Joyland

3

Ξεπερνώντας τα μελοδραματικά προσκόμματα, η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα ακτινογραφεί διεισδυτικά την πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα και τα ανίκητα κοινωνικά ταμπού της.

Joyland

Με σπουδές ανθρωπολογίας και απόφοιτος της σχολής Καλών Τεχνών του πανεπιστημίου Κολούμπια, ο βραβευμένος Πακιστανός μικρομηκάς Σαΐμ Σαντίκ επιλέγει ως μεγάλου μήκους ντεμπούτο του μια ερωτική ιστορία βγαλμένη θαρρείς από πληθωρικό δράμα του Bollywood: η οικογένεια του Χάιντερ Ράνα ετοιμάζεται να υποδεχθεί το τέταρτο παιδί του Σαλίμ, του μεγαλύτερου αδελφού του. Ο τελευταίος αποτελεί το καμάρι του (ανάπηρου) πατέρα του, ενώ ο μικρότερος Χάιντερ είναι όχι μόνον άτεκνος, αλλά και άνεργος. Όταν λοιπόν πιάσει δουλειά στο σόου μιας τρανς σε ένα ερωτικό χοροθέατρο, θα αποκρύψει απ’ όλους ότι προσλήφθηκε ως χορευτής, λέγοντάς τους πως έχει αναλάβει διευθυντικά καθήκοντα. Θα νιώσει όμως ακόμα πιο εγκλωβισμένος όταν αρχίσει να ερωτεύεται τη δυναμική περφόρμερ, ενώ η γυναίκα του θα πιεστεί από το σόι του να εγκαταλείψει τη δουλειά της ως μακιγιέζ για να βοηθήσει την συνυφάδα της στην ανατροφή των παιδιών.

Η γενέτειρα του Σαΐμ Σαντίκ Λαχόρη και κατ’ επέκταση ολόκληρη η πακιστανική καθημερινότητα είναι ο αληθινός πρωταγωνιστής του συναισθηματικά φορτισμένου "Joyland". Κοινωνική καταγραφή και η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα συνδυάζονται αριστοτεχνικά στη συγκινητική περιγραφή ενός πολλαπλού αδιεξόδου, το οποίο ξεκινάει από τον απρόθυμο (κι αδύναμο) να ενταχθεί στην πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα Χάιντερ, προχωρά στην ασυμβίβαστη τρανς Μπίμπα και επεκτείνεται σε όλα τα θηλυκά μέλη της οικογένειας Ράνα. Ο Σαντίκ, όμως, δεν ξεχωρίζει (απλοϊκά) καλούς και κακούς, μοιράζοντας σ’ όλους ολιγωρίες κι ευθύνες. Ξεπερνά έτσι τα μελοδραματικά προσκόμματα και αναλύει διεξοδικά την ψυχολογική αδυναμία θυτών και θυμάτων να απεγκλωβιστούν από τα πανίσχυρα ταμπού που τους παγιδεύουν.

Το κινηματογραφικό θάρρος του οδήγησε στην απαγόρευση προβολής του "Joyland" στο Πακιστάν, του οποίου όμως αποτέλεσε την επίσημη εθνική υποψηφιότητα στα διεθνή Όσκαρ (!), όπου και προκρίθηκε στη βραχεία λίστα. Νωρίτερα και κατά την πρεμιέρα της στο φεστιβάλ Κανών, η ταινία απέσπασε τον Queer Χρυσό Φοίνικα και το Βραβείο της Επιτροπής του τμήματος "Ένα Κάποιο Βλέμμα".

Πακιστάν. 2022. Διάρκεια: 126΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Joyland

3
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 126 '
  • Σαΐμ Σαντίκ

Ο μικρότερος γιος μιας παραδοσιακής πακιστανικής οικογένειας πιάνει δουλειά ως χορευτής στο σόου μιας τρανς, την οποία και ερωτεύεται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.