Joyland

3

Ξεπερνώντας τα μελοδραματικά προσκόμματα, η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα ακτινογραφεί διεισδυτικά την πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα και τα ανίκητα κοινωνικά ταμπού της.

Joyland

Με σπουδές ανθρωπολογίας και απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου Κολούμπια, ο βραβευμένος Πακιστανός μικρομηκάς Σαΐμ Σαντίκ επιλέγει ως μεγάλου μήκους ντεμπούτο του μια ερωτική ιστορία βγαλμένη θαρρείς από πληθωρικό δράμα του Bollywood: η οικογένεια του Χάιντερ Ράνα ετοιμάζεται να υποδεχθεί το τέταρτο παιδί του Σαλίμ, του μεγαλύτερου αδελφού του. Ο τελευταίος αποτελεί το καμάρι του (ανάπηρου) πατέρα του, ενώ ο μικρότερος Χάιντερ είναι όχι μόνον άτεκνος, αλλά και άνεργος. Όταν λοιπόν πιάσει δουλειά στο σόου μιας τρανς σε ένα ερωτικό χοροθέατρο, θα αποκρύψει απ’ όλους ότι προσλήφθηκε ως χορευτής, λέγοντάς τους πως έχει αναλάβει διευθυντικά καθήκοντα. Θα νιώσει όμως ακόμα πιο εγκλωβισμένος όταν αρχίσει να ερωτεύεται τη δυναμική περφόρμερ, ενώ η γυναίκα του θα πιεστεί από το σόι του να εγκαταλείψει τη δουλειά της ως μακιγιέζ για να βοηθήσει την συνυφάδα της στην ανατροφή των παιδιών.

Η γενέτειρα του Σαΐμ Σαντίκ Λαχόρη και κατ’ επέκταση ολόκληρη η πακιστανική καθημερινότητα είναι ο αληθινός πρωταγωνιστής του συναισθηματικά φορτισμένου "Joyland". Κοινωνική καταγραφή και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα συνδυάζονται αριστοτεχνικά στη συγκινητική περιγραφή ενός πολλαπλού αδιεξόδου, το οποίο ξεκινάει από τον απρόθυμο (κι αδύναμο) να ενταχθεί στην πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα Χάιντερ, προχωρά στην ασυμβίβαστη τρανς Μπίμπα και επεκτείνεται σε όλα τα θηλυκά μέλη της οικογένειας Ράνα. Ο Σαντίκ, όμως, δεν ξεχωρίζει (απλοϊκά) καλούς και κακούς, μοιράζοντας σ’ όλους ολιγωρίες κι ευθύνες. Ξεπερνά έτσι τα μελοδραματικά προσκόμματα και αναλύει διεξοδικά την ψυχολογική αδυναμία θυτών και θυμάτων να απεγκλωβιστούν από τα πανίσχυρα ταμπού που τους παγιδεύουν.

Το κινηματογραφικό θάρρος του οδήγησε στην απαγόρευση προβολής του "Joyland" στο Πακιστάν, του οποίου όμως αποτέλεσε την επίσημη εθνική υποψηφιότητα στα διεθνή Όσκαρ (!), όπου και προκρίθηκε στη βραχεία λίστα. Νωρίτερα και κατά την πρεμιέρα της στο φεστιβάλ Κανών, η ταινία απέσπασε τον Queer Χρυσό Φοίνικα και το Βραβείο της Επιτροπής του τμήματος "Ένα Κάποιο Βλέμμα".

Πακιστάν. 2022. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Joyland

3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 126 '
  • Σαΐμ Σαντίκ

Ο μικρότερος γιος μιας παραδοσιακής πακιστανικής οικογένειας πιάνει δουλειά ως χορευτής στο σόου μιας τρανς, την οποία και ερωτεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/02/2023

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.