Φαντάσματα της Επανάστασης

2

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά.

Fantasmata tis epanastasis

Η τελευταία ταινία του Θάνου Αναστόπουλου ("Όλο το Βάρος του Κόσμου", "διόρθωση", "Η Κόρη"), μόνιμου κατοίκου Τεργέστης πλέον, παίρνει αφορμή από την 200η επέτειο της επανάστασης του 1821 και την πρόθεση της ελληνικής κοινότητας της πόλης να χρηματοδοτήσει ένα ντοκιμαντέρ για την ελληνική παροικία η οποία μεγαλούργησε εκεί κατά τον 18ο αιώνα. Η έρευνά του τον οδηγεί στον Ρήγα Φεραίο (ο οποίος συνελήφθη από τους Αυστριακούς στην Τεργέστη τον Δεκέμβριο του 1797) και σε ένα υβριδικό φιλμ το οποίο συνδυάζει μυθοπλασία και τεκμηρίωση: ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη γυρίζοντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψης του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη και στα "παλιά της λημέρια". 

Ιστορικά γεγονότα, σινεφίλ φαντασία, ταινία εποχής και σύγχρονη κωμωδία συνδυάζονται γεμάτα ιδέες, αλλά χωρίς ισορροπία, σε ένα παιχνιδιάρικο στοχασμό πάνω στην ελληνική ταυτότητα και την ευρωπαϊκή κληρονομιά. Οι πολιτικές τακτικές και ίντριγκες στη σκιά της καταρρέουσας οθωμανικής αυτοκρατορίας περιγράφονται με γλαφυρότητα και οι αναφορές στη σημερινή πραγματικότητα είναι ξεκάθαρες. Η Ιστορία κάνει κύκλους διαπιστώνει ο Αναστόπουλος, μεσω του κινηματογραφικού alter ego του (Νίκος Γεωργάκης), εναλλάσσοντας διαρκώς τόνο και ύφος. Δεν εγκλωβίζεται στη σοβαροφάνεια, αν και συχνά πυκνά γλιστρά στην καρικατούρα και κάποιες στιγμές συγκινεί (η μελαγχολία του Γιώργου Χωραφά – Δημήτριου Καρυτσιώτη), ενώ άλλες κάνει τις αλληγορικές νύξεις του να μοιάζουν προφανείς και "ξύλινες" (η ασυμβίβαστη Ελευθερία της  Πηνελόπης Τσιλίκα, ο άστεγος του Ράντε Σερμπέτζια). Ένα ακόμα βήμα προς τη... σουρεαλιστική αυθαιρεσία και μερικές – δι' απαγγελίας – ιστορικές πληροφορίες λιγότερες θα ήταν πραγματικά πολύτιμες.

Ελλάδα, Ιταλία. 2022. Διάρκεια: 101΄ 

Περισσότερες πληροφορίες

Φαντάσματα της Επανάστασης

2
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 101 '
  • Θάνος Αναστόπουλος

Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψής του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Σπασμένη Φλέβα

Σε ένα σκληρό δράμα που αποκτά διαστάσεις μοντέρνας τραγωδίας, ο οικονομιδικός εξπρεσιονισμός "μαλακώνει", αλλά η αφηγηματική δύναμη παραμένει σαρωτική και η πολιτικοκοινωνική ματιά γίνεται οξυδερκέστερη και διεισδυτικότερη. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
27/11/2025

Πέθανε Αγάπη μου

Μπεργκμανικό ψυχογράφημα που καταγγέλλει μέσα από μια εκκωφαντικά προφανή, επαναλαμβανόμενη και φλασάτη μανιέρα τα πατριαρχικά στερεότυπα και τον μεσοαστικό κομφορμισμό. | Powered by Uber.

Για Πάντα;

Ρομαντική κομεντί με πολλές νόστιμες πινελιές, αλλά φλύαρες, χαλαρές σεναριακές ιδέες που δεν μπορούν να υποτάξουν τα εύπεπτα και συντηρητικά κλισέ. | Powered by Uber.

Το Δάκρυ του Διαβόλου

Found footage και μεταφυσικός τρόμος συνδυάζονται χωρίς αληθοφάνεια σε μια εκβιαστική, λατινοαμερικανική παραλλαγή του "The Blair Witch Project". | Powered by Uber.

Ζωούπολη 2

Διασκεδαστικότατο και σεναριακά ευρηματικό σίκουελ, το οποίο αξιοποιεί τη σινεφίλ και κοινωνικά αλληγορική συνταγή της οσκαρικής πρώτης ταινίας. | Powered by Uber.

Ποιες είναι οι ελπίδες του Γιώργου Λάνθιμου να σαρώσει στα Βραβεία Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου;

Οι σημαντικότερες παραγωγές της Γηραιάς Ηπείρου αναμένεται να "αναμετρηθούν" με έπαθλο τις δάφνες της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου στην απονομή που φιλοξενείται σύντομα στο Βερολίνο

9o Φεστιβάλ WIFT GR: Η δημιουργική "μαγεία" της γυναικείας αλληλεγγύης

Το πρόγραμμα του φεστιβάλ αναδεικνύει τις σχέσεις φιλίας, αγάπης, στήριξης και φροντίδας μεταξύ γυναικών και θηλυκοτήτων με ταινίες γυναικών δημιουργών από την εγχώρια και διεθνή παραγωγή.