Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα

2

Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες για την εκβιαστική προσπάθεια του Αγγελόπουλου να προσαρμόσει το αλληγορικό στιλ και τις πολιτικοϊστορικές αναφορές του σε ένα υπαρξιακό δράμα.

Mia aioniotita kai mia mera

Από τον "Μεγαλέξαντρο" και μετά, η κάμερα του Θόδωρου Αγγελόπουλου κάνει κάθε φορά κι ένα βήμα πλησιέστερα στο ανθρώπινο πρόσωπο. Ο δημιουργός του "Θιάσου", όμως, παρέμεινε μέχρι τέλους συμβολιστής και άνθρωπος των ιδεών, στην αρχή αρνούμενος και κατόπιν δυσκολευόμενος να χειριστεί χαρακτήρες με δραματικό βάθος. Για την κινηματογραφική ματιά του, απόλυτα αντιρεαλιστική και "ποιητική" (μια μπανάλ δημοσιογραφική καραμέλα), αυτοί δεν ήταν παρά μερικά ακόμα εικαστικά στοιχεία μέσα στο πλάνο, αλλά οι αλλαγές των καιρών –η μοντερνιτέ των 70s δεν άντεξε πάνω από μία δεκαετία– έφεραν και αλλαγές στις αγγελοπουλικές εικόνες.

Έτσι, στο "Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα", το οποίο ολοκληρώνει την "τριλογία των συνόρων" και χάρισε στο δημιουργό του τον πολυπόθητο Χρυσό Φοίνικα των Καννών, το προσωπικό δράμα ενός ποιητή έρχεται να συναντήσει έναν φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην έννοια του χρόνου ως "σύνορο". Ο Αλέξανδρος, ο οποίος πρόκειται την επομένη ημέρα να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο "ελεύθερο" εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Ο Αγγελόπουλος υπογράφει τις δικές του "Άγριες Φράουλες", ένα οδοιπορικό-απολογισμός μιας ζωής, η οποία θυσίασε τον έρωτα για το κυνήγι των (ποιητικών) λέξεων. Μόνο που η υπαρξιακή αγωνία του ετοιμοθάνατου καλλιτέχνη εκφράζεται εδώ μέσα από στομφώδεις μονολόγους και αδέξιους διαλόγους, οι οποίοι μάταια προσπαθούν να προσδώσουν συναίσθημα στη μελαγχολία των περίτεχνων πλάνων. Χωρίς τις πολιτικοϊστορικές του αναφορές, λιγοστές από τις οποίες αγωνίζονται βίαια να χωρέσουν σε ένα ανθρώπινο δράμα (ο επιβάτης του λεωφορείου με την κόκκινη σημαία, το πλάνο-ινσταλέισον με τους κρεμασμένους στα σύρματα πρόσφυγες), ο σκηνοθέτης αισθάνεται γυμνός, αναγκασμένος να καταφύγει σε εύκολα αφηγηματικά τρικ "απογείωσης" της ταινίας από τον αμήχανο ρεαλισμό. Αποτελεσματικότερο όλων αποδεικνύεται η κατάργηση παρόντος και παρελθόντος στο ίδιο πλάνο σεκάνς, ένα εύρημα με συγκινησιακή φόρτιση, ήδη όμως γνωστό μας από την εποχή του "Θιάσου".  

Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία. 1998. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα

2
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 130 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Ο Αλέξανδρος, ένας ποιητής ο οποίος την επομένη πρόκειται να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο «ελεύθερο» εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τα ευρωπαϊκά βραβεία animation Emile Awards στο Animasyros 2024

Η μεγάλη γιορτή των ευρωπαϊκών βραβείων κινουμένων σχεδίων έρχεται ξανά για να βραβεύσει τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2024

Το ντοκιμαντέρ "Εκείνη τη μέρα" των Στρατή Βογιατζή και Δημήτρη Κούρτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Ένα φιλμικό δοκίμιο πάνω στη σχέση ανθρώπινου και μη ανθρώπινου κόσμου με αφορμή την καταστροφική πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια τον Αύγουστο του 2021.

Ελληνικό box office: Οι θεατές "άνοιξαν την πόρτα"

Το θρίλερ των Unboxholics "Μην Ανοίγεις την Πόρτα" γέμισε τις αίθουσες και έκανε ρεκόρ ανοίγματος τετραημέρου, ξεπερνώντας κι αυτό της "Φόνισσας", με 81.666 θεατές.

Florian Fernandez, ο νέος επικεφαλής του "Short Film Hub"

Το φεστιβάλ φιλοδοξεί να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με την διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες τη Μεγάλη Πέμπτη 2/5

Μια "Barbenheimer" περιπέτεια, ένας πορτοκαλί γάτος και τρόμος από τη Γαλλία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Ουρές στις αίθουσες για το "Μην Ανοίγεις την Πόρτα"

Εντυπωσιακότατη πρεμιέρα για το θρίλερ των Unboxholics, το οποίο έκοψε 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής του, ενώ έχει σημειώσει ρεκόρ προπωλήσεων.

Τι έμεινε από την τελετή απονομής του βραβείου κοινού LUX, πέρα από την υποχρέωση ψήφου στις επικείμενες Ευρωεκλογές;

Μια χούφτα αξιόλογες ταινίες με κοινωνικό πρόσημο, μια ψαλμωδία στα Εσθονικά και μια σημαία με τα αστεράκια της ΕΕ.