Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ

5

Ταινία ορόσημο του λιτού, ποιητικού και «καθαρού» σινεμά, το οποίο μπορεί να φιλοσοφεί με συναρπαστική εμβρίθεια και ταυτόχρονα να συγκινεί μέχρι δακρύων - «ολόκληρος ο κόσμος μέσα σε μιάμιση ώρα».

Stin tixi o Mpaltazar

Περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο προβληματισμό, η μοντέρνα τέχνη αποτύπωσε ανάγλυφα τη συνειδητοποίηση του σύγχρονου ανθρώπου πως η μία και μοναδική ερμηνεία του κόσμου έχει καταρρεύσει οριστικά. Από το "θάνατο του Θεού" έως τα ηθικά και υπαρξιακά αδιέξοδα στα οποία δεν μπορεί να απαντήσει ο ορθολογισμός, ο 20ος αιώνας έβαλε στη θέση του επιστημονικού θεσφάτου την προσωπική ερμηνεία και σ’ αυτήν της εξωτερικής την εσωτερική αλήθεια. Γι’ αυτό και κάθε γεγονός είναι όχι μόνο μη αναπαραστάσιμο ("Η Αναπαράσταση" του Αγγελόπουλου), αλλά και ακατανόητο ("Blow-up" του Αντονιόνι) έξω από ένα συγκεκριμένο – ιδεολογικό, ταξικό, φιλοσοφικό, αισθητικό - κάθε φορά πλαίσιο.

Αποκαλυπτικές διαπιστώσεις τις οποίες ανέδειξε το μοντέρνο σινεμά, ο Ρομπέρ Μπρεσόν ("Το Ημερολόγιο Ενός Εφημέριου", "Ο Πορτοφολάς"), όμως, είχε φτάσει πρώτος σ’ αυτές από έναν εντελώς αντίθετο δρόμο: για εκείνον ο πραγματικός κόσμος είναι πλήρως ορατός μόνον από το Θεό και ο άνθρωπος είναι καταδικασμένος να παρατηρεί μέσα από "φίλτρο" (τις προσωπικές εμπειρίες και γνώσεις του) μόνον αποσπάσματά του. "Βλέπομεν γαρ άρτι δι’ εσόπτρου εν αινιγμάτι", γράφει χαρακτηριστικά στην επιστολή Α΄ προς Κορινθίους ο Απόστολος Παύλος. Έτσι, η πραγματικότητα θα μένει για πάντα μη κινηματογραφίσιμη και οι ταινίες θα είναι μια σειρά από κατασκευασμένες εικόνες που ο αφηγητής βάζει σε δική του, αυθαίρετη σειρά για να αφηγηθεί κάτι απόλυτα υποκειμενικό.

Ακολουθώντας λοιπόν το δικό του, μοναχικό μονοπάτι, ο Γάλλος μινιμαλιστής και βαθυστόχαστος μοραλίστας υπήρξε ένας πρωτοπόρος του δοκιμιακού κι αντι-αφηγηματικού κινηματογράφου. Η νουβέλ βαγκ τον αναγνώρισε ως κορυφαία επιρροή της, καθώς κατόρθωσε να συνδυάσει ανεπανάληπτα τη λιτότητα με την έντονη εκφραστικότητα και τον ρεαλισμό με την ποίηση. Για το "Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ" εμπνέεται από τον ντοστογιεφσκικό "Ηλίθιο" και βάζει στη θέση τού αφελή και καλόκαρδου πρίγκιπα Μίσκιν ένα… γαϊδαράκο. Τον Μπαλταζάρ, ο οποίος περνά μια σειρά από περιπέτειες στην εξοχή των Πυρηναίων, αντιμετωπίζοντας κάθε είδους συμπεριφορά από τους κατά καιρούς ιδιοκτήτες του. Μόνο η νεαρή και γενναιόδωρη Μαρί τον συμπονά, αλλά θα έχουν τελικά και οι δυο παρόμοια τύχη στα χέρια ενός εγωιστικού και συμφεροντολόγου κόσμου.

