Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

3,5

Ξενόγλωσση οσκαρική υποψηφιότητα και Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στις Κάννες για ένα χαλαρής δομής, αλλά ασυγκράτητης ενέργειας δράμα βαλκανικού ταμπεραμέντου.

Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

Πριν τον Εμίρ Κουστουρίτσα υπήρχε ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς και πριν τον Πέρχαν (ο πρωταγωνιστής του "Καιρού των Τσιγγάνων") ο Μπόρα. Ένας έμπορος φτερών χήνας στο Σόμπορ της γιουγκοσλαβικής Βοϊβοντίνα, ο οποίος προσπαθεί να επιβιώσει με μικροκομπίνες, πάντα σε αντιπαράθεση με τον ανταγωνιστή του Μίρτα. Χαρτοπαίχτης, πότης και παντρεμένος με μια μεγαλύτερή του, παραμελεί την οικογένειά του και φλερτάρει με άλλες γυναίκες, ανάμεσά τους και με την όμορφη Τίσα. Αν και ο πατέρας της την προορίζει για γάμο με έναν νεαρό τσιγγάνο, εκείνη αρνείται πεισματικά και το σκάει με τον Μπόρα, ο οποίος θέλει να την παντρευτεί.


Μετά το πολεμικό δράμα "Three" ("Tri", 1965), το οποίο απέσπασε υποψηφιότητα ξενόγλωσσου Όσκαρ, ο Αλεξάνταρ Πέτροβιτς θα κερδίσει ακόμα μία με την πρώτη ταινία η οποία επιχειρεί να απεικονίσει την κοινότητα των Ρομά με λαογραφική ειλικρίνεια, μακριά από το σχηματικό τσιγγάνικο φολκλόρ. Αν και δεν κατορθώνει να ξεφύγει εντελώς από τα στερεότυπα, το "Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους" (ο πρωτότυπος τίτλος αναφέρεται σε "Εμπόρους Φτερών" - "The Feather Gatherers") δίνει φωνή σε μια στιγματισμένη μειονότητα, με οδηγό έναν ηθικά γκρίζο ήρωα γεμάτο ελαττώματα. Ο Μπόρα είναι συμφεροντολόγος, αλλά ντόμπρος με έναν ιδιότυπο, βαλκανικό τρόπο, απάνθρωπος απέναντι στη γυναίκα και τα παιδιά του, συνάμα τρυφερός απέναντι στις γυναίκες που λατρεύει, εξωστρεφής, αυτοκαταστροφικός και πάντα έτοιμος να φτάσει στα άκρα για να ζήσει τη ζωή με ανεξέλεγκτο πάθος.

Ένας χαρακτήρας και μια εικονογραφία (η λασπωμένη καθημερινότητα του Σόμπορ) που έχουν επηρεάσει άμεσα την κουστουριτσική αισθητική, αλλά και κοινωνική ματιά, η οποία σχολιάζει τις ποικίλες πολιτικοοικονομικές διαστάσεις που περιθωριοποιούν την κοινότητα των Ρομά – έντονη στις σεκάνς φυγής της Τίσα στο Βελιγράδι. Η ίδια η ταινία, μάλιστα, υιοθετεί μια χαλαρή, αποσπασματική αφηγηματική δομή, απόλυτα ταιριαστή με τους παρορμητικούς χαρακτήρες της, ξεχειλίζοντας ακατέργαστα συναισθήματα τα οποία της χάρισαν το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, αλλά και εκείνο των κριτικών, στο Φεστιβάλ Καννών.

Γιουγκοσλαβία. 1967. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Συνάντησα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους

Skupljaci perja
3,5
  • Δραματική
  • 1967
  • Διάρκεια: 94 '
  • Αλεξάνταρ Πέτροβιτς

Η τσιγγάνικη κοινότητα του Σόμπορ στη γιουγκοσλαβική Βοϊβοντίνα αναστατώνεται όταν ο παντρεμένος Μπόρα ερωτεύεται την όμορφη Τίσα, την οποία ο πατέρας της προορίζει για γάμο με έναν νεαρό τσιγγάνο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Γιόακιμ Τρίερ, πώς γύρισες μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς;

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης μιλάει για τη "Συναισθηματική Αξία" του, το μπεργκμανικό δράμα το οποίο του χάρισε το Μεγάλο Βραβείο του φεστιβάλ Καννών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
11/09/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 11 Σεπτεμβρίου.

Οι επανεκδόσεις που κάνουν πρεμιέρα στα σινεμά

Όλες οι παλαιότερες ταινίες που επιστρέφουν στις μαρκίζες των κινηματογράφων από τις 11 Σεπτεμβρίου.

Καυτό Γάλα

Μονότονο και άνευρο ψυχόδραμα γυρισμένο στην Ελλάδα, με προθέσεις που θολώνουν εξαιτίας μιας αφηρημένης σκηνοθεσίας. | Powered by Uber.

Ο Πύργος του Downton: Το Μεγάλο Φινάλε

Κινηματογραφικός αποχαιρετισμός με το λαμπερό κόσμο ενός κομψότατου τηλεοπτικού μελοδράματος, με όρους ποτ πουρί των καλύτερων στιγμών της σειράς. | Powered by Uber.

Συναισθηματική Αξία

Ο Ίψεν και ο Μπέργκμαν καθοδηγούν μια συναισθηματικά συναρπαστική και σεναριακά περίτεχνη μελέτη των οικογενειακών δεσμών, αλλά και της σχέσης ζωής και τέχνης, η οποία απέσπασε το Μεγάλο Βραβείο στις Κάννες. | Powered by Uber.

Η Μακριά Πορεία

Μια εξαιρετικά ψαρωτική ιδέα αποδίδεται τόσο κυνικά που φλερτάρει με το σαδισμό. | Powered by Uber.