Ζαν Ντιλμάν

5

Στα όρια του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, η για πολλούς «καλύτερη ταινία όλων των εποχών» αντιγράφηκε πολλαπλά, αμφισβητήθηκε έντονα και αποτελεί πλέον την αντιπροσωπευτικότερη στιγμή του φεμινιστικού σινεμά.

Jeanne dielman 'Ζαν Ντιλμάν'

Τα πρωτοποριακά ρεύματα του ’60 αμφισβήτησαν ανάμεσα στ’ άλλα και την εικόνα της γυναίκας στη μεγάλη οθόνη ως αναπαράσταση προσαρμοσμένη απόλυτα στο αντρικό βλέμμα. Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ έθιξε επίμονα το θέμα, το underground cinema προσέφερε εναλλακτικές ιδέες και το "δεύτερο φεμινιστικό κύμα" βοήθησε να απελευθερωθούν δυνάμεις τόσο σε θεωρητικό (Λόρα Μάλβεϊ) όσο και σε δημιουργικό επίπεδο. Εμβληματική είναι σ’ αυτόν τον τομέα η αθέατη στην Ελλάδα δουλειά της Βελγίδας Σαντάλ Ακερμάν (1950-2015) και ειδικά η "Ζαν Ντιλμάν" της, η οποία ξεσήκωσε σφοδρότατες και ατέλειωτες αντιδράσεις κερδίζοντας την πρώτη θέση στην πρόσφατη ψηφοφορία του έγκριτου περιοδικού "Sight & Sound" για τις καλύτερες ταινίες από καταβολής κινηματογράφου.
Στα όρια του ντοκιμαντέρ παρατήρησης, το τολμηρό φιλμ περιγράφει την ανιαρή, επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα μιας νοικοκυράς των Βρυξελλών και μητέρας ενός εφήβου, η οποία τον βοηθά στα μαθήματά του, καθαρίζει, μαγειρεύει, τακτοποιεί το σπίτι και πηγαίνει για ύπνο. Κατά την απουσία του γιου της, δέχεται πελάτες για σεξ στην κρεβατοκάμαρά της (για να συμπληρώσει το εισόδημά της).


Εξοντωτική διάρκεια (202 λεπτά), ακίνητη κάμερα που αναδεικνύει μεθοδικά μια κοινότοπη μικροαστική τελετουργία, η ηδονοβλεπτική ευχαρίστηση του αφηγηματικού σινεμά που απουσιάζει εντελώς και η εμμονή σε επαναλαμβανόμενες λεπτομέρειες που ανάγονται σε μείζονα δραματικά γεγονότα (οι παραβρασμένες πατάτες, ένα κουμπί που λείπει από τη ρόμπα...) προτείνουν μια ριζοσπαστική αναθεώρηση όλων των κινηματογραφικών ταμπού πάνω στη γυναικεία ψυχολογία και την αναπαράστασή της. Με έναν πρωτόγνωρο κινηματογραφικό τρόπο, η αδιάφορη ρουτίνα ενός αυστηρά καθορισμένου κοινωνικού ρόλου "ξεγυμνώνεται" και μετατρέπεται σε απεγνωσμένη υπαρξιακή οδύσσεια, ενώ το σοκαριστικό φινάλε αναδεικνύει ξεκάθαρα (στους υπομονετικούς) τα πολύπλευρα αδιέξοδα των κάθε λογής τυφλά εξεγερμένων – από το ψυχολογικό έως το πολιτικό επίπεδο.


Πρωτοπόρα, ευρηματική και ακατάτακτη, η ταινία προκάλεσε αντιδράσεις ακόμα και στην εποχή της, αντιγράφηκε πολλάκις και αποτελεί πλέον την αντιπροσωπευτικότερη στιγμή του φεμινιστικού σινεμά.

Βέλγιο, Γαλλία. 1975. Διάρκεια: 202΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Ζαν Ντιλμάν

Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles
5
  • Σινεφίλ
  • 1975
  • Διάρκεια: 202 '
  • Σαντάλ Ακερμάν

Η επαναλαμβανόμενη καθημερινότητα μιας Βελγίδας νοικοκυράς και μητέρας ενός εφήβου, η οποία τον βοηθά στα μαθήματά του, καθαρίζει, μαγειρεύει, τακτοποιεί το σπίτι και πηγαίνει για ύπνο. Κατά την απουσία του γιου της, δέχεται πελάτες για σεξ στην κρεβατοκάμαρά της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.