Ιβάν ο Τρομερός

5

Ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνονται αρμονικά όλες οι εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου.

Ivan_o_tromeros

Η τελευταία ταινία του Αϊζενστάιν είναι μια ακόμα προπαγανδιστική παραγγελία, με σκοπό την ταύτιση του Ιωσήφ Στάλιν με τον Τσάρο Ιβάν τον IV (1530-1584), ο οποίος επέκτεινε την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών και εξόντωσε βίαια τους βογιάρους (ευγενείς) που λυμαίνονταν την κατά τόπους εξουσία. Ο σκηνοθέτης, όμως, κατάφερε να ξεφύγει ακόμα μια φορά από τα στερεότυπα του βιογραφικού έπους και να υπογράψει ένα πολυδιάστατο οπτικοακουστικό ποίημα στο οποίο ενσωματώνει αρμονικά όλες τις εκφραστικές κινηματογραφικές δυνατότητες, από το διαλεκτικό μοντάζ ως την εικαστική πλαστικότητα του κάθε κάδρου. Υπόδειγμα σκηνοθετικής σύνθεσης, ο γυρισμένος σε δυο μέρη  - από το ημιτελές τρίτο σώζονται ελάχιστες έγχρωμες σκηνές - "Ιβάν" εκμεταλλεύεται κάθε οπτική και ηχητική λεπτομέρεια, κάνοντας ταυτόχρονα ένα πικρό σχόλιο πάνω στη γοητεία και το τίμημα της εξουσίας (η μοναξιά από την αναπόφευκτη κατάχρησή της). Έτσι, ενώ το πρώτο μέρος αφηγείται την ηρωική "ανάβασή" του στο θρόνο, το δεύτερο (απαγορευμένο για μια δεκαετία) περιγράφει την απομόνωσή του, τις υπαρξιακές ανησυχίες και πολιτικές αμφιβολίες του ως ένα εσωτερικό κι απομυθοποιητικό δράμα.

Α/Μ. Σ. Ένωση. 1944-46. Διάρκεια: 192΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιβάν ο Τρομερός

Ivan Groznyy
5
  • Σινεφίλ
  • 1946
  • Διάρκεια: 192 '
  • Σεργκέι Μ.Αιζεστάιν

Ο Ιβάν ο IV, μέγας δούκας της Μοσχοβίας, στέφεται τσάρος το 1547, παρά τις πολιτικές ίντριγκες των βογιάρων και της θείας του Ευφροσύνης. Επεκτείνει την κυριαρχία της Μόσχας επί των ρωσικών εδαφών, συντρίβει τις εναντίον του συνωμοσίες και κυβερνά με τη σκληρότητα που του χάρισε το προσωνύμιο «Τρομερός».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ψυχοθεραπεία, σινεμά και "Μια Επικίνδυνη Μέθοδος"

Η σειρά προβολών "Κινηματογράφος και Ψυχιατρική" συστήνεται από την αρχή ως "Σινεμά Ψ" και σας προσκαλεί στη θέαση της ταινίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

Γιατί τόσος οσκαρικός χαμός για την Αντρέα Ραϊσμπορόου;

Η εξαιρετική ηθοποιός βρέθηκε να διεκδικεί "από το πουθενά" το Όσκαρ α' γυναικείου ρόλου και παραλίγο να ξεσπάσει ένα -αστείο- σκάνδαλο.

Η αφίσα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι γεμάτη καρδιά

Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης που ξεκινά πολύ σύντομα με πλήθος ταινιών τεκμηρίωσης.

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".