
Από τους σπουδαιότερους εν ζωή Αμερικανούς λογοτέχνες, ο Τόμας Πίντσον ("V.", "Το ουράνιο τόξο της βαρύτητας", "Ενάντια στη μέρα") έχει περιγράψει με απόλυτα (μετα)μοντέρνο, αντισυμβατικό και ανατρεπτικό αφηγηματικά τρόπο, σε οκτώ μόλις μυθιστορήματα, την ταραχώδη μεταπολεμική πραγματικότητα της χώρας του. Η πρωτοτυπία και η περίτεχνη δομή των ιστοριών του, το ιδιότυπο χιούμορ του και το ριζοσπαστικό ύφος του έχουν επηρεάσει πλήθος διάσημων συγγραφέων, από τον Γουίλιαμ Γκίμπσον και τον Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας ως τον Σάλμαν Ρούσντι και την Ελφρίντε Γιέλινεκ, με τον έντεκα φορές υποψήφιο για Όσκαρ Πολ Τόμας Άντερσον ("Μανόλια", "Θα Χυθεί Αίμα", "Αόρατη Κλωστή") να αποτελεί έναν από τους φανατικότερους θαυμαστές του.
Το πρώτο βήμα του καλιφορνέζου δημιουργού στο πιντσονικό σύμπαν ήταν η μεταφορά στην οθόνη του "Έμφυτου Ελαττώματος" (2014), ενός λοξού νεονουάρ το οποίο σάρκαζε βιτριολικά - και με μια ειρωνεία που θα απολάμβανε ηδονικά ο Ρόμπερτ Άλτμαν - το τέλος της εποχής της (χίπικης) αθωότητας και την πλήρη πλέον μετατροπή του αμερικανικού ονείρου σε εφιάλτη. Την ίδια διαδικασία αποτυπώνει και το δημοσιευμένο το 1990 "Βάινλαντ", το οποίο βάζει και πάλι στο στόχαστρό του τα παραισθητικά 70s και τους ονειροπόλους νοσταλγούς τους. Ο Άντερσον εμπνέεται απ’ αυτό, το διασκευάζει με ελεύθερο πνεύμα και μεταφέρει τη δράση του στο σήμερα με ξεκάθαρες αλληγορικές προθέσεις. Έτσι ο ριγκανική πραγματικότητα γίνεται τραμπική και σ’ αυτήν έχει καταφύγει, κρυπτόμενος επί μια δεκαπενταετία, ο Μπομπ, πρώην μέλος της ένοπλης επαναστατικής ομάδας French 75. Η σύντροφός του έχει συλληφθεί και εξαφανιστεί, οπότε μεγαλώνει μόνος του την έφηβη κόρη του Γουίλα, η οποία θα γίνει στόχος για το σεξιστή και μιλιταριστή συνταγματάρχη Λόκτζο. Πρώην εξολοθρευτής των μελών του French 75, αυτός κινείται βάσει της δικής του ατζέντας, την οποία πρέπει οπωσδήποτε να κρατήσει μυστική από τους πανίσχυρους ηγέτες μιας ακροδεξιάς σέκτας της οποίας φιλοδοξεί να γίνει μέλος.
Επαναστατικά όνειρα, οικογενειακά μυστικά, σεξουαλικά απωθημένα, συνωμοσιολογικές δολοπλοκίες και μια πραγματικότητα γεμάτη συλλογικές και ατομικές ψευδαισθήσεις. Μια ιστορική τραγωδία ή μια γιγαντιαία φάρσα; Ο Άντερσον τις συμπτύσσει σε ένα συναρπαστικό κινηματογραφικό παστίς, το οποίο παρωδεί είδη και κλισέ, διασκεδάζει με την αμφιθυμία χαρακτήρων και καταστάσεων, ενώ σαρκάζει πικρά και αποδομεί θαρραλέα όλο το μηχανισμό μυθοποίησης (από κάθε ιδεολογική πλευρά) της σύγχρονης Αμερικής. Με απίστευτο θράσος και μεγάλη σκηνοθετική αυτοπεποίθηση, μας επιβιβάζει σε ένα ρώσικο τρενάκι εναλλαγής συναισθημάτων και στιλ, όπως ακριβώς και η αριστουργηματική σεκάνς της καταδίωξης στον αυτοκινητόδρομο, για να μας αποβιβάσει τελικά στην "άλλη μεριά" ενός πολιτικοκοινωνικού εφιάλτη, στον οποίο, όμως, έχει παιχνιδιάρικα ανοίξει μικρές χαραμάδες αισιοδοξίας και λύτρωσης.
ΗΠΑ. 2025. Διάρκεια: 161΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
Μια Μάχη Μετά την Άλλη
Πρώην μέλος ένοπλης επαναστατικής οργάνωσης, ο Μπομπ ζει πλέον με ψεύτικη ταυτότητα, μεγαλώνοντας μόνος του την έφηβη κόρη του. Αλλά το παρελθόν του, με τη μορφή του μιλιταριστή συνταγματάρχη Λόκτζο, θα επιστρέψει με απειλητικές διαθέσεις.