Σε Κοντινό Πλάνο

4,5

Το φιλμ που ανέδειξε διεθνώς το όνομα του Κιαροστάμι αποτελεί έναν καινοτόμο σκηνοθετικό άθλο, αλλά και ένα σπαρακτικό γράμμα αγάπης στην αμείλικτη δύναμη του ανθρωπιστικού σινεμά. | Powered by Uber.

Σε Κοντινό Πλάνο 1

Ο Χοσέιν Σαμπζιάν είναι ένας άπορος άντρας που φτάνει στα άκρα μια αλλόκοτη παρεξήγηση, όταν πείθει μια ανυποψίαστη οικογένεια πως είναι ο γνωστός Ιρανός σκηνοθέτης Μοχσέν Μαχμαλμπάφ που θέλει να την προσλάβει για τα γυρίσματα της επόμενης ταινίας του. Μόλις η άκακη μηχανορραφία του γίνεται αντιληπτή, οδηγείται στο εδώλιο του δικαστηρίου κατηγορούμενος για απάτη. Ποιο, όμως, ήταν το κίνητρο πίσω από την πράξη του;

Σε Κοντινό Πλάνο 2

Σαν αναπαράσταση μιας αναπαράστασης, ένα πραγματικό περιστατικό κινηματογραφείται από την αρχή από τον Αμπάς Κιαροστάμι με τους πρωταγωνιστές να υποδύονται τους εαυτούς τους. Προκύπτει έτσι μια καινοφανής ρεαλιστική ποιότητα, όπου ο μύθος, το ντοκουμέντο και το σκηνοθετικό βλέμμα συνυπάρχουν στο ίδιο κάδρο. Με δεδομένο, λοιπόν, πως κάθε ταινία είναι κατασκευή και κατ’ επέκταση ο κινηματογράφος μια μηχανή αναζήτησης της αλήθειας μέσα από τη μελέτη των ψευδαισθήσεων, εκείνο που απομένει είναι να στραφεί η προσοχή στην ουσία, δηλαδή στις προθέσεις και τις χειρονομίες των ηρώων.

Σε Κοντινό Πλάνο 3

Στη συνείδηση του Σαμπζιάν, το σινεμά δεν είναι απλώς ψυχαγωγία, αλλά ένα καταφύγιο που του έχει προσδώσει αξία και ορατότητα, καθώς τα φιλμ του Μαχμαλμπάφ που τον συγκινούν απεικονίζουν τη δική του, λαϊκή καθημερινότητα. Κοινώς νιώθει πως περνά από το περιθώριο στο "κοντινό πλάνο", ακριβώς όπως τον κινηματογραφεί και ο φακός του Κιαροστάμι. Η παράδοξη παρόρμηση του άντρα, επομένως, δεν συνιστά μια στείρα πράξη μίμησης όσο μια ανιδιοτελή κίνηση ευγνωμοσύνης και εν μέρει απεγνωσμένης διαμαρτυρίας. Κοινωνικά αποκλεισμένος από οποιαδήποτε ευκαιρία ενασχόλησης με τη σκηνοθεσία, ο Σαμπζιάν αρπάζει την ευκαιρία που του δίνεται, ώστε να εκφράσει τα συναισθήματα που τον συγκλόνισαν στις ταινίες του Μαχμαλμπάφ, κι ας μην έχει την παραμικρή ιδέα πώς να το κάνει. Το σάστισμα γύρω από τα βαθύτερα κίνητρα του ήρωα δίνει σταδιακά τη θέση του σε έναν βαθύ σπαραγμό, καθώς ο Κιαροστάμι τον αφουγκράζεται, προετοιμάζοντας το έδαφος για ένα από τα πιο τρυφερά φινάλε όλων των εποχών.

Ιράν. 1990. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: NEW STAR.

Περισσότερες πληροφορίες

Σε Κοντινό Πλάνο

Nema-ye Nazdik / Close-Up
4,5
  • Δραματική
  • 1990
  • Διάρκεια: 98 '
  • Αμπάς Κιαροστάμι

Ένας άντρας οδηγείται σε δίκη κατηγορούμενος για απάτη, καθώς έχει πείσει μια οικογένεια να παίξει σε μια ανύπαρκτη ταινία, παριστάνοντας τον γνωστό Ιρανό σκηνοθέτη Μοχσέν Μαχμαλμπάφ. Ποιο είναι, όμως, το κίνητρο μιας τέτοιας πράξης;

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η φάση στο 18ο Animasyros είναι κροατικά κινούμενα σχέδια

Ο θεσμός εμβαθύνει στην επιδραστική σχολή animation της χώρας στο αφιέρωμα που ξεχωρίζει από το φετινό πρόγραμμα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
22/09/2025

Τι νέο θα δούμε στα θερινά σινεμά από αυτή την Πέμπτη

Όλα όσα καταφθάνουν προσεχώς στις μαρκίζες των open air και μη κινηματογράφων.

Αυλαία στις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας με την "Ιστορία του Ήχου"

Πολ Μεσκάλ και Τζος Ο'Κόνορ πρωταγωνιστούν στο συγκινητικό ρομαντικό δράμα του Όλιβερ Ερμάνους.

Είσαι 14-17 ετών, αγαπάς τη δημοσιογραφία και το σινεμά; Γίνε μέρος των Young Reporters

Το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας σε καλεί να γίνεις εσύ η φωνή που θα μεταφέρει στο κοινό τις πιο δυνατές στιγμές του Φεστιβάλ.

Η σουρεάλ αφίσα και το τρέιλερ της "Σπασμένης Φλέβας" του Γιάννη Οικονομίδη

Μια νέα χορταστική ματιά στην πολυαναμενόμενη έκτη μεγάλου μήκους του διακεκριμένου σκηνοθέτη.

Γιατί το 2026 θα είναι μια από τις καλύτερες κινηματογραφικές χρονιές των τελευταίων ετών

Οι ταινίες που θα κυκλοφορήσουν την επόμενη χρονιά είναι πολύ πιθανό να γεμίσουν ασφυκτικά τις σκοτεινές αίθουσες και τα ταμεία των κινηματογράφων.

Μάθε τα πάντα για το σινεμά στα σεμινάρια του Filmschool

Ένα σεμινάριο κινηματογραφικής θεωρίας και πράξεις για όσους θέλουν να διδαχθούν τη μαγεία της 7ης τέχνης, στην καρδιά της Αθήνας.