Θόδωρος Αγγελόπουλος - Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3

Δημιουργική αξιοποίηση μιας «αντιπαράθεσης» με πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Thodoros Agelopoulos Nikos Panagiotopoulos

Σχεδιάζοντας στα μέσα της δεκαετίας το ’80 να εκδώσουν ένα πολιτιστικό περιοδικό, οι εκδόσεις Αιγόκερως οργάνωσαν για το πρώτο τεύχος του μια συζήτηση ανάμεσα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο και τον Νίκο Παναγιωτόπουλο. Οι δυο κορυφαίοι δημιουργοί, στυλοβάτες του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου, συναντήθηκαν στο εξοχικό του πρώτου με τους κατοπινούς σκηνοθέτες Αντώνη Κόκκινο ("Τέλος Εποχής") και ο Γιάννη Σολδάτο ("Το Αίνιγμα") να ηχογραφούν την τρίωρη κουβέντα. Το περιοδικό δεν κυκλοφόρησε τελικά, η κασέτα με την απομαγνητοφώνηση καταχωνιάστηκαν σε ένα συρτάρι και η υπόθεση ξεχάστηκε. Τώρα που τα πειστήρια ξαναβγήκαν στο φως, οι δυο μάρτυρες της συζήτησης αποφάσισαν να την αναδείξουν κινηματογραφικά και λογοτεχνικά (η αντίστοιχη έκδοση ήδη κυκλοφορεί από τον Αιγόκερω), επεμβαίνοντας με έναν ευρηματικό τρόπο σε ένα καθαρά ηχητικό πρώτο υλικό.

Το ντοκιμαντέρ στήνεται πάνω σε αποσπάσματα της κουβέντας, τα οποία ακούγονται ανά ενότητες: οι αισθητικές επιλογές του καθενός, σινεμά και πολιτική, σινεμά και Ιστορία, τρόπος γυρίσματος, πηγές έμπνευσης… Αυτά συνοδεύονται από αποσπάσματα ταινιών των δυο συζητητών, αλλά και άλλων σκηνοθετών, φωτογραφίες και οπτικό υλικό που ζωντανεύει μια ευρύτερη εικόνα της εποχής. Επιπλέον, το κάθε κεφάλαιο σχολιάζεται από ένα δίδυμο ανθρώπων του ελληνικού σινεμά, συνολικά είκοσι (από συνεργάτες τους και νεότερους δημιουργούς ως κριτικούς και θεωρητικούς), διαφωτίζοντας λεπτομέρειες, περιγράφοντας περιστατικά και, κυρίως, αναδεικνύοντας τη διαχρονική αξία ιδεών που διαμόρφωσαν το σύγχρονο ελληνικό κινηματογράφο. Επικράτησαν; Διαψεύστηκαν; Δικαιώθηκαν ή ξεπεράστηκαν;  Η κορυφαία "αντιπαράθεση" των δυο τόσο διαφορετικών, αλλά και παράλληλης διαδρομής καλλιτεχνών (συγκάτοικοι ως σπουδαστές στο Παρίσι) είναι απολαυστική και η δημιουργική αξιοποίησή της διαθέτει πολλαπλό ιστορικό και πολιτιστικό ενδιαφέρον, ιδωμένη μέσα από τα μάτια τόσο του τότε όσο και του τώρα.

Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 76΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος, ο Καθένας και η Μουσική του

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 76 '
  • Αντώνης Κόκκινος

Στα μέσα της δεκαετίας του ’80, οι σκηνοθέτες Θόδωρος Αγγελόπουλος και Νίκος Παναγιωτόπουλος θα κάνουν μια χαλαρή συζήτηση για το έργο τους και τον κινηματογράφο γενικότερα. Η συνάντησή τους ζωντανεύει ηχητικά και οπτικά, σχολιασμένη από είκοσι ανθρώπους του ελληνικού σινεμά.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η ελληνική "Αρκουδότρυπα" βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Βενετίας

Το ντεμπούτο των Χρυσιάννα Παπαδάκη και Στέργιου Ντινόπουλου απέσπασε το σημαντικό βραβείο Europa Cinemas Label χάρη στο οποίο η ταινία θα μπορέσει να διανεμηθεί σε σινεμά της Γηραιάς Ηπείρου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
05/09/2025

Όλα όσα ανυπομονούμε να δούμε στο 48ο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας

Μια εβδομάδα γεμάτη σινεμά που μπορείτε να παρακολουθήσετε ακόμα και εάν δε βρεθείτε στη μακεδονική πόλη.

Είμαστε έτοιμοι για τα "Ανεμοδαρμένα Ύψη" της γενιάς του TikTok;

Το τρέιλερ της νέας ταινίας της οσκαρικής Έμεραλντ Φένελ ξεσήκωσε το ίντερνετ και τις σινεφίλ συζητήσεις.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα τα σινεμά (4-10/9)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

10 πράγματα που πρέπει να γνωρίζεις για τη 'Βουγονία' του Γιώργου Λάνθιμου

Ο Έλληνας σκηνοθέτης κέρδισε για ακόμα μια φορά τις εντυπώσεις μιας απαιτητικής Μπιενάλε. Συγκεντρώσαμε ό,τι ξέρουμε για τη νέα του ταινία, που καταφθάνει στις αίθουσες στις 6 Νοεμβρίου.

5 ταινίες που έντυσε ο Τζόρτζιο Αρμάνι

Ο Ιταλός σχεδιαστής δεν άφησε το στίγμα του μόνο στο χώρο της μόδας, αλλά και στη μεγάλη οθόνη.

Το ντοκιμαντέρ που αποκαλύπτει πώς γυρίστηκε το χαοτικό "Megalopolis"

Ο υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθέτης Μάικ Φίγκις κατέγραψε τα παρασκήνια του περιβόητου magnum opus του Φράνσις Φορντ Κόπολα.