Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα

2

Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες για την εκβιαστική προσπάθεια του Αγγελόπουλου να προσαρμόσει το αλληγορικό στιλ και τις πολιτικοϊστορικές αναφορές του σε ένα υπαρξιακό δράμα.

Mia aioniotita kai mia mera

Από τον "Μεγαλέξαντρο" και μετά, η κάμερα του Θόδωρου Αγγελόπουλου κάνει κάθε φορά κι ένα βήμα πλησιέστερα στο ανθρώπινο πρόσωπο. Ο δημιουργός του "Θιάσου", όμως, παρέμεινε μέχρι τέλους συμβολιστής και άνθρωπος των ιδεών, στην αρχή αρνούμενος και κατόπιν δυσκολευόμενος να χειριστεί χαρακτήρες με δραματικό βάθος. Για την κινηματογραφική ματιά του, απόλυτα αντιρεαλιστική και "ποιητική" (μια μπανάλ δημοσιογραφική καραμέλα), αυτοί δεν ήταν παρά μερικά ακόμα εικαστικά στοιχεία μέσα στο πλάνο, αλλά οι αλλαγές των καιρών –η μοντερνιτέ των 70s δεν άντεξε πάνω από μία δεκαετία– έφεραν και αλλαγές στις αγγελοπουλικές εικόνες.

Έτσι, στο "Μια Αιωνιότητα και Μια Μέρα", το οποίο ολοκληρώνει την "τριλογία των συνόρων" και χάρισε στο δημιουργό του τον πολυπόθητο Χρυσό Φοίνικα των Καννών, το προσωπικό δράμα ενός ποιητή έρχεται να συναντήσει έναν φιλοσοφικό στοχασμό πάνω στην έννοια του χρόνου ως "σύνορο". Ο Αλέξανδρος, ο οποίος πρόκειται την επομένη ημέρα να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο "ελεύθερο" εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Ο Αγγελόπουλος υπογράφει τις δικές του "Άγριες Φράουλες", ένα οδοιπορικό-απολογισμός μιας ζωής, η οποία θυσίασε τον έρωτα για το κυνήγι των (ποιητικών) λέξεων. Μόνο που η υπαρξιακή αγωνία του ετοιμοθάνατου καλλιτέχνη εκφράζεται εδώ μέσα από στομφώδεις μονολόγους και αδέξιους διαλόγους, οι οποίοι μάταια προσπαθούν να προσδώσουν συναίσθημα στη μελαγχολία των περίτεχνων πλάνων. Χωρίς τις πολιτικοϊστορικές του αναφορές, λιγοστές από τις οποίες αγωνίζονται βίαια να χωρέσουν σε ένα ανθρώπινο δράμα (ο επιβάτης του λεωφορείου με την κόκκινη σημαία, το πλάνο-ινσταλέισον με τους κρεμασμένους στα σύρματα πρόσφυγες), ο σκηνοθέτης αισθάνεται γυμνός, αναγκασμένος να καταφύγει σε εύκολα αφηγηματικά τρικ "απογείωσης" της ταινίας από τον αμήχανο ρεαλισμό. Αποτελεσματικότερο όλων αποδεικνύεται η κατάργηση παρόντος και παρελθόντος στο ίδιο πλάνο σεκάνς, ένα εύρημα με συγκινησιακή φόρτιση, ήδη όμως γνωστό μας από την εποχή του "Θιάσου".  

Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία. 1998. Διάρκεια: 137΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Μια Αιωνιότητα και μια Μέρα

2
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 130 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Ο Αλέξανδρος, ένας ποιητής ο οποίος την επομένη πρόκειται να εισαχθεί στο νοσοκομείο, περνά το τελευταίο «ελεύθερο» εικοσιτετράωρό του περιπλανώμενος στη Θεσσαλονίκη, ενθυμούμενος μια μέρα οικογενειακής γιορτής της νεότητάς του και γνωρίζοντας ένα προσφυγόπουλο των φαναριών, το οποίο βοηθά να ξεφύγει από τη συμμορία που το εκμεταλλεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (18-24/4)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
19/04/2024

Κλείνουν οριστικά οι κινηματογράφοι Πάλας και Αλεξάνδρα;

Δυσοίωνες ειδήσεις που αφορούν δύο ιστορικές αίθουσες της Αθήνας θορύβησαν τους κατοίκους της πόλης τελευταία με τα δεδομένα, ωστόσο, να μην είναι τελεσίδικα.

Ο Χρήστος που δε μένει πια εδώ παρουσιάζει το ασύγκριτο "Μαζί, Ποτέ!"

Το ανατρεπτικό φιλμ του Φατίχ Ακίν αφηγείται μια hardcore ερωτική ιστορία στα άκρα που συνδυάζει τρυφερότητα, ανθρωπιά, ασυμβίβαστη τρέλα και rock’n’roll ρομαντισμό.

Η σκηνοθέτρια Ιρίς Καλτενμπάκ γύρισε μία από τις εκπλήξεις της χρονιάς

Στην "Αρπαγή" η πρωτοεμφανιζόμενη δημιουργός υπογράφει ένα ψυχογράφημα που μένει αξέχαστο.

Οι ταινίες "Χάρι Πότερ" επιστρέφουν στους κινηματογράφους

Τα "Epic Movie Nights" φέρνουν ξανά στη μεγάλη οθόνη το franchise που λατρεύουν οι millennials.

"Αγαπούσε τα Λουλούδια Περισσότερο": Η νέα ταινία του Γιάννη Βεσλεμέ στο φεστιβάλ της Τραϊμπέκα

Ο σκηνοθέτης της "Νορβηγίας" ετοιμάζεται για παγκόσμια πρεμιέρα στη σημαντική νεοϋορκέζικη διοργάνωση.

Οι Άλεξ Γκάρλαντ & Κίρστεν Ντανστ μιλούν στο "α" για τον "Εμφύλιο Πόλεμο"

Ο σκηνοθέτης και η πρωταγωνίστρια της πολιτικά φορτισμένης δυστοπικής περιπέτειας απαντούν στις ερωτήσεις του "α" γύρω από τη δημιουργία μιας αγωνιώδους ταινίας, η οποία απεικονίζει έναν ανησυχητικό μελλοντικό κόσμο.