Η Ώρα του Λύκου

4

Απόλυτος υπαρξιακός τρόμος από έναν σκοτεινό και σκηνοθετικά τολμηρό Μπέργκμαν, ο οποίος καταδύεται στο ανθρώπινο υποσυνείδητο κι επιστρέφει με έναν ολοζώντανο κινηματογραφικό εφιάλτη. | Powered by Uber.

Η Ώρα του Λύκου

Μετά τη "Σιωπή" και το "Χειμωνιάτικο Φως", ταινίες τις οποίες γύρισε το 1963, ο Ίνγκμαρ Μπέργκμαν συμβιβάζεται οριστικά με την απόλυτη απουσία του Θεού. Ο άνθρωπος είναι πλέον μόνος του στη μέση ενός ακατανόητου, απειλητικού σύμπαντος, γύρω του απλώνεται σκοτάδι και δεν υπάρχει κανείς να απαντήσει στις υπαρξιακές ανησυχίες του (κάτι το οποίο ο ίδιος αρχίζει να διαπιστώνει ήδη από την "Έβδομη Σφραγίδα"). Πώς μπορεί λοιπόν να πορευτεί κάποιος χωρίς ηθική πυξίδα, δηλαδή χωρίς πίστη, σ’ έναν κόσμο γεμάτο πειρασμούς, διλήμματα, άγχη και παντελή έλλειψη επικοινωνίας;


Στην "Περσόνα" (1966) οι απαντήσεις αναζητούνται στο δαιδαλώδες ανθρώπινο "εσωτερικό", ενώ ο Σουηδός μετρ εντυπωσιάζει με τις τολμηρές αφηγηματικές πρωτοτυπίες του, με τις οποίες θα συνεχίσει να αναμετράται και στην άτυπη "τριλογία του Φάρο" που ακολουθεί. Την εγκαινιάζει η "Ώρα του Λύκου" (θα τη συμπληρώσουν η "Ντροπή" και το "Πάθος"), στην οποία ο διάσημος ζωγράφος Γιόχαν Μποργκ έχει απομονωθεί με την έγκυο σύζυγό του σε ένα μικρό γερμανικό νησί της Βόρειας Θάλασσας. Ψυχολογικά ασταθής και καταδιωκόμενος από δυσοίωνα οράματα, δυσκολεύεται να ανταποκριθεί στις φροντίδες της στοργικής συντρόφου του. Η επίσκεψή τους στον παρακείμενο πύργο, μετά από πρόσκληση σε επίσημο δείπνο από τους ιδιοκτήτες του, θα σπρώξει τον Μποργκ ως το αυτοκαταστροφικό ντελίριο.


"Τα όνειρα θα αποκαλυφθούν", προειδοποιεί κάποια στιγμή ο αλλόκοτος οικοδεσπότης της βραδιάς και ο Μποργκ γρήγορα θα συνειδητοποιήσει ότι βρίσκεται παγιδευμένος στη… "Ζώνη του Λυκόφωτος". Όλες οι καταπιεσμένες επιθυμίες και οι ενδόμυχοι φόβοι του έχουν πάρει σάρκα και οστά, εγκλωβίζοντάς τον σε ένα μπεκετικό παιχνίδι αγωνίας και μυστηρίου στο οποίο καλείται να αντιμετωπίσει τον αληθινό εαυτό του. Αυτόν τον οποίο προσπαθεί μια ολόκληρη ζωή να συναντήσει διαμέσου του καλλιτεχνικού έργου του (μια μόνιμη μπεργκμανική θεματική), το οποίο όμως εδώ δεν προσφέρει ψυχική λύτρωση και πνευματική ανάταση. Αντίθετα, δίνει (τερατώδη) μορφή στα ψυχολογικά τραύματα ενός "κακοποιημένου" παιδιού, το οποίο δεν μπόρεσε ποτέ να ξεφύγει από την απάνθρωπη, τιμωρητική προτεσταντική ανατροφή του.


