Oldboy

2,5

Αυτό που ξεκινάει ως ένας σαρωτικά βίαιος καφκικός εφιάλτης εξελίσσεται σε μια επώδυνη υπαρξιακή οδύσσεια, η οποία χαντακώνεται από τη βεβιασμένη αμφισημία της.

Oldboy 2003

Σε ένα κομβικό έτος για το νοτιοκορεατικό σινεμά, καθώς το 2003 συνέπεσαν χρονικά πρεμιέρες που το εδραίωσαν στο δυτικό προσκήνιο ("Μνήμες Φόνων", "Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας... και Άνοιξη"), το δυστοπικά νιχιλιστικό "Oldboy" του Παρκ Τσαν-γουκ ήταν εκείνο που άφησε διαχρονικό αποτύπωμα στην ποπ κουλτούρα. Στην ταινία, χωρίς προφανή αιτία, ένας άντρας απαγάγεται και φυλακίζεται για 15 χρόνια. Όταν, εξίσου ανεξήγητα, βρεθεί ξαφνικά ελεύθερος, αποφασίζει να εντοπίσει και να εκδικηθεί τους δυνάστες του.

Η ελκυστικά στιλιζαρισμένη οργουελική ατμόσφαιρα, η οικεία κομιξάδικη απεικόνιση της βίας σε συνδυασμό με τη μεθυστική σκηνοθετική βιρτουοζιτέ του Τσαν-γουκ, αλλά και την εμβληματική ερμηνεία του πρωταγωνιστή Τσόι Μιν-σικ, αποδείχθηκαν τα κατάλληλα συστατικά ενός φιλικού προς τους Δυτικούς ποτ πουρί ώστε το "Oldboy" να αναδειχθεί σε κινηματογραφικό φαινόμενο. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν δύο αντιφατικές όψεις σε αυτό το αδύνατο να του αντισταθείς φιλμικό φαινόμενο. Στη μία πλευρά, το δεύτερο κεφάλαιο της "Τριλογίας της Εκδίκησης" στήνεται ως ένα ακαταμάχητο υφολογικό καλειδοσκόπιο, ανακατεύοντας τα είδη και τις αισθητικές συμβάσεις, καθώς σμίγει το νεονουάρ με το θρίλερ και τον νεοκλασικισμό (στο σάουντρακ) για να φτιάξει κάτι οπτικά καινοτόμο. Παράλληλα, ο Τσαν-γουκ προετοιμάζει διεξοδικά μια απρόβλεπτη ανατροπή, η οποία προσδίδει διαστάσεις αρχαίου δράματος στην οδύσσεια του "καταραμένου" ήρωά του. Τα προβλήματα, τώρα, παραμονεύουν στην άλλη πλευρά.

Διότι, για να καταφέρει να αιφνιδιάσει αφηγηματικά, ο Τσαν-γουκ επενδύει γενναιόδωρα στο θόλωμα των ορίων μεταξύ μύθου και πραγματικότητας, παίρνοντας σωρεία "ποιητικών αδειών", οι οποίες ελάχιστα πείθουν (χρήση ύπνωσης). Την ίδια στιγμή, το φιλμ αντιμετωπίζει πολύ και καθόλου σοβαρά τον εαυτό του, οδηγώντας τις προθέσεις του Τσαν-γουκ σε διαδοχικές αντιφάσεις που κορυφώνονται στο φινάλε. Ένα τέλος στο οποίο η κούφια χρήση του ποιήματος της Έλα Γουίλερ Γουίλκοξ ("Γέλα και ο κόσμος θα γελάσει μαζί σου, δάκρυσε και θα δακρύσεις μόνος") μετουσιώνεται σε μια αταίριαστα τρυφερή σκηνή, ανοιχτή σε περισσότερες ερμηνείες από όσες επιτρέπει το άλλοθι της αμφισημίας.

Νότια Κορέα. 2003. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: FILM GROUP.

Περισσότερες πληροφορίες

Oldboy

2,5
  • Θρίλερ
  • 2003
  • Διάρκεια: 120 '
  • Παρκ Τσαν-Γουκ

Ύστερα από 15 χρόνια ανεξήγητης αιχμαλωσίας, ένας άντρας αναζητά τους υπεύθυνους της φυλάκισής του ζητώντας εκδίκηση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Μάικλ Γκάμπον πέρα από το "Χάρι Πότερ"

Θυμόμαστε τους έτερους εμβληματικούς ρόλους που ενσάρκωσε ο ηθοποιός ο οποίος πέθανε σε ηλικία 82 ετών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
28/09/2023

Φεστιβάλ Καρδαμύλης: Ένας κινηματογραφικός θεσμός γεννιέται

Ξεκίνημα με το δεξί για ένα φεστιβάλ - μπουτίκ στη μεσσηνιακή Μάνη με αντικείμενο ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ για την τέχνη.

"Crew United Day": Masterclass και δωρεάν προβολές στο πλαίσιο των 29ων Νυχτών Πρεμιέρας

Η εκδήλωση θα ολοκληρωθεί με την παρουσίαση της Crew United Greece από τη Βένια Βέργου.

Είδαμε το "Χάος" στη Β’ Εθνική Ποδοσφαίρου

Το αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ του Πανελλήνιου Συνδέσμου Αμειβόμενων Ποδοσφαιριστών Ποδοσφαιριστριών δεν αφήνει περιθώρια άγνοιας για το τι συμβαίνει στην επαγγελματική κατηγορία.

Το "Eras Tour" της Τέιλορ Σουίφτ έρχεται στα Village

Η μεγάλη οθόνη του πολυκινηματογράφου φιλοξενεί τη συναυλιακή ταινία από την πρόσφατη τουρνέ της ποπ σταρ.

Σεμινάρια ιστορίας του κινηματογράφου από τον Χρήστο Μήτση

Μάθετε τα πάντα για το παρελθόν και το παρόν της έβδομης τέχνης από τον πολύπειρο κριτικό κινηματογράφου του "α".

Τα μουσικά ντοκιμαντέρ που "δονούν" τις 29ες Νύχτες Πρεμιέρας

Χαρτογραφούμε τα φιλμ τεκμηρίωσης που μας συστήνουν από την αρχή αγαπημένες μπάντες και καλλιτέχνες στη διαχρονικά πιο μαζικά αγαπημένη ενότητα του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.