Η Φάλαινα

1,5

Δράμα δωματίου με θεατρική πηγή έμπνευσης, η οποία καταδυναστεύει πλοκή, χαρακτήρες και διαλόγους. Συγκινητική η ερμηνευτική επιστροφή του Μπρένταν Φρέιζερ, εκνευριστικά απλοϊκές οι (θρησκευτικές) αλληγορίες του Αρονόφσκι.

H_falaina

Μετά τον την παροξυσμική "μητέρα!" (2017), μια απίστευτα ανοικονόμητη και κραυγαλέα παραβολή επί… παντός επιστητού, ο Ντάρεν Αρονόφσκι επιστρέφει στην απλή καθημερινότητα. Η "Φάλαινα" χαιρετίστηκε σαν η επάνοδος του βιρτουόζου σκηνοθέτη στο σκληρό ρεαλισμό του "Παλαιστή" (μακράν την καλύτερη ταινία του μαζί με το "π"), ο οποίος είχε κι εκείνος αναστήσει την ερμηνευτική καριέρα ενός ξοφλημένου σταρ - εδώ ο Μπρένταν Φρέιζερ, εκεί ο Μίκι Ρουρκ. Μόνο που μια σειρά από κρίσιμες διαφορές χωρίζει σαν άβυσσος αυτά τα δυο φιλμ.

Η "Φάλαινα" στηρίζεται στο ομώνυμο θεατρικό του Σάμουελ Χάντερ, ο οποίος το διασκευάζει κινηματογραφικά υπογράφοντας το πρώτο του σενάριο. Ηθελημένα, κρατάει τη δράση ανάμεσα στους τέσσερις τοίχους του σπιτιού του πρωταγωνιστή και ο Αρονόφσκι επιλέγει ένα σχεδόν τετράγωνο κάδρο (1.33:1) για να επιτείνει την κλειστοφοβική διάθεση που κυριαρχεί στη ζωή του Τσάρλι. Ενός υπέρβαρου και απομονωμένου καθηγητή λογοτεχνίας, ο οποίος διδάσκει δημιουργική γραφή διαδικτυακά. Τα 250 και πλέον κιλά του τον δυσκολεύουν να κινηθεί, αλλά και να αναπνεύσει, έχοντάς του δημιουργήσει εντονότατα καρδιολογικά προβλήματα. Η μόνη του παρέα είναι Λιζ, αδελφή του πρώην εραστή του, ο οποίος έχει πεθάνει πριν μερικά χρόνια. Αυτή η σχέση, η οποία προκάλεσε σκάνδαλο, τον έχει απομακρύνει από την οικογένειά του, κάτι που του στοιχίζει ιδιαίτερα. Νιώθοντας λοιπόν πως δεν έχει πολλή ζωή μπροστά του, μιας και αρνείται πεισματικά να νοσηλευτεί, προσπαθεί να τα ξαναβρεί με την έφηβη μοναχοκόρη του.

Πολύ γρήγορα Χάντερ και Αρονόφσκι μας παραλληλίζουν τον Τσάρλι με τον Μόμπι Ντικ, τη μεγάλη λευκή φάλαινα του ομώνυμου, εμβληματικού μυθιστορήματος του Χέρμαν Μέλβιλ. Μια καταστροφική (για τον άνθρωπο) δύναμη της φύσης, η οποία υπακούει απλά στον ένστικτό της^ όπως κι ο Τσάρλι, ο παθιασμένος έρωτας του οποίου "κατέστρεψε" την οικογένειά του, αλλά και τη δική του κοινωνική ζωή. Για να μας τα κάνει όλα αυτά ακόμα πιο κατανοητά, η ταινία θέλει τον Τσάρλι να είναι ο πιο καλοσυνάτος, γλυκός και τρυφερός άνθρωπος του κόσμου, ζητώντας από τον καθένα γύρω του χίλιες φορές συγγνώμη κι αναφωνώντας διαρκώς "you are amazing!". Το ίδιο λιανά μας κάνει και την αντιπαράθεση λογικής (η Λιζ) – πίστης (ο ιεραπόστολος της εκκλησίας της Νέας Ζωής Τόμας) γύρω από τη σωτηρία του Τσάρλι, προσθέτοντας σε έναν καταιγισμό μελοδραματικά επεξηγηματικών διαλόγων σχόλια για την αμερικανική πολιτική (οι προκριματικές εκλογές του ρεπουμπλικανικού κόμματος στην τηλεόραση), το χάσμα των γενεών και τον επαρχιωτικό συντηρητισμό. Στο τέλος ο καθένας κερδίζει μια σακχαρωμένη άφεση αμαρτιών, με μια ακόμα θρησκευτική αλληγορία του Αρονόφσκι (η αμαρτία, η πτώση, ο Γολγοθάς, η ανάσταση) να ολοκληρώνεται λουσμένη στο ουράνιο φως!

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 117΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Η Φάλαινα

The Whale
1,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 117 '
  • Ντάρεν Αρονόφκσι

Αντιμετωπίζοντας σοβαρότατα προβλήματα υγείας, ένας υπέρβαρος και κλεισμένος στο σπίτι του καθηγητής λογοτεχνίας αποφασίζει να επανενωθεί με την έφηβη κόρη του.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ψυχοθεραπεία, σινεμά και "Μια Επικίνδυνη Μέθοδος"

Η σειρά προβολών "Κινηματογράφος και Ψυχιατρική" συστήνεται από την αρχή ως "Σινεμά Ψ" και σας προσκαλεί στη θέαση της ταινίας του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/02/2023

Γιατί τόσος οσκαρικός χαμός για την Αντρέα Ραϊσμπορόου;

Η εξαιρετική ηθοποιός βρέθηκε να διεκδικεί "από το πουθενά" το Όσκαρ α' γυναικείου ρόλου και παραλίγο να ξεσπάσει ένα -αστείο- σκάνδαλο.

Η αφίσα του 25ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης είναι γεμάτη καρδιά

Αποκαλύφθηκε η οπτική ταυτότητα της διοργάνωσης που ξεκινά πολύ σύντομα με πλήθος ταινιών τεκμηρίωσης.

"Off The Rails": Ένα ντοκιμαντέρ για το παρκούρ έρχεται σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Το CineDoc παρουσιάζει την ιστορία δύο εφήβων της αγγλικής εργατικής τάξης οι οποίοι αψηφούν τη βαρύτητα.

"Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα": Η επιστροφή ενός μεγάλου ευρωπαϊκού μπλοκμπάστερ

Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλ Λελούς, Μαριόν Κοτιγιάρ, Βενσάν Κασέλ, ακόμα και τον ποδοσφαιριστή Ζλάταν Ιμπραΐμοβιτς συναντάμε στη διανομή της νέας γαλλικής περιπέτειας που εμπνέεται από τα αγαπημένα κόμιξ των Αλμπέρ Ουντερζό και Ρενέ Γκοσινί.

Αστερίξ και Οβελίξ: Στο Δρόμο για την Κίνα

Πρωτότυπη ιστορία που μένει πιστή στο πνεύμα των Ουντερζό και Γκοσινί, χωρίς να εκμεταλλεύεται πλήρως τον ανατολίτικο εξωτισμό. Συμπαθής ο καινούριος Οβελίξ Ζιλ Λελούς, απολαυστικός ο Καίσαρας Βενσάν Κασέλ, αναιμικός ο πρωταγωνιστής (και σκηνοθέτης) Γκιγιόμ Κανέ.

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".