Η Χώρα του Θεού

4

Αιώνιο και εφήμερο συγκρούονται σε ένα μυστικιστικής ατμόσφαιρας, σιωπηλό και εικαστικά εντυπωσιακό χερτζογκικό έπος πάνω στην αυτοκαταστροφική ανθρώπινη ματαιοδοξία και το ακατάλυτο φυσικό μεγαλείο.

H xora tou theou

Ένας μεταλλωρύχος εξοστρακίζεται από τους συναδέλφους του και ένας αστυνομικός ανακαλύπτει πως η νεκρή γυναίκα του τον απατούσε. Τόσο στο δανέζικο "Winter Brothers" (2017) όσο και στο ισλανδικό "Μια Λευκή, Λευκή Μέρα" (2019) οι ήρωες του Χλίνουρ Πάλμασον παρασύρονται εμμονοληπτικά σε αυτοκαταστροφικές διαμάχες, ενώ δίπλα τους ένα εχθρικό φυσικό ντεκόρ δίνει στα βίαια ξεσπάσματά τους μια εντονότερη δραματική διάσταση. Στην τρίτη του ταινία ο σπουδαγμένος στην Κοπεγχάγη 39χρονος Ισλανδός σκηνοθέτης παραλλάσει το ίδιο μοτίβο, μεταφέροντάς μας στην εποχή κατά την οποία η πατρίδα του ήταν ακόμα υποτελής του δανέζικου στέμματος.

Στα τέλη του 19ου αιώνα ένας νεαρός Δανός ιερέας διατάσσεται από τους ανωτέρους του να μεταβεί σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας με στόχο να χτίσει μια εκκλησία. Ο ίδιος έχει πάθος με τη φωτογραφία και ενδιαφέρεται να φωτογραφήσει τους ντόπιους, κάτι το οποίο δεν έχει επιχειρήσει κανείς ως τώρα. Έτσι, εφοδιασμένος με τα απαραίτητα, συνοδεύεται από μια έμπειρη ομάδα οδηγών στο μακρινό ταξίδι του, το οποίο μέσα από την ταραγμένη θάλασσα, τα απόκρημνα βουνά και τα αδιάβατα ποτάμια αποδεικνύεται εξοντωτικό και εξαιρετικά επικίνδυνο. Αλλά κι όταν επιτέλους φτάσει στον προορισμό του, ο αμήχανος Λούκας θα βρεθεί μπροστά σε μια πραγματικότητα η οποία αμφισβητεί όλες τις βαθιά θεμελιωμένες βεβαιότητές του.

Οι αργοί, τελετουργικοί ρυθμοί, τα μακράς διαρκείας πανέμορφα πλάνα (σε τετράγωνο κάδρο παλιάς φωτογραφίας) τα οποία σε βυθίζουν στην αφιλόξενη ομορφιά ενός παρθένου τοπίου και η εξαντλητική προσπάθεια μιας χούφτας ανθρώπων να επιβιώσουν στην απεραντοσύνη μετατρέπουν τον Πάλμασον σε κινηματογραφικό συνοδοιπόρο των Βέρνερ Χέρτζογκ και Τέρενς Μάλικ. Πιο κοντά στην προβληματική του Γερμανού δημιουργού, η "Χώρα του Θεού" αντιπαραθέτει με γοητευτική μεγαλοπρέπεια την αιώνια φυσική αταραξία με τα ταπεινά ανθρώπινα πάθη, τα οποία μάταια προσπαθούν να υποταχτούν στους ηθικούς προσδιορισμούς του καλού και του κακού. Γιατί τόσο σε θρησκευτικό / φιλοσοφικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, η "γυμνή" πραγματικότητα της άκρης του κόσμου καταργεί κάθε ηθικολογική ρητορική και επιβάλλει τις δικές της εντολές, οι οποίες δεν έχουν καμιά σχέση με τις δέκα του Μωυσή. 

