Ευδοκία

4

Ένας αναρχικός ύμνος στη ζωή και τον έρωτα στην πιο ακραία, αυτοκαταστροφική μορφή τους και μια σύγχρονη τραγωδία πάνω στη «συντριβή των τεράτων» της νεοελληνικής πραγματικότητας. | Powered by Uber.

Ευδοκία

Αδιαμφισβήτητα μια από τις σπουδαιότερες ελληνικές ταινίες, η "Ευδοκία" εμφανίστηκε σαν φωτεινό μετέωρο στο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης του 1971, όπου απέσπασε μόνον το βραβείο γυναικείας ερμηνείας, συνεχίζοντας στο μοναχικό δρόμο που είχε ανοίξει πριν μια πενταετία το "Μέχρι το Πλοίο", πρώτη ταινία του Αλέξη Δαμιανού. Ήταν η εποχή κατά την οποία τα μοντέρνα αισθητικά ρεύματα άλλαζαν τους κανόνες της κινηματογραφικής αφήγησης, εκείνη, όμως, θα αντιπαραθέσει το πάθος, τη δύναμη, την ενέργεια και την ωμή, λαϊκή της ποίηση απέναντι σε κάθε σκηνοθετική βιρτουοζιτέ. Γεμάτη παζολινικό πάθος και χυμούς ζωής από το πρώτο της πλάνο, περιγράφει με συγκινητική ειλικρίνεια τον καταδικασμένο έρωτα ενός φαντάρου και μιας πόρνης, ο οποίος ξεκινά σε ένα μικρό κουτούκι.

Στην αμέσως προηγούμενη σεκάνς μια γειτόνισσα λέει στην Ευδοκία το φλιτζάνι: "Η κορώνα κι ο σταυρός. Φυλάξου από τον σταυρό…" Η κάμερα κάνει ζουμ μέσα στο φλιτζάνι, κι ενώ ακούγονται οι πρώτες νότες του μπουζουκιού το πλάνο ανοίγει στον λοχία Γιώργο Μπάσκο, ο οποίος υπό τα βλέμματα της Ευδοκίας, του προστάτη της (πρώην χωροφύλακα) και της παρέας του χορεύει ένα αντρίκιο ζεϊμπέκικο. Ολόκληρη η σκηνή, με το φλερτ, την αντιζηλία που φουντώνει και τη συμπλοκή που ακολουθεί, εξελίσσεται σχεδόν χωρίς καθόλου λόγια, αφήνοντας τις χειρονομίες, τα βλέμματα και την αθάνατη μελωδία του Μάνου Λοΐζου να περιγράψουν μοναδικά τα ασυγκράτητα ανθρώπινα πάθη.

Πρόκειται για έναν αναρχικό ύμνο στη ζωή και τον έρωτα στην πιο ακραία, αυτοκαταστροφική μορφή τους. Μια σύγχρονη τραγωδία πάνω στην – κατά Χρήστο Βακαλόπουλο - "συντριβή των τεράτων" της νεοελληνικής κοινωνίας, αποκλήρων μιας πραγματικότητας όπου η βία σιγοβράζει και η μισαλλόδοξη προκατάληψη συντρίβει κάθε εξεγερτική διάθεση. Τα ακατέργαστα πρόσωπα και τα γεμάτο ερωτισμό σώματα επικοινωνούν απαγορευμένες επιθυμίες, το σκληρό, "ανελέητο" ελληνικό φως πυρακτώνει την ατμόσφαιρα και η ορμή των νατουραλιστικών εικόνων του Δαμιανού εξαφανίζει κάθε τεχνική αδυναμία, σεναριακή έλλειψη ή ερμηνευτική ανεπάρκεια (την 22χρονη Βασιλείου ντουμπλάρει η τραγουδίστρια Ελένη Ροδά).

Ελλάδα. 1971. Διάρκεια: 97΄. Διανομή: FILMTRADE

Περισσότερες πληροφορίες

Ευδοκία

4
  • Δραματική
  • 1971
  • Διάρκεια: 97 '
  • Αλέξης Δαμιανός

Όταν ο λοχίας Γιώργος Μπάσκος γνωρίζει μια πόρνη, την Ευδοκία, οι δυο τους θα ερωτευτούν κεραυνοβόλα. Θα παντρευτούν και θα ξεκινήσουν μια καινούργια ζωή, αλλά το παρελθόν τους και οι κοινωνικές προκαταλήψεις θα ορθωθούν μπροστά τους σαν ανυπέρβλητα εμπόδια.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Σεπτεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
11/09/2025

Οι επανεκδόσεις που κάνουν πρεμιέρα στα σινεμά

Όλες οι παλαιότερες ταινίες που επιστρέφουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων από τις 11 Σεπτεμβρίου.

Καυτό Γάλα

Μονότονο και άνευρο ψυχόδραμα γυρισμένο στην Ελλάδα, με προθέσεις που θολώνουν εξαιτίας μιας αφηρημένης σκηνοθεσίας. | Powered by Uber.

Ο Πύργος του Downton: Το Μεγάλο Φινάλε

Κινηματογραφικός αποχαιρετισμός με το λαμπερό κόσμο ενός κομψότατου τηλεοπτικού μελοδράματος, με όρους ποτ πουρί των καλύτερων στιγμών της σειράς. | Powered by Uber.

Συναισθηματική Αξία

Ο Ίψεν και ο Μπέργκμαν καθοδηγούν μια συναισθηματικά συναρπαστική και σεναριακά περίτεχνη μελέτη των οικογενειακών δεσμών, αλλά και της σχέσης ζωής και τέχνης, η οποία απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο στις Κάννες. | Powered by Uber.

Η Μακριά Πορεία

Μια εξαιρετικά ψαρωτική ιδέα αποδίδεται τόσο κυνικά που φλερτάρει με το σαδισμό. | Powered by Uber.

Δίχως Στέγη, Δίχως Νόμο

Μία από τις πιο γειωμένες και καλύτερες ταινίες της Ανιές Βαρντά, με την πρωταγωνίστρια Σαντρίν Μπονέρ σε μια συγκλονιστική ερμηνεία. | Powered by Uber.