζουν τη διαλεκτική σχέση όλων αυτών των αλληλοσυγκρουόμενων ιδεών, αξιών και βουλήσεων, κομμάτια ενός ταραγμένου, αντιφατικού σύμπαντος.
Α/Μ. Δανία. 1943. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Μέρες Οργής
Στις αρχές του 17ου αιώνα, η νεαρή Αν, που είναι παντρεμένη με έναν μεγαλύτερο σε ηλικία πάστορα, ερωτεύεται το γιο του από προηγούμενο γάμο. Όταν ο άντρας της πεθαίνει, η πεθερά της, η οποία δεν την ενέκρινε ποτέ ως νύφη, την κατηγορεί για μαγεία.