Μπάσταρδα

2

Ζωντάνια, φρεσκάδα, αλλά και ρηχή επανάληψη, σε ένα στιλάτο κινηματογραφικό ανέκδοτο το οποίο σοβαρεύει απότομα με άγαρμπο αλληγορικό τρόπο. Αργυρός Αλέξανδρος στο τμήμα «Film Forward» του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Bastarda

Η "Γλυκιά Συμμορία" του Νίκου Νικολαΐδη είναι μια από τις επιδραστικότερες ταινίες του σύγχρονου ελληνικού σινεμά, σημείο αναφοράς για μια ολόκληρη γενιά σινεφίλ θεατών, αλλά και νεότερων σκηνοθετών οι οποίοι προσπαθούν να απεγκλωβιστούν από την υφολογική και θεματική κυριαρχία του νταρντενικού κοινωνικού δράματος made in Greece. Συνεπαρμένος από την κινηματογραφική κι αντεξουσιαστική αύρα της, ο βραβευμένος μοντέρ και μικρομηκάς Νίκος Πάστρας ("Ακρυλικό", "Μελατονίνη") έχτισε πάνω στη βασική ιδέα της μια πρόταση φυγής για την generation z, η οποία αναζητά τη δική της ουτοπία, αποσπώντας τον Αργυρό Αλέξανδρο στο τμήμα "Film Forward" του φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

Φυγής από ποιόν και από τι; Δέκα νεαρά παιδιά, πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια, αφήνουν πίσω τους την καλοκαιρινή καθημερινότητα της πόλης και ζουν το εδώ και τώρα σ' ένα απομονωμένο σπίτι στην εξοχή. Οι κοινωνικές απαγορεύσεις έχουν μείνει στο κλεινόν άστυ, μαζί με τους επιβεβλημένους ρόλους, τις καταναγκαστικές συμπεριφορές και το γονεϊκό νόμο. Σ' έναν αυτοσχέδιο επί γης παράδεισο, οι ανήλικοι κάτοικοί του νιώθουν σαν τους πρωτόπλαστους πριν δελεαστούν από τον πειρασμό της γνώσης, πρόθυμοι να πειραματιστούν πάνω στις έννοιες του καλού και του κακού, του ανταγωνισμού, της λαγνείας, της ατιμώρητης ειλικρίνειας, του απαγορευμένου και του πρωτόγνωρου.

Ο Πάστρας συντονίζεται απόλυτα με τους υψηλούς σφυγμούς τους και αποτυπώνει στα παιχνιδιάρικα όσο κι αυτάρεσκα πλάνα του (το "Euphoria" συναντά τον Γκασπάρ Νοέ) την αφελή πίστη τους για μια ανέμελη επιστροφή στην αθωότητα. Αγαπάει και καταλαβαίνει βαθιά τους ήρωές του, γοητεύεται και άλλο τόσο παρασύρεται από την επιπολαιότητά τους. Την οικειοποιείται ως φιλοσοφία της ίδιας της ταινίας του, η φρεσκάδα της οποίας ανακυκλώνεται από ένα σημείο και μετά σε μια ρηχή επανάληψη. Κάποιες φευγαλέες στιγμές οι αυθόρμητες ερμηνείες και τα ανυπότακτα βλέμματα αποκαλύπτουν μια κεκαλυμμένη μελαγχολία. Υπάρχουν πλάνα που υπονοούν μια "αθόρυβη" τραγικότητα. Η τελική αίσθηση, όμως, είναι αυτή ενός στιλάτου σινε-ανεκδότου, το οποίο σοβαρεύει απότομα στο φινάλε του με άγαρμπο αλληγορικό τρόπο.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 94΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Μπάσταρδα

2
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 94 '
  • Νίκος Πάστρας

Πέντε αγόρια και πέντε κορίτσια αφήνουν πίσω τους την καλοκαιρινή καθημερινότητα της πόλης και ζουν το εδώ και τώρα σ’ ένα απομονωμένο σπίτι στην εξοχή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι καινούριες ταινίες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4/12, οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις γι' αυτές.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
05/12/2025

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (4-10/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.