Έμμονες Ώρες στον Τόπο της Πραγματικότητας

3

Η καλλιτεχνική δημιουργία ως επιλογή ζωής μέσα από το «λοξό», μα άκρως συγκινητικό πορτρέτο-περφόρμανς μιας τολμηρής γυναίκας με περίσσιο αφηγηματικό χάρισμα.

Emones ores1

Με μόνο τέσσερις μεγάλου μήκους ταινίες στο ενεργητικό της, η Αντουανέττα Αγγελίδη έχει καταξιωθεί ως μια σημαντική και sui generis προσωπικότητα της παγκόσμιας κινηματογραφικής πρωτοπορίας. Σπούδασε αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο και σινεμά στο Παρίσι, αρχίζοντας να σκηνοθετεί από το 1975 (τη μικρού μήκους "L’Histoire Écrite"). Από τους ελάχιστους δημιουργούς πειραματικού κινηματογράφου στη χώρα μας (στα χνάρια του Κώστα Σφήκα και πριν τον Βασίλη Μαζωμένο), ακολούθησε μια μοναχική πορεία κόντρα στο κυρίαρχο αφηγηματικό ρεύμα, ενώ λίγο μετά το 2000 άρχισε να διδάσκει στη σχολή κινηματογράφου του ΑΠΘ. Τώρα, συνταξιούχος πλέον, πείθεται από την κόρη της και συνεργάτριά της Ρέα Βαλντέν να στηθεί μπροστά στην κάμερα και να διηγηθεί με τον δικό της τρόπο όλη αυτήν τη συναρπαστική διαδρομή, μέσα από μια απολαυστική και άκρως συγκινητική "περφόρμανς" (όπως χαρακτηρίζεται η εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή της στους τίτλους τέλους της ταινίας).


Χαρισματικός άνθρωπος, η Αγγελίδη έχει και πολλά να πει και τον τρόπο να το κάνει. Στημένη σε μαύρο φόντο και ντυμένη στα μαύρα, μας μιλάει και εμείς βλέπουμε μόνο τα χέρια της, το κεφάλι της και ένα ποτήρι νερό μπροστά της. Κι όμως, αυτά αρκούν και περισσεύουν για μια παθιασμένη "παράσταση", η οποία ξεκινάει με μια παιδική ανάμνηση και εξελίσσεται σε ένα σαγηνευτικό οδοιπορικό στις σκέψεις, τις παρορμήσεις, τα οράματα, τις επιθυμίες, τα ερωτήματα μιας τολμηρής δημιουργού και στον τρόπο με τον οποίο τα μετέτρεψε όλα αυτά σε εικόνες. Βασικά υλικά της το βλέμμα, το όνειρο, οι μνήμες, το σώμα και η ιστορία της τέχνης. Ο Φρίντριχ Βίλχελμ Μούρναου και ο "Φάουστ" του, ο Ντε Κίρικο και ο Εγγονόπουλος, ο Κένζι Μιζογκούτσι και το "Ουγκέτσου Μονογκατάρι". Μια κοσμοπολίτικη καταγωγή, το σοκ ενός βιασμού, η ελληνική δικτατορία και οι γαλλικές σπουδές, οι νεανικές ζωγραφιές, το δεύτερο κύμα του φεμινισμού, οι πολύτιμες συνεργάτριες, η διδακτική εμπειρία και η σταδιακή τύφλωση. Δηλαδή, σε κινηματογραφική μετάφραση, τα "Idées Fixes / Dies Irae" ("Παραλλαγές στο Ίδιο Θέμα", 1977), "Τόπος" (1985), "Ώρες"  (1995), "Κλέφτης ή η Πραγματικότητα" (2001).


Σε όσους είναι γνωστό το πώς η Αγγελίδη απορρύθμισε και επαναπρογραμμάτισε το μηχανισμό του υποσυνειδήτου μέσα από το έργο της, η εξομολόγησή της τους εξοικειώνει με την εμμονή μιας πεισματάρας οραματίστριας να εφευρίσκει από την αρχή, κάθε φορά που στεκόταν πίσω από την κάμερα, την κινηματογραφική γλώσσα. Όσοι θα συναντήσουν πρώτη φορά την ίδια μέσα από αυτό τον καθηλωτικό μονόλογο, σκηνοθετημένο με μια σοφή θεατρικότητα, θα γοητευτούν από το πορτρέτο μιας γυναίκας που υπερασπίστηκε την καλλιτεχνική δημιουργία ως επιλογή ζωής, επουλώνοντας έτσι τα τραύματά της και κατανικώντας τους εφιάλτες της.

Ελλάδα. 2023. Διάρκεια: 88΄.

Περισσότερες πληροφορίες

Έμμονες Ώρες στον Τόπο της Πραγματικότητας

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2023
  • Διάρκεια: 88 '
  • Ρέα Βαλντέν

Η πρωτοπόρα σκηνοθέτρια και καθηγήτρια κινηματογράφου Αντουανέττα Αγγελίδη εξομολογείται τη ζωή της και σχολιάζει το έργο της, αλλά και τη βιωματική σχέση ανάμεσα στα δύο.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όσα προέβλεψε (σωστά) για το 2025 ο Στίβεν Κινγκ με το 'Ο Άτρωτος'

Το μυθιστόρημα The Running Man του Stephen King μοιάζει σήμερα επίκαιρο, με προβλέψεις για την πολιτική, τα media και την κοινωνική πραγματικότητα του 2025.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/11/2025

Τι γνωρίζουμε μέχρι τώρα για το καστ του 'Avengers: Doomsday'

Το επόμενο φιλόδοξο εγχείρημα του MCU αναμένεται στους κινηματογράφους τον Δεκέμβριο του 2026.

Φινάλε για το Παιδικό και Εφηβικό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Αθήνας 2025 powered by ΔΕΗ

Πραγματοποιήθηκε από τις 10 έως τις 16 Νοεμβρίου, φιλοξενώντας μεταξύ άλλων ένα πλούσιο πρόγραμμα ταινιών απ’ όλο τον κόσμο.

Πρώτες εικόνες για την επική 'Οδύσσεια' του Christopher Nolan

Με τις πρώτες εικόνες από την Οδύσσεια, ο Κρίστοφερ Νόλαν ανοίγει ένα παράθυρο στο νέο του κολοσσιαίο project, ένα φιλμ που αναμετριέται με τον Όμηρο μέσα από την προσωπική, ρεαλιστική και πάντα εντυπωσιακή κινηματογραφική του γλώσσα.

Ελληνικό box office: Η "Βουγονία" ψάχνει αντίπαλο

Εξαιρουμένης της "Γιορτής του Σινεμά", η προσέλευση του τετραημέρου κινείται σε σταθερά νούμερα εισιτηρίων τον τελευταίο καιρό, με την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου να αποτελεί για δεύτερη εβδομάδα την πρώτη επιλογή των θεατών.

Οι σταρ του Χόλιγουντ που βλέπουμε στα σινεμά αυτό το μήνα

Πλήθος διάσημων ηθοποιών στις ταινίες που κυκλοφορούν ήδη ή προσεχώς τους οποίους μπορείτε να δείτε στη μεγάλη οθόνη χρησιμοποιώντας την υπηρεσία Multiple Stops του Uber Taxi.

Τι νέο θα δούμε στους κινηματογράφους από αυτή την Πέμπτη

Χρυσή Άρκτος, ένα θεαματικό χολιγουντιανό μιούζικαλ και ένα υποσχόμενο animation προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.