Ο Εξορκιστής

5

Το σινεμά του φανταστικού αλλάζει σελίδα με μια σοκαριστικά τρομακτική ταινία, η οποία μέσα από μια σειρά μοντερνισμών (από τη σκηνοθεσία έως το σάουντράκ της) δίνει στο είδος στιβαρότητα, στιλ και άποψη.

O exorkistis

Ο Στίβεν Κινγκ τον περιέγραψε ως "ταινία κοινωνικού τρόμου", η Αμερικανική Ακαδημία τον τίμησε με δέκα υποψηφιότητες και δυο Όσκαρ (διασκευασμένου σεναρίου και ήχου) και τα ταμεία τον έχουν αναδείξει μέσα στην πρώτη δεκάδα των πιο επιτυχημένων εμπορικά φιλμ όλων των εποχών. Μισόν αιώνα μετά την πρεμιέρα του, ο "Εξορκιστής" είναι πλέον ένα αναπόσπαστο κομμάτι της λαϊκής κουλτούρας και μια εφιαλτικά τρομακτική ταινία, η οποία μέσα από μια σειρά μοντερνισμών άλλαξε σελίδα στο σινεμά του φανταστικού και έδωσε στο είδος στιβαρότητα, στιλ και άποψη.


Όλα ξεκίνησαν από το λογοτεχνικό μπεστ σέλερ του Γουίλιαμ Πίτερ Μπλάτι, ο οποίος το διασκεύασε σεναριακά με πιστότητα, ενώ πίσω από την κάμερα πέρασε ο φουριόζος από την επιτυχία του "Ανθρώπου Από τη Γαλλία" Γουίλιαμ Φρίντκιν. Ο πρώτος περιέγραψε με άμεση, σκληρή γλώσσα την ιστορία της 12χρονης Ρέγκαν, κόρης της ηθοποιού Κρις ΜακΝιλ, η οποία παρουσιάζει συμπτώματα δαιμονισμού. Οι γιατροί είναι ανίκανοι να κάνουν διάγνωση και την υπόθεση αναλαμβάνουν δύο ιερείς: ο ηλικιωμένος και έμπειρος σε υποθέσεις εξορκισμού πάτερ Μέριν και ένας νεότερος, ο ελληνικής καταγωγής πάτερ Κάρας, με ψυχιατρικά διπλώματα, αλλά και αμφιβολίες για την πίστη του.


Ο Φρίντκιν έφερε σε πρώτο επίπεδο έναν απόλυτα ρεαλιστικό, σχεδόν ντοκιμαντερίστικο τρόμο, εξιτάροντας με καλοκουρδισμένο σασπένς, συγκινώντας με δραματικά περίπλοκους χαρακτήρες, υποβάλλοντας με απόκοσμη ατμόσφαιρα (από πλάνα που παραπέμπουν στον Ρενέ Μαγκρίτ μέχρι το progressive rock σάουντρακ του Μάικ Όλφιλντ) και εκπλήσσοντας πολλαπλά με απανωτά σοκ. Ταυτόχρονα, κράτησε ζωντανή την αλληγορία του Μπλάτι για μια Αμερική που, στις αρχές των 70s, είναι αναγκασμένη να αγκαλιάσει το εσωτερικό τραύμα, αποσυντονισμένη από μια ακατανόητη, "δαιμονική" καινούργια πραγματικότητα. Η φρίκη είναι πλέον αστική, αν όχι οικογενειακή υπόθεση, με την ταινία του Φρίντκιν να περιγράφει μια τραυματισμένη νέα γενιά, αλλά και να υπερασπίζεται την πίστη και τη θυσία ως παρηγορητική απάντηση στο απόλυτο κακό που, όπως και ο καρχαρίας των επερχόμενων "Σαγονιών", μπορεί τελικά να νικηθεί.

Η ταινία προβάλλεται στην πλήρη εκδοχή (extended director’s cut) των 132 λεπτών.

ΗΠΑ. 1973. Διάρκεια: 132΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Εξορκιστής - Extended Director's Cut

The Exorcist - Extended Director's Cut
5
  • Τρόμου
  • 1973
  • Διάρκεια: 132 '
  • Γουίλιαμ Φρίντκιν

Η 12χρονη κόρη μιας ηθοποιού παρουσιάζει σημάδια δαιμονισμού. Οι γιατροί είναι ανίκανοι να κάνουν διάγνωση και την υπόθεση αναλαμβάνουν δύο ιερείς: ένας ηλικιωμένος και έμπειρος σε υποθέσεις εξορκισμού, και ένας νεότερος, ελληνικής καταγωγής, με ψυχιατρικά διπλώματα, αλλά και αμφιβολίες για την πίστη του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι νέες ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά το ΠΣΚ

Αυτές είναι όλες οι ταινίες που θα δούμε στις κινηματογραφικές αίθουσες από τις 25 έως τις 31/12.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
26/12/2025

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (25-31/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Γιάννης Σμαραγδής για τον "Καποδίστρια": "Δεν επιλέγουμε εμείς τα πρόσωπα, αλλά αυτά εμάς"

Με αφορμή την πρεμιέρα της ιστορικής βιογραφίας "Καποδίστριας", το "α" συναντήθηκε με τον σκηνοθέτη στο ανακαινισμένο Athinaion Experience για μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης.

"Ο Έρωτας Γράφεται": Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος μας μιλάει για τη νέα ρομαντική κομεντί

Φωτογραφίες από τα παρασκήνια και ένα ημερολόγιο γυρισμάτων μας δίνουν μία γεύση από την ταινία, η οποία κυκλοφορεί στους κινηματογράφους σήμερα.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 25 Δεκεμβρίου.

Είναι το 'Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει' η κορυφαία χριστουγεννιάτικη ταινία;

Όλα όσα κάνουν το "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" το πιο απολαυστικό φιλμ των ημερών.

Father Mother Sister Brother

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας για ένα μινιμαλιστικό σινε-κομψοτέχνημα και μια ειρωνική, γλυκόπικρη ματιά στα μυστικά και ψέματα που συντηρούν το εύθραυστο σύγχρονο οικογενειακό οικοδόμημα. | Powered by Uber.