Ο Μπρεσόν υπογράφει εδώ την πιο λιτή και συνάμα πιο συγκινητική ταινία του, δίχως να εκβιάσει ούτε στιγμή τις "συναισθηματικές αντιδράσεις" του Μπαλταζάρ. Δεν τον ανθρωποποιεί, αλλά τον μετατρέπει σε ένα λευκό πανί όπου πάνω του οι θεατές προβάλλουν τις αντιδράσεις τους (το ίδιο συμβαίνει και με τους χαρακτήρες του, τους οποίους υποδύονται ερασιτέχνες), με το ποιητικό ύφος, τις θρησκευτικές αλληγορίες και τον παντοδύναμο μινιμαλισμό της ταινίας να συναρπάζουν και τον Ζαν – Λικ Γκοντάρ να δηλώνει πως αυτή η ταινία "είναι ολόκληρος ο κόσμος μέσα σε μιάμιση ώρα".

Α/Μ. Γαλλία. 1966. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Στην Τύχη ο Μπαλταζάρ

Au Hasard Balthazar
5
  • Δραματική
  • 1966
  • Διάρκεια: 95 '
  • Ρομπέρ Μπρεσόν

Ο Μπαλταζάρ είναι ένας γάιδαρος τον οποίο φροντίζει η καλόκαρδη νεαρή Μαρί. Η οικογένειά της, όμως, θα αναγκαστεί να τον πουλήσει στο φούρναρη του χωριού και η περιπετειώδης οδύσσεια του υπομονετικού Μπαλταζάρ ξεκινά...

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αθηναϊκή πρεμιέρα για το ντοκιμαντέρ "Εμπρός: ένα ελεύθερο αυτοδιαχειριζόμενο θέατρο"

Ένα ντοκιμαντέρ της Άλκηστις Καφετζή για την αυτοδιαχείριση, τη πολυφωνία και την αντίσταση.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
30/04/2024

Τα ευρωπαϊκά βραβεία animation Emile Awards στο Animasyros 2024

Η μεγάλη γιορτή των ευρωπαϊκών βραβείων κινουμένων σχεδίων έρχεται ξανά για να βραβεύσει τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.

Το ντοκιμαντέρ "Εκείνη τη μέρα" των Στρατή Βογιατζή και Δημήτρη Κούρτη στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Ένα φιλμικό δοκίμιο πάνω στη σχέση ανθρώπινου και μη ανθρώπινου κόσμου με αφορμή την καταστροφική πυρκαγιά στη Βόρεια Εύβοια τον Αύγουστο του 2021.

Ελληνικό box office: Οι θεατές "άνοιξαν την πόρτα"

Το θρίλερ των Unboxholics "Μην Ανοίγεις την Πόρτα" γέμισε τις αίθουσες και έκανε ρεκόρ ανοίγματος τετραημέρου, ξεπερνώντας κι αυτό της "Φόνισσας", με 81.666 θεατές.

Florian Fernandez, ο νέος επικεφαλής του "Short Film Hub"

Το φεστιβάλ φιλοδοξεί να συνδέσει ταλαντούχους σκηνοθέτες, σεναριογράφους και παραγωγούς με την διεθνή και την εγχώρια κινηματογραφική βιομηχανία.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες τη Μεγάλη Πέμπτη 2/5

Μια "Barbenheimer" περιπέτεια, ένας πορτοκαλί γάτος και τρόμος από τη Γαλλία προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Ουρές στις αίθουσες για το "Μην Ανοίγεις την Πόρτα"

Εντυπωσιακότατη πρεμιέρα για το θρίλερ των Unboxholics, το οποίο έκοψε 27.000 εισιτήρια την πρώτη μέρα προβολής του, ενώ έχει σημειώσει ρεκόρ προπωλήσεων.