Η Χώρα του Θεού

4

Αιώνιο και εφήμερο συγκρούονται σε ένα μυστικιστικής ατμόσφαιρας, σιωπηλό και εικαστικά εντυπωσιακό χερτζογκικό έπος πάνω στην αυτοκαταστροφική ανθρώπινη ματαιοδοξία και το ακατάλυτο φυσικό μεγαλείο.

H xora tou theou

Ένας μεταλλωρύχος εξοστρακίζεται από τους συναδέλφους του και ένας αστυνομικός ανακαλύπτει πως η νεκρή γυναίκα του τον απατούσε. Τόσο στο δανέζικο "Winter Brothers" (2017) όσο και στο ισλανδικό "Μια Λευκή, Λευκή Μέρα" (2019) οι ήρωες του Χλίνουρ Πάλμασον παρασύρονται εμμονοληπτικά σε αυτοκαταστροφικές διαμάχες, ενώ δίπλα τους ένα εχθρικό φυσικό ντεκόρ δίνει στα βίαια ξεσπάσματά τους μια εντονότερη δραματική διάσταση. Στην τρίτη του ταινία ο σπουδαγμένος στην Κοπεγχάγη 39χρονος Ισλανδός σκηνοθέτης παραλλάσει το ίδιο μοτίβο, μεταφέροντάς μας στην εποχή κατά την οποία η πατρίδα του ήταν ακόμα υποτελής του δανέζικου στέμματος.

Στα τέλη του 19ου αιώνα ένας νεαρός Δανός ιερέας διατάσσεται από τους ανωτέρους του να μεταβεί σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας με στόχο να χτίσει μια εκκλησία. Ο ίδιος έχει πάθος με τη φωτογραφία και ενδιαφέρεται να φωτογραφήσει τους ντόπιους, κάτι το οποίο δεν έχει επιχειρήσει κανείς ως τώρα. Έτσι, εφοδιασμένος με τα απαραίτητα, συνοδεύεται από μια έμπειρη ομάδα οδηγών στο μακρινό ταξίδι του, το οποίο μέσα από την ταραγμένη θάλασσα, τα απόκρημνα βουνά και τα αδιάβατα ποτάμια αποδεικνύεται εξοντωτικό και εξαιρετικά επικίνδυνο. Αλλά κι όταν επιτέλους φτάσει στον προορισμό του, ο αμήχανος Λούκας θα βρεθεί μπροστά σε μια πραγματικότητα η οποία αμφισβητεί όλες τις βαθιά θεμελιωμένες βεβαιότητές του.

Οι αργοί, τελετουργικοί ρυθμοί, τα μακράς διαρκείας πανέμορφα πλάνα (σε τετράγωνο κάδρο παλιάς φωτογραφίας) τα οποία σε βυθίζουν στην αφιλόξενη ομορφιά ενός παρθένου τοπίου και η εξαντλητική προσπάθεια μιας χούφτας ανθρώπων να επιβιώσουν στην απεραντοσύνη μετατρέπουν τον Πάλμασον σε κινηματογραφικό συνοδοιπόρο των Βέρνερ Χέρτζογκ και Τέρενς Μάλικ. Πιο κοντά στην προβληματική του Γερμανού δημιουργού, η "Χώρα του Θεού" αντιπαραθέτει με γοητευτική μεγαλοπρέπεια την αιώνια φυσική αταραξία με τα ταπεινά ανθρώπινα πάθη, τα οποία μάταια προσπαθούν να υποταχτούν στους ηθικούς προσδιορισμούς του καλού και του κακού. Γιατί τόσο σε θρησκευτικό / φιλοσοφικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, η "γυμνή" πραγματικότητα της άκρης του κόσμου καταργεί κάθε ηθικολογική ρητορική και επιβάλλει τις δικές της εντολές, οι οποίες δεν έχουν καμιά σχέση με τις δέκα του Μωυσή. 

Εδώ ο Πάλμασον απομακρύνεται έντεχνα από τις χερτζογκικές θεματικές και αγκαλιάζει εκείνες των "μεγάλων προτεσταντών" (Ντράγιερ, Μπέργκμαν, Τρίερ). Το αιώνιο αντιπαραβάλλεται με το εφήμερο, η εσωτερική υπαρξιακή αγωνία με την υλική πραγματικότητα και η κοινωνική οργάνωση (ο Λούκας κινείται εν ονόματι της επίσημης εκκλησίας και του δανέζικου κράτους) με την αλήθεια του ενστίκτου. Ο αγώνας για αθανασία (ψυχής και σώματος), όμως, είναι εξ αρχής καταδικασμένος, γιατί η ανθρώπινη ύπαρξη, εγωιστική, κενόδοξη και αυτοκαταστροφική, θα αποδεικνύεται πάντα πιο εύθραυστη κι από τις γυάλινες φωτογραφικές πλάκες.

Δανία, Ισλανδία. 2022. Διάρκεια: 143΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART

Περισσότερες πληροφορίες

Η Χώρα του Θεού

Vanskabte Land / Godland
4
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 143 '
  • Χλίνουρ Πάλμασον

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας νεαρός Δανός ιερέας ταξιδεύει σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας με στόχο να χτίσει μια εκκλησία, αλλά και να φωτογραφίσει τους κατοίκους της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι ταινίες που δεν πρέπει να χάσετε στο 7ο Athens Short Film Festival

Η ομάδα του φεστιβάλ μοιράζεται τις must μικρού μήκους του φετινού προγράμματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
10/12/2024

Ελληνικό box office: Ave "Maria"

Ενώ η ντισνεϊκή "Βαϊάνα" συνεχίζει να σαρώνει, η μεταμόρφωση της Αντζελίνα Τζολί σε Μαρία Κάλλας συγκίνησε τους σινεφίλ, σε αντίθεση με τις μουσικοχορευτικές επιδόσεις των Σίνθια Ερίβο και Αριάνα Γκράντε.

Τι σχέση έχει ο "Πολύ Σκληρός για να Πεθάνει" Μπρους Γουίλις με τον πολυμήχανο Οδυσσέα;

Στην ειδική εορταστική προβολή του κινηματογράφου Δαναός, ανακαλύπτουμε τη σύνδεση μεταξύ αυτών των δύο ηρώων μέσα από μια εορταστική κινηματογραφική εμπειρία.

10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου: Μια ματιά στο περιθώριο ιδιότυπων και μη πόλεων

Σε μια επετειακή διοργάνωση, η Καλαμάτα γέμισε για δώδεκα μέρες με ταινίες τεκμηρίωσης από όλον τον πλανήτη, που έφεραν στην επιφάνεια ζητήματα μνήμης και παράδοσης.

Τα βραβεία του 27ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ολυμπίας

Ολοκληρώθηκε το Σάββατο 7/12 στον Πύργο Ηλείας η νεανική και ολοζώντανη κινηματογραφική γιορτή, η οποία έχει πλέον εξελιχθεί σε σημαντικότατο πανευρωπαϊκό σινε-θεσμό.

Υποψήφιες για Χρυσή Σφαίρα οι "Ιστορίες Καλοσύνης" του Γιώργου Λάνθιμου

Η πιο πρόσφατη ταινία του Έλληνα σκηνοθέτη διεκδικεί ένα από τα βραβεία της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ.

10 Χρυσές Σφαίρες διεκδικεί το "Emilia Pérez" περισσότερες από κάθε άλλη ταινία

Το μιούζικαλ του Ζακ Οντιάρ έχει τον πρώτο λόγο στην απονομή της Ένωσης Ανταποκριτών Ξένου Τύπου του Χόλιγουντ.