
Σε παραγωγικό οίστρο, μετά το προπέρσινο "Asteroid City" ο Γουές Άντερσον όχι μόνον ετοίμασε τέσσερις μικρού μήκους βασισμένες σε διηγήματα του Ρόαλντ Νταλ, κερδίζοντας μάλιστα το αντίστοιχο Όσκαρ με το 40λεπτο "The Wonderful Story of Henry Sugar", αλλά βλέπει ήδη να προβάλλεται στους κινηματογράφους, περνώντας πρώτα από το Φεστιβάλ Καννών, η καινούργια μεγάλου μήκους ταινία του. Όχι κάτι τόσο δύσκολο θα πουν οι κακές γλώσσες, μιας και ο πάλαι ποτέ ρηξικέλευθος δημιουργός, ο οποίος μέχρι και το "Ξενοδοχείο Grand Budapest" (2014) ξεχώριζε για την ευρηματικότητα των σεναριακών ιδεών του (τρεις "πρωτότυπες" οσκαρικές υποψηφιότητες), εδώ και καιρό απλώς αντιγράφει, λιγότερο ή περισσότερο χαριτωμένα, τον εαυτό του.
Από την πρώτη κιόλας μικρού μήκους του, το ασπρόμαυρο "Bottle Rocket" του 1993, ο 56χρονος σήμερα Τεξανός δημιουργός έχτισε όλη τη φιλμογραφία του πάνω στο μοτίβο της δυσλειτουργικής οικογένειας. Περιγράφοντας με γλυκόπικρη ειρωνεία έναν κόσμο ακατόρθωτης επικοινωνίας, όλοι οι εκκεντρικοί ήρωές του αναζητούν διακαώς, μα εντελώς αμήχανα, τρόπο ένταξης σε μια παρέα, μια φαμίλια ή μια κοινότητα, στο κέντρο της οποίας στέκεται συνήθως μια "παρεξηγημένη" πατριαρχική φιγούρα – από τον Τζιν Χάκμαν ως τον Μπιλ Μάρεϊ και τον Ρέιφ Φάινς. Στο "Φοινικικό Σχέδιο", αυτό το ρόλο αναλαμβάνει ο Μπενίσιο Ντελ Τόρο, υποδυόμενος τον κυνικό εκατομμυριούχο Ζα-ζα Κόρντα (κινηματογραφική αναφορά στον αναμορφωτή του βρετανικού σινεμά Ζόλνταν Κόρντα – μία από τις αμέτρητες που ακολουθούν), ο οποίος βρίσκεται μόνιμα στο στόχαστρο των ανταγωνιστών του. Έτσι, το 1950 θα πέσει θύμα μιας ακόμα απόπειρας δολοφονίας, θα επιβιώσει όμως και του έκτου αεροπορικού ατυχήματος, αποφασισμένος να πάρει πλέον δραστικά μέτρα. Σχεδιάζοντας να βάλει μπροστά το πιο φιλόδοξο ως τώρα σχέδιό του, την εκμετάλλευση της πλούσιας, αλλά υπανάπτυκτης Μεγάλης Ανεξάρτητης Φοινίκης, ορίζει ως αποκλειστική κληρονόμο του την… καλόγρια κόρη του Γκρέις, ξεκινώντας μαζί της ένα ταξίδι ανά τον κόσμο για να πείσει τους επίδοξους συγχρηματοδότες του. Αλλά οι σκοτεινοί, δολοπλόκοι αντίπαλοί του καραδοκούν.
Οι εκπλήξεις, πάλι, όχι. Σκηνογράφος μεγάλης κλάσης και πλανοθέτης ευκλείδειας αρμονίας, ο Άντερσον μας διασκεδάζει με μια ακόμα μιλιμετρέ οικογενειακή saga, η οποία πετάει συχνά-πυκνά και τις generic αντικαπιταλιστικές σπόντες της. Παγωμένα πλάνα σαν ποπ αρτ πίνακες, μια επεισοδιακή αλλά πιο ευθύγραμμη αυτήν τη φορά πλοκή, all star καστ, λοξό χιούμορ, αλλοπαρμένοι χαρακτήρες, μια ζωηρή παρτιτούρα του Αλεξάντρ Ντεσπλά που συμπληρώνεται από μελωδίες του Στραβίνσκι και του Μπετόβεν, με τον Μπρουνό Ντελμπονέλ ("Αμελί", "Inside Llewyn Davis") να αντικαθιστά τον μόνιμο διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπερτ Γέομαν. Αποτέλεσμα, ένα πανέμορφο, νοσταλγικό, παιχνιδιάρικο και πιο ανάλαφρο κι από πούπουλο γουεσαντερσενικό σινε-ανέκδοτο.
ΗΠΑ, Γερμανία. 2025. Διάρκεια: 101΄. Διανομή: TANWEER
Περισσότερες πληροφορίες
Το Φοινικικό Σχέδιο
Ο πάμπλουτος Ζα-ζα Κόρντα ορίζει την καλόγρια μοναχοκόρη του ως μοναδική κληρονόμο του. Κι ενώ ο ίδιος ξεκινά ένα νέο, φιλόδοξο επιχειρηματικό σχέδιο στη Μεγάλη Ανεξάρτητη Φοινίκη, οι δυο τους γίνονται στόχος δολοπλόκων, τρομοκρατών και δολοφόνων.