Πέρα Από τον Τοίχο

3

Στοιχεία ψυχολογικού και αστυνομικού θρίλερ ζωηρεύουν ένα ιρανικό δράμα, το οποίο προσπαθεί να ξεφύγει από το στενό πλαίσιο του κοινωνικού ρεαλισμού.

Pera apo ton toixo

Ηθοποιός και κατόπιν θεατρικός, τηλεοπτικός και κινηματογραφικός σκηνοθέτης ντοκιμαντέρ, ο Ιρανός Βαχίντ Τζαλιλβάντ έγινε γνωστός έξω από τα σύνορα της χώρας του πρώτα με το "Μια Τετάρτη του Μαΐου" (2015) και κατόπιν με το βραβευμένο σε Βενετία και Θεσσαλονίκη (Χρυσός Αλέξανδρος) "Υπόθεση Συνείδησης" (2017). Μέλος της σχολής Ασγκάρ Φαραντί, προσπαθεί σταδιακά να απαγκιστρωθεί από το σφιχτό πλαίσιο του κοινωνικού ρεαλισμού της ιρανικής σινε-παράδοσης, παραμένοντας όμως σταθερά προσηλωμένος στη διερεύνηση της σύνθετης, αντιφατικής πραγματικότητας την οποία η πατρίδα του κρύβει πίσω από το καταπιεστικό προσωπείο της.


Το πρώτο στοιχείο στο "Πέρα Από τον Τοίχο" το οποίο αποτυπώνει αυτή την αίσθηση εγκλεισμού και απομόνωσης είναι πως το διαμέρισμα του Αλί μοιάζει με κελί φυλακής. Ο τελευταίος είναι ένας σχεδόν τυφλός άντρας που αποφασίζει να αυτοκτονήσει, αλλά τον σώζει η επίσκεψη του διαχειριστή της πολυκατοικίας, ο οποίος θέλει να του ανακοινώσει ότι μια καταζητούμενη από τις αρχές έχει καταφύγει στο κτίριο. Ο Αλί δεν θα αργήσει να διαπιστώσει πως η νεαρή γυναίκα, μητέρα ενός τετράχρονου αγοριού, έχει κρυφτεί στο διαμέρισμά του και παρ’ όλο που η πολυκατοικία του είναι περικυκλωμένη από αστυνομικούς, εκείνος αποφασίζει να την προστατεύσει με κάθε κόστος.


Από τη μία έχουμε ένα αγωνιώδες δράμα, το οποίο σταδιακά μετατρέπεται σε ψυχολογικό (και αστυνομικό) θρίλερ και από την άλλη μια πολιτική παραβολή πάνω σε μια μυωπική στα όρια της τύφλωσης κοινωνία, η οποία πιάνεται από την τελευταία της ευκαιρία για εξέγερση. Ο Τζαλιλβάντ τα συνδυάζει με μεθοδικότητα, προσφέροντάς μας σταδιακά πληροφορίες για την ιστορία της καταζητούμενης Λεϊλά, η οποία σε συνδυασμό με τους "επισκέπτες" του Αλί (ο γιατρός, ο ασφαλίτης, ο διαχειριστής) συμπληρώνουν το παζλ της ιρανικής κοινωνικής πραγματικότητας. Η προσπάθεια του Αλί να δραπετεύσει απ’ αυτήν δίνει στο σκηνοθέτη την ευκαιρία για ένα αρχικά διακριτικό και τελικά καφκικό παιχνίδι ρεαλισμού και φαντασίας, το οποίο αν και δεν αποφεύγει τους μελοδραματισμούς, αποδεικνύεται αφηγηματικά τολμηρό και αλληγορικά καίριο.  

Ιράν. 2022. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: AMA FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Πέρα Από τον Τοίχο

Shab, Dakheli, Divar / Beyond the Wall
3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 126 '
  • Βαχίντ Τζαλιλβάντ

Ο σχεδόν τυφλός Αλί είναι έτοιμος να αυτοκτονήσει, όταν διαπιστώνει πως μια γυναίκα η οποία καταζητείται έχει καταφύγει στο διαμέρισμά του. Παρ’ όλο που η πολυκατοικία του είναι περικυκλωμένη από αστυνομικούς, αποφασίζει να την προστατεύσει με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.