
Βασισμένος σε μια ευφυώς παράλογη σεναριακή ιδέα, ο Λουίς Μπουνιουέλ υπογράφει την αυθεντικότερα σουρεαλιστική ταινία της ύστερης περιόδου του. Σ’ αυτήν οι καλεσμένοι σε ένα δείπνο της υψηλής αριστοκρατίας νιώθουν ξαφνικά ότι δεν μπορούν να φύγουν από την τραπεζαρία, παρότι η πόρτα είναι ορθάνοιχτη. Αλλά και από τις αρχές ή τους περίοικους, κανείς δεν τολμά να δρασκελίσει την πόρτα ή να επικοινωνήσει με τους έγκλειστους.
Τα όνειρα εκδικούνται και οι "ελεύθεροι πολιορκημένοι" του Μπουνιουέλ παγιδεύονται σε έναν οικείο χώρο που θα αποδειχθεί απειλητικός· άλλοι θα τρελαθούν, άλλοι θα έχουν παραισθήσεις, όλοι τους όμως θα αποκαλύψουν τον πραγματικό εαυτό τους και θα κατρακυλήσουν στο χαμηλότερο ηθικό σκαλοπάτι. Και μόνο τότε, όταν καταλυθούν πλήρως οι κοινωνικές συμβάσεις, θα μπορέσουν να "απελευθερωθούν". Η τελική σκηνή (ο εγκλεισμός στον καθεδρικό ναό), βέβαια, μας βεβαιώνει πως θα παραμείνουν για πάντα φυλακισμένοι (στο φόβο και τον κομφορμισμό τους).
Ο Μπουνιουέλ, πάντως, αρνείται να δώσει την όποια ερμηνεία σ’ αυτή τη μαύρη κωμωδία του παραλόγου. Ακόμα και ο τίτλος της είναι ένα αίνιγμα και για τον ίδιο, κάτι που εντείνει τη γοητεία αυτού του πρωτότυπου αριστουργήματος πάνω στον πολλαπλό εκφυλισμό της μεγαλοαστικής τάξης.
Α/Μ. Μεξικό. 1962. Διάρκεια: 93΄. Διανομή: NEW STAR
Περισσότερες πληροφορίες
Εξολοθρευτής Άγγελος
Οι καλεσμένοι σε ένα δείπνο της υψηλής αριστοκρατίας νιώθουν ξαφνικά ότι δεν μπορούν να φύγουν από την τραπεζαρία, παρότι η πόρτα είναι ορθάνοιχτη. Το φαινόμενο προσελκύει την προσοχή των αρχών και των περίοικων, κανείς όμως απέξω δεν τολμά να δρασκελίσει την πόρτα ή να επικοινωνήσει με τους έγκλειστους.