Αρκούδες δεν Υπάρχουν

2,5

Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Βενετίας για μια κινηματογραφικά λιτή, πολυεπίπεδη, αλλά κι εκβιαστική σε σημεία αλληγορία πάνω στην ανεξαρτησία της καλλιτεχνικής δημιουργίας.

Den yparxoun arkoudes

Έχοντας έρθει σε μετωπική σύγκρουση με τις ιρανικές αρχές εδώ και σχεδόν μια δεκαπενταετία, ο Τζαφάρ Παναχί ("Ο Κύκλος", "Offside") σκηνοθετεί από το 2010 ταινίες οι οποίες, στα όρια του ντοκιμαντέρ, εξιστορούν εμμέσως ή αμέσως τις προσωπικές περιπέτειές του να εκφραστεί κινηματογραφικά όντας σε αυστηρό περιορισμό από το θεοκρατικό καθεστώς της πατρίδας του ("This Is not a Film", "Ταξί στην Τεχεράνη", "3 Faces"). Ακολουθώντας την ίδια μέθοδο, η οποία του απέφερε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής του φεστιβάλ Βενετίας, στο "Δεν Υπάρχουν Αρκούδες" υποδύεται τον εαυτό του, ο οποίος γυρίζει μια ταινία στην Τουρκία, κοντά στα σύνορα με το Ιράν. Μιας και του είναι απαγορευμένο να φύγει από τη χώρα, ταξιδεύει ως ένα χωριό από την άλλη πλευρά των ιρανοτουρκικών συνόρων και διευθύνει το συνεργείο του μέσα από τον υπολογιστή του. Αλλά η διαδικτυακή σύνδεση είναι προβληματική, η παραγωγή αντιμετωπίζει τις δικές της δυσκολίες, ο ίδιος δελεάζεται από την ιδέα να διασχίσει τα σύνορα και η δυσπιστία της απομονωμένης, οπισθοδρομικής κοινότητας όπου διαμένει τον οδηγεί σε ένα πολλαπλό αδιέξοδο.
Ο Παναχί πλησιάζει πάντα τους ήρωές του και περιγράφει τις καταστάσεις στις οποίες είναι εγκλωβισμένοι με κινηματογραφική απλότητα και καθαρή ματιά. Το διακριτικό χιούμορ του δεν αφήνει το δράμα να ξεχυλίσει και ο ρεαλισμός γειώνει την αλληγορία του, σταθερά στραμμένη πλέον σε ερωτήματα πάνω στην "ανεξαρτησία" της καλλιτεχνικής δημιουργίας, τα όρια εξουσίας του καλλιτέχνη και τη σχέση τέχνης – αληθινής ζωής. Δεν γίνεται ποτέ ποζάτος, σνομπ ή περίτεχνα εγκεφαλικός και εδώ η κοινωνική κριτική του απέναντι στην κομφορμιστική ιρανική πραγματικότητα είναι επώδυνα βιτριολική. Η πλοκή, όμως, πάνω στην οποία την αναπτύσσει παίρνει με εκβιαστικό τρόπο τραγικές διαστάσεις, καταλήγοντας σε διδακτικές κορώνες. Έτσι, ενώ οι περιπλοκές της ταινίας-μέσα-στην-ταινία δένονται και λύνονται με ευρηματική αποτελεσματικότητα, η ντοκιμαντερίστικη πλευρά της ιστορίας μοιάζει από ένα σημείο και μετά στημένη έτσι ώστε να ξεκαθαριστούν πλήρως και να αρθρωθούν πεντακάθαρα τα καταγγελτικά μηνύματα.

Ιράν. 2022. Διάρκεια: 106 ́. Διανομή: NEO FILMS

Περισσότερες πληροφορίες

Αρκούδες δεν Υπάρχουν

Khers nist / No Bears
2,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 106 '
  • Τζαφάρ Παναχί

Σε ένα χωριό των ιρανοτουρκικών συνόρων, ο Τζαφάρ Παναχί προσπαθεί να σκηνοθετήσει μέσα από το λάπτοπ του μια ταινία στην Τουρκία. Εκεί, τα κινηματογραφικά προβλήματά του θα επιδεινωθούν από προσωπικά διλήμματα, αλλά και από τη δυσπιστία της απομονωμένης, οπισθοδρομικής κοινότητας στην οποία διαμένει.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.