Εδώ ο Πάλμασον απομακρύνεται έντεχνα από τις χερτζογκικές θεματικές και αγκαλιάζει εκείνες των "μεγάλων προτεσταντών" (Ντράγιερ, Μπέργκμαν, Τρίερ). Το αιώνιο αντιπαραβάλλεται με το εφήμερο, η εσωτερική υπαρξιακή αγωνία με την υλική πραγματικότητα και η κοινωνική οργάνωση (ο Λούκας κινείται εν ονόματι της επίσημης εκκλησίας και του δανέζικου κράτους) με την αλήθεια του ενστίκτου. Ο αγώνας για αθανασία (ψυχής και σώματος), όμως, είναι εξ αρχής καταδικασμένος, γιατί η ανθρώπινη ύπαρξη, εγωιστική, κενόδοξη και αυτοκαταστροφική, θα αποδεικνύεται πάντα πιο εύθραυστη κι από τις γυάλινες φωτογραφικές πλάκες.

Δανία, Ισλανδία. 2022. Διάρκεια: 143΄. Διανομή: ONE FROM THE HEART

Περισσότερες πληροφορίες

Η Χώρα του Θεού

Vanskabte Land / Godland
4
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 143 '
  • Χλίνουρ Πάλμασον

Στα τέλη του 19ου αιώνα, ένας νεαρός Δανός ιερέας ταξιδεύει σε μια απομακρυσμένη περιοχή της Ισλανδίας με στόχο να χτίσει μια εκκλησία, αλλά και να φωτογραφίσει τους κατοίκους της.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

5 κλασικά αριστουργήματα του Ζαν-Πιέρ Μελβίλ στο Cinobo

Κρατώντας απόσταση από τη νουβέλ βαγκ και υπηρετώντας κυρίως το φιλμ νουάρ, οι ιστορίες παρανόμων του "ποιητή του υποκόσμου" καθηλώνουν μέχρι και σήμερα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/02/2023

Οι 32 ταινίες που διεκδικούν βραβεία στο 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Η προ των πυλών διοργάνωση παρουσιάζει τα φιλμ που "ανταγωνίζονται" για τις δάφνες του θεσμού αλλά και για ένα δυνάμει εισιτήριο στις επόμενες υποψηφιότητες των Όσκαρ.

Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Η Μικρόκοσμος Films απαντά

Ο υπεύθυνος της εταιρίας Αντρέας Σωτηρακόπουλος, απαντά στις ερωτήσεις του "α" στο πλαίσιο του ρεπορτάζ όπου αναζητούνται χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

"The Cars We Drove Into Capitalism": Το ντοκιμαντέρ που αφηγείται την ιστορία των σοσιαλιστικών αυτοκινήτων

Η ταινία θα προβληθεί στον πολυχώρο Μικρόκοσμος και θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη και τους συντελεστές.

Ελληνικό box office: "Αστερίξ και Οβελίξ" εναντίον κακοκαιρίας

Με αντίπαλο το χιονιά και το "112", οι ηρωικοί Γαλάτες έφεραν περισσότερους από 20.000 θεατές στις αίθουσες. Λιγότερο ελκυστικό το θρίλερ του Μ. Νάιτ Σιάμαλαν "Χτύπος στην Καλύβα", ενώ η "Φάλαινα" συνεχίζει να συγκινεί.

Ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Νίκος Παναγιωτόπουλος και τα "μυστικά" της σκηνοθεσίας

Δεύτερη αποκλειστική προ-δημοσίευση αποσπάσματος από το ντοκιμαντέρ και βιβλίο "Ο Καθένας και η Μουσική του", γύρω από μια μέχρι πρότινος άγνωστη συζήτηση ανάμεσα στους δύο σπουδαίους δημιουργούς.

Στην ταινία "Πύραυλος" του Στέφανου Σιταρά το βραβείο κοινού του φεστιβάλ Untold

Το ντεμπούτο του σκηνοθέτη κέρδισε τους θεατές της νέας διοργάνωσης που αφιερώνεται στην πρόσφατη παραγωγή του ελληνικού κινηματογράφου.