Το Πάθος της Ζαν ντ' Αρκ

5

Κολοφώνας του βωβού σινεμά, στον οποίο ο Ντράγερ εγκαθιδρύει μια πρωτοποριακή "κινηματογραφική γλώσσα των αισθημάτων", ενώ η Φαλκονέτι δίνει τη για πολλούς κορυφαία γυναικεία ερμηνεία στην ιστορία. | Powered by Uber.

Το Πάθος της Ζαν ντ' Αρκ

Η ιστορία της Ιωάννας της Λωρραίνης, η οποία το 1431 οδηγήθηκε στην πυρά ως αιρετική, δίνει στον Δανό Καρλ Τέοντορ Ντράγερ ("Μέρες Οργής", "Ο Λόγος", "Γερτρούδη") το υλικό για ένα πολυδιάστατο αριστούργημα, το οποίο ξεπερνά την τυπική αφηγηματική εικονογραφία ενός ιστορικού δράματος. Ο Ρούντολφ Ματέ ("Dodsworth", "Gilda") ανέλαβε τη διεύθυνση φωτογραφίας και ο Ζαν Ουγκό το στήσιμο των περίπλοκων σκηνικών – μια γιγαντιαία κατασκευή από πύργους, αυλές, αίθρια και κτίρια, την ολότητα της οποίας δεν βλέπουμε ποτέ στην ταινία. Το "Πάθος…" είναι γυρισμένο με 1499 πλάνα, στην πλειονότητά τους κοντινά και λιγοστά μεσαία, όπου κυριαρχούν τα ανθρώπινα πρόσωπα και ο περιβάλλον χώρος σχεδόν εξαφανίζεται. Τα κάδρα θυμίζουν ζωγραφικούς πίνακες, το μοντάζ δίνει προτεραιότητα στα βλέμματα και η λιτότητα συγκλονίζει με τη συναισθηματική της δύναμη, γεννώντας μια πρωτοποριακή "κινηματογραφική γλώσσα των αισθημάτων".


Ανάμεσα στο ρεαλισμό (απουσία μακιγιάζ, ανθρωποκεντρική οπτική) και τον εξπρεσιονισμό (η "ασύμμετρη" γεωμετρία των κτισμάτων, το στιλιζάρισμα των γκροτέσκων ιεροεξεταστών, το παιχνίδι με τους φωτισμούς), η ταινία αποτελεί μία από τις κορυφαίες δημιουργίες της έβδομης τέχνης, τη στιγμή που, σύμφωνα με τον Αμερικανό κριτικό Ρότζερ Ίμπερτ, "δεν γνωρίζεις την ιστορία του βωβού κινηματογράφου αν δεν γνωρίζεις το πρόσωπο της Μαρία Φαλκονέτι". Μιας Γαλλίδας ηθοποιού του μπουλβάρ, η οποία πέρασε στην καλλιτεχνική αθανασία με την ανεπανάληπτη ερμηνεία της ως Ζαν ντ’ Αρκ, για πολλούς την απαιτητικότερη και συγκινητικότερη στην ιστορία του σινεμά. Ενσάρκωσε την πρώτη από μια σειρά θηλυκών πρωταγωνιστριών του Ντράγερ, οι οποίες εξεγείρονται ενάντια σε ένα κομφορμιστικό και μισαλλόδοξο περιβάλλον, επιλέγοντας έναν "εσωτερικό" δρόμο δικαίωσης που θα τις οδηγήσει στην (περήφανη) μοναξιά ή τον (μαρτυρικό) θάνατο.

Α/Μ. Γαλλία. 1928. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Το Πάθος της Ζαν Ντ Αρκ

La Passion de Jeanne d' Arc
5
  • Σινεφίλ
  • 1928
  • Διάρκεια: 110 '
  • Καρλ Ντράγιερ

Το 1431, η Ζαν ντ' Αρκ δικάζεται με την κατηγορία της αίρεσης, εκείνη όμως επιμένει πως βλέπει ιερά οράματα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Superman

Reboot του διασημότερου υπερηρωικού μύθου, ο οποίος στην προσπάθειά του να εκμοντερνιστεί πολιτικοποιείται εντελώς χοντροκομμένα. Και το νόστιμο φιλοζωικό χιούμορ δεν μπορεί να κάνει τη διαφορά… | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
10/07/2025

Οι Μπαλκονάτες

Αλμοδοβαρική ταινία με επιθετική ατζέντα και ενοχλητικό διδακτισμό, ανακατεύει με ευρηματικό θράσος θρίλερ, μαύρη κωμωδία, κοινωνικό σχολιασμό, δράμα χαρακτήρων και στοιχεία φαντασίας. | Powered by Uber.

Ο Κύριος Αζναβούρ

Σεναριακά περιγραφική και αφηγηματικά στρωτή σινε-βιογραφία χωρίς αιχμές και εξάρσεις. Στο πετσί του ρόλου του ο Ταχάρ Ραχίμ, απέσπασε ερμηνευτική υποψηφιότητα για Σεζάρ. | Powered by Uber.

Η Καρδιά Ενός Τζογαδόρου

Αναποφάσιστο, ανάμεσα στο μελό και την κοινωνική κριτική, queer δράμα πάνω στη μεταπολεμική Αμερική, την αναζήτηση (σεξουαλικής) ταυτότητας και το κυνήγι ενός άπιαστου(;) ονείρου. | Powered by Uber.

Νύχτα Αγωνίας

Αριστοτεχνικά σκηνοθετημένο αλλά απλοϊκό ως προς την ψυχαναλυτική διάστασή του θρίλερ. Εντυπωσιακή η σκηνή του ονείρου, σχεδιασμένη από τον Σαλβαδόρ Νταλί. | Powered by Uber.

Επικίνδυνα Πλάσματα

Θρίλερ κοινότοπης πλοκής, η οποία εξελίσσεται στον αυτόματο πιλότο, αλλά διαρκούς έντασης και αμείωτης αγωνίας. Θα ενθουσιάσει το κοινό του αιματοβαμμένου θεάματος. | Powered by Uber.

Η Ώρα του Λύκου

Απόλυτος υπαρξιακός τρόμος από έναν σκοτεινό και σκηνοθετικά τολμηρό Μπέργκμαν, ο οποίος καταδύεται στο ανθρώπινο υποσυνείδητο κι επιστρέφει με έναν ολοζώντανο κινηματογραφικό εφιάλτη. | Powered by Uber.