Αυτό που ξεκινάει σαν ένα ακόμα τυπικό μπεργκμανικό ψυχόδραμα μετατρέπεται πλάνο το πλάνο σε ένα διεισδυτικό σινε-δοκίμιο υπαρξιακού τρόμου. Η αφηγηματική αποστασιοποίηση (ακούμε ήχους από την προετοιμασία των γυρισμάτων) και η διαρκής υπενθύμιση πως όλα όσα βλέπουμε είναι "διηγήσεις μέσα σε διηγήσεις" μεγαλώνουν την αίσθηση του αδιεξόδου και καταργούν τα όρια ανάμεσα στη φαντασία, την πραγματικότητα, την αλήθεια και το ψέμα. Σκοτεινός, σπαρακτικά εξομολογητικός και σκηνοθετικά τολμηρός, ο Μπέργκμαν καταδύεται βαθύτερα από κάθε άλλη φορά στο ανθρώπινο υποσυνείδητο κι επιστρέφει με έναν ολοζώντανο κινηματογραφικό εφιάλτη. 

Σουηδία. 1968. Α/Μ. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Η Ώρα του Λύκου

Vargtimmen / Hour of the Wolf
4
  • Δραματική
  • 1968
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Απομονωμένος σε ένα απομακρυσμένο νησί της Βόρειας Θάλασσας με την έγκυο σύζυγό του, ένας καλλιτέχνης παθαίνει συναισθηματική κατάρρευση καθώς έρχεται αντιμέτωπος με τις καταπιεσμένες επιθυμίες του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Superman

Reboot του διασημότερου υπερηρωικού μύθου, ο οποίος στην προσπάθειά του να εκμοντερνιστεί πολιτικοποιείται εντελώς χοντροκομμένα. Και το νόστιμο φιλοζωικό χιούμορ δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά… | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/07/2025

Οι Μπαλκονάτες

Αλμοδοβαρική ταινία με επιθετική ατζέντα και ενοχλητικό διδακτισμό, ανακατεύει με ευρηματικό θράσος θρίλερ, μαύρη κωμωδία, κοινωνικό σχολιασμό, δράμα χαρακτήρων και στοιχεία φαντασίας. | Powered by Uber.

Ο Κύριος Αζναβούρ

Σεναριακά περιγραφική και αφηγηματικά στρωτή σινε-βιογραφία χωρίς αιχμές και εξάρσεις. Στο πετσί του ρόλου του ο Ταχάρ Ραχίμ, απέσπασε ερμηνευτική υποψηφιότητα για Σεζάρ. | Powered by Uber.

Η Καρδιά Ενός Τζογαδόρου

Αναποφάσιστο, ανάμεσα στο μελό και την κοινωνική κριτική, queer δράμα πάνω στη μεταπολεμική Αμερική, την αναζήτηση (σεξουαλικής) ταυτότητας και το κυνήγι ενός άπιαστου(;) ονείρου. | Powered by Uber.

Νύχτα Αγωνίας

Αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο αλλά απλοϊκό ως προς την ψυχαναλυτική διάστασή του θρίλερ. Εντυπωσιακή η σκηνή του ονείρου, σχεδιασμένη από τον Σαλβαδόρ Νταλί. | Powered by Uber.

Επικίνδυνα Πλάσματα

Θρίλερ κοινότοπης πλοκής, η οποία εξελίσσεται στον αυτόματο πιλότο, αλλά διαρκούς έντασης και αμείωτης αγωνίας. Θα ενθουσιάσει το κοινό του αιματοβαμμένου θεάματος. | Powered by Uber.

Το Πάθος της Ζαν ντ' Αρκ

Κολοφώνας του βωβού σινεμά, στον οποίο ο Ντράγερ εγκαθιδρύει μια πρωτοποριακή "κινηματογραφική γλώσσα των αισθημάτων", ενώ η Φαλκονέτι δίνει τη για πολλούς κορυφαία γυναικεία ερμηνεία στην ιστορία. | Powered by Uber.