Ρασομόν

5

Η αλήθεια, το ψέμα και το αιώνιο απατηλό παιχνίδι τους στην κομψότερη, αξεπέραστη έως τώρα κινηματογραφική εκδοχή τους. Χρυσό Λιοντάρι και ξενόγλωσσο Όσκαρ για την εμβληματικότερη στιγμή του ιαπωνικού σινεμά.

Ρασομόν

Δύο νουβέλες του Ριουνοσούκε Ακουταγκάουα, του "πατέρα του ιαπωνικού διηγήματος", μας ταξιδεύουν στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα. Εκεί ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις. Το "Ρασομόν" αποτελεί την αριστουργηματικότερη κινηματογραφική σπουδή πάνω στην αλήθεια και το ψέμα, ένα πιραντελικό κομψοτέχνημα το οποίο αιφνιδιάζει ακόμα και τον σύγχρονο θεατή. Ο ληστής, το… φάντασμα του σαμουράι, η σύζυγός του και ένας χωρικός, αυτόπτης μάρτυρας θα δώσουν καθένας τη δική του εκδοχή πάνω στα θολά γεγονότα, η αλήθεια, όμως, θα μείνει μέχρι τέλους σκοτεινή, κρυμμένη πίσω από την αινιγματική ανθρώπινη φύση και τις αντικρουόμενες επιθυμίες της.

Ο Ακίρα Κουροσάβα μας παρασύρει σ’ αυτό το απολαυστικό παιχνίδι, το οποίο δεν είναι παρά ένας εφιαλτικός λαβύρινθος που αναπαριστά με ζωηρή ειρωνεία τη ματαιότητα η οποία συνοδεύει την αναζήτηση της απόλυτης γνώσης. Το κάνει μάλιστα με καθαρά κινηματογραφικό τρόπο, με μια ανεπανάληπτη σκηνοθετική δεξιοτεχνία η οποία ενορχηστρώνει τα πάντα προς αυτή την κατεύθυνση: τη γεωμετρική αυστηρότητα των πλάνων, τις κινήσεις της κάμερας, τις φωτοσκιάσεις, τη διασκευασμένη ενορχήστρωση του "Μπολερό", το διαφορετικό αφηγηματικό στιλ κάθε ιστορίας. Με μια ταινία που εμφανίστηκε από το πουθενά στο Φεστιβάλ Βενετίας του 1951 (κερδίζοντας το Χρυσό Λιοντάρι και αργότερα το ξενόγλωσσο Όσκαρ), το θέατρο Νο, το Καμπούκι και η ιαπωνική λογοτεχνική παράδοση συνάντησαν για πρώτη φορά επί οθόνης τη μοντέρνα δυτική σκέψη και ένα άγνωστο σύμπαν, το σινεμά της Άπω Ανατολής, αποκαλύφθηκε στα μάτια της έκθαμβης παγκόσμιας κινηματογραφικής κοινότητας.

Α/Μ. Ιαπωνία. 1950. Διάρκεια: 88΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ρασομόν

Rashomon
5
  • Σινεφίλ
  • 1950
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ακίρα Κουροσάβα

Στην Ιαπωνία του 15ου αιώνα ένας ληστής αναμετριέται με ένα σαμουράι και τη σύζυγό του: ένας άνθρωπος νεκρός, ενδεχομένως ένας βιασμός, αλλά το τι ακριβώς συνέβη θα το μάθουμε(;) μέσα από τέσσερις αντικρουόμενες αφηγήσεις.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 25 Δεκεμβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
25/12/2025

Είναι το 'Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει' η κορυφαία χριστουγεννιάτικη ταινία;

Όλα όσα κάνουν το "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" το πιο απολαυστικό φιλμ των ημερών.

Father Mother Sister Brother

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα και μια ειρωνική, γλυκόπικρη ματιά στα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. | Powered by Uber.

Καποδίστριας

Ο Σμαραγδής, η Wikipedia και ακόμα ένα αγιογραφικό πορτρέτο μιας επιφανούς προσωπικότητας της ελληνικής ιστορίας, χρωματισμένο με έντονη θρησκευτικότητα, ξέχειλο πατριωτισμό και μελοδραματικό μανιχαϊσμό. | Powered by Uber.

Ο Έρωτας Γράφεται...

Συνταγογραφημένη ρομαντική κωμωδία με σκόρπιες καλές ιδέες κι ένα ταιριαστό πρωταγωνιστικό δίδυμο. Σκηνοθετημένη όμως διεκπεραιωτικά, σαν διπλό τηλεοπτικό επεισόδιο. | Powered by Uber.

Μπομπ Σφουγγαράκης: Η Αναζήτηση του Τετραγωνοπαντελονή

Σπιρτόζικο χιούμορ, έξυπνες ατάκες και σινεφίλ αναφορές, σε μια θεαματική ανήλικη περιπέτεια κινηματογραφικών προδιαγραφών, πιστή στο πνεύμα της τηλεοπτικής σειράς. | Powered by Uber.

Γαλάζιο Μονοπάτι

Αργυρή Άρκτος στο Βερολίνο για ένα διαφορετικό… river movie αυτογνωσίας, το οποίο μεταχειρίζεται τα κλισέ του μαγικού ρεαλισμού με τρυφερότητα και ευαισθησία. | Powered by Uber.