Priscilla

3,5

Μια στοιχειωτικά παράξενη βιογραφία που εμβαθύνει σε ένα αποσιωπημένο βίωμα.

Prisicilla νέο

Ο σοφός λαός ή ο Μαρσέλ Προυστ (οι απόψεις διίστανται) προειδοποιούν "να μη συναντάς ποτέ τους ήρωές σου", αφού συχνά η γοητεία τους διαλύεται μόλις τους γνωρίσεις από κοντά. Για τη δεκατετράχρονη Πρισίλα Μπολιέ, η παραπάνω φράση αποκτά πολύ προσωπικές διαστάσεις τη στιγμή που συστήνεται στον κατά δέκα χρόνια μεγαλύτερό της και ήδη σταρ Έλβις Πρίσλεϊ, σε ένα σουαρέ το 1959. Τότε ξεκινάει το μεταξύ τους ταραχώδες ειδύλλιο που συμπεριέλαβε μια τεταμένη συμβίωση, μια εγκυμοσύνη και ένα αναπόφευκτο διαζύγιο (1973). Όσα συνέβησαν καταγράφηκαν διεξοδικά στα απομνημονεύματα της πρώτης συζύγου του βασιλιά του ροκ εντ ρολ, τα οποία και τροφοδοτούν τη φορμαρισμένη, έπειτα από καιρό, Σοφία Κόπολα.

Σ’ όλη τη φιλμογραφία της, η σκηνοθέτρια έχει αποδείξει ότι διαθέτει ένα ξεχωριστό ταλέντο στο να αφουγκράζεται το άλγος ("angst") των κατά κύριο λόγο εφηβικών γυναικείων χαρακτήρων της. Συγκεκριμένα, δίνει έμφαση στο είδος του ψυχικού πόνου που προκαλεί στις ηρωίδες της η ανύπαρκτη ανεξαρτησία, την οποία τους έχουν στερήσει, συνήθως, υπερπροστατευτικοί γονείς ("Αυτόχειρες Παρθένοι"). Οι πρωταγωνίστριες της Αμερικανίδας δημιουργού αναζητούν διέξοδο στη συναναστροφή τους με άνδρες συχνά μεγαλύτερης ηλικίας, ως αντίδοτο στη μοναξιά τους αλλά και ως όχημα ανακάλυψης του κόσμου "εκεί έξω" – ένα είδος σχέσης που η Κόπολα ενίοτε δεν αποφεύγει να ρομαντικοποιεί ("Χαμένοι στη Μετάφραση"). Υπό αυτήν την έννοια, μοιάζει λογικό που εμπνέεται από το βίωμα της Πρισίλα, η οποία μπορεί να μην είναι ακριβώς "Μαρία Αντουανέτα", αλλά ως άλλη πριγκίπισσα δωρίζεται ως λάφυρο στο βασιλιά Πρίσλεϊ, προτού καν αποκοπεί από την οικογένεια και κατ’ επέκταση από τις επιθυμίες της.

Priscilla έρχονται

Εύλογα η αφήγηση υιοθετεί πλήρως την οπτική γωνία της ηρωίδας, με την Κόπολα ωστόσο να επιτυγχάνει μια περίτεχνη ισορροπία. Από τη μία η ταινία δεν εξελίσσεται σε ένα μονοδιάστατο "κατηγορώ", διατηρώντας διαπεραστική την πνιγηρή δυσφορία που έζωνε μονίμως την Πρισίλα. Από την άλλη, ο Έλβις ναι μεν αποδίδεται πλήρης ελαττωμάτων (κάποιος πονηρός θα τον χαρακτήριζε groomer), αλλά χωρίς η αποκαθήλωσή του να φτάνει στα άκρα – βοηθάει και η έλλειψη σκανδαλοθηρικής διάθεσης εκ μέρους της σκηνοθέτριας. Εκείνο, βέβαια, που καθιστά ξεχωριστή αυτήν τη βιογραφία είναι το πώς απεικονίζει την ανησυχητική και εξαιρετικά άβολη συνθήκη στην οποία βρισκόταν η πρωταγωνίστρια. Η αποξένωσή της αποπνέει μια δυσερμήνευτη όσο και έντονη παραξενιά, απόρροια μιας αδιόρατης καταπίεσης, η οποία όσο δεν φαίνεται άλλο τόσο καταλαμβάνει με στοιχειωτική σκοτεινιά το υποσυνείδητο. Γιατί; Διότι απλούστατα, κάτι τόσο αλλόκοτο και προβληματικό όπως η απομόνωση της ανήλικης Πρισίλα στην έπαυλη του Έλβις, παρουσιάζεται στην ίδια σαν κάτι απολύτως φυσιολογικό που απλώς εκείνη αδυνατεί να καταλάβει.

Ιταλία, ΗΠΑ. 2023. Διάρκεια: 113΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM.

Περισσότερες πληροφορίες

Priscilla

3,5
  • Δραματική
  • 2023
  • Διάρκεια: 113 '
  • Σοφία Κόπολα

Όταν η δεκατετράχρονη Πρισίλα γνωρίζει τον ήδη διάσημο Έλβις Πρίσλεϊ, δεν φαντάζεται ότι πριν καλά καλά το καταλάβει θα τον ερωτευτεί και θα μοιραστεί μια ταραχώδη σχέση με το βασιλιά του ροκ εντ ρολ.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αιγίου "Θόδωρος Αγγελόπουλος" περιμένει τις ταινίες σας

Το φεστιβάλ επιστρέφει για πέμπτη χρονιά με διεθνείς συμμετοχές και ειδικά αφιερώματα στον κινηματογράφο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

Το Kino Athens 2025 τιμά τη Ντομίνγκα Σοτομαγιόρ

Η νέα ταινία της Χιλιανής σκηνοθέτιδας "Limpia" είναι πλέον διαθέσιμη για το κοινό στο Netflix.

Ελληνικό box office: Πόσοι θεατές σήκωσαν το "Νεκρό Τηλέφωνο 2";

Ο Ίθαν Χοκ επέστρεψε ως τρομακτικός "Αρπαχτής" και κέρδισε εύκολα τις εντυπώσεις, σε αντίθεση με τη συνεργασία Τζούλια Ρόμπερτς - Λούκα Γκουαντανίνο, η οποία απογοήτευσε.

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Ο Μπρους Σπρίνγκστιν, το ντεμπούτο του Χάρις Ντίκινσον και ένα αινιγματικό horror προσεχώς (από 23/10) στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Όλες οι ταινίες του Μάρτιν Σκορσέζε στη σωστή σειρά

Με αφορμή την πρεμιέρα της σειράς "Mr. Scorsese" επιλέγουμε τις καλύτερες κινηματογραφικές στιγμές του Αμερικανικού σκηνοθέτη.

Οι πολυβραβευμένες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτήν την εβδομάδα

Χρυσοί Φοίνικες, Όσκαρ και τίτλοι που σάρωσαν διεθνή φεστιβάλ μαζί με πολλά ακόμα διακριμένα φιλμ που παίζονται στις σκοτεινές αίθουσες.

Ο Άντρες Βέγιελ έκανε ένα ντοκιμαντέρ για το ναζισμό, το σινεμά και το σκότος της Λένι Ρίφενσταλ

Μία από τις πιο ξεχωριστές ταινίες της χρονιάς ρίχνει φως στην αμφιλεγόμενη προσωπικότητα μιας δημιουργού που άλλαξε το ρου της κινηματογραφικής ιστορίας.