Αναπαράσταση

4,5

Μια εντελώς νεωτερική αισθητική πρόταση που άλλαξε το ελληνικό σινεμά, συνδυάζοντας αναφορές στην αρχαία τραγωδία, μοντέρνες θεματικές αναζητήσεις και ένα πολυδιάστατο σχόλιο πάνω στην αδυναμία κάθε εξουσίας να αναπαραστήσει την ιστορική αλήθεια.

Anaparastasi

Δίκαια χαρακτηρισμένη ως η ταινία η οποία ενηλικίωσε τον Νέο (αν όχι και ολόκληρο τον) Ελληνικό Κινηματογράφο, πέντε δεκαετίες μετά την πρεμιέρα της η "Αναπαράσταση" δεν έχει ρυτιδιάσει στο ελάχιστο. Σαν κεραυνός εν αιθρία στο αμήχανο εν μέσω δικτατορίας ελληνικό κινηματογραφικό τοπίο, το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Θόδωρου Αγγελόπουλου (σε σενάριο δικό του και των Στρατή Καρρά, Θανάση Βαλτινού) ήταν μια εντελώς νεωτερική, απόλυτα μοντέρνα αισθητική πρόταση, η οποία είχε αφομοιώσει με δημιουργικό τρόπο τις αφηγηματικές ανησυχίες της ριζοσπαστικής δεκαετίας του ’60.

Με αφετηρία το φόνο ενός Έλληνα μετανάστη ο οποίος επιστρέφει στη γενέτειρά του, ένα χωριό της Ηπείρου, από τη γυναίκα του και τον εραστή της, η ιστορία ενός άγονου και εγκαταλελειμμένου τόπου ζωντανεύει μέσα από τα γενικά, μεγάλα σε διάρκεια πλάνα, τους αργούς, τελετουργικούς ρυθμούς και τις έμμεσες, μα σαφείς αναφορές στην αρχαία τραγωδία. Αυτή η ιστορία ορίζει και την αναπόδραστη μοίρα των ηρώων, τις συμπεριφορές και τα κίνητρα των οποίων δεν μπορεί να κατανοήσει η εισαγγελική και δημοσιογραφική έρευνα. Αυτή προχωρά μέσα από μια μη γραμμική διήγηση, η οποία ξεπερνά τόσο το ντοκιμαντερίστικο ρεαλισμό όσο και την ψυχολογική προσέγγιση, ακόμα και την εύκολη κοινωνιολογική ανάλυση. Η ματιά του Αγγελόπουλου είναι βαθιά πολιτική, ξεπηδά από την ζωντανή ανάσα του περιβάλλοντος χώρου – πρωταγωνιστή και σχολιάζει καίρια τη δραματική πραγματικότητα ενός έρημου και ακίνητου εθνικού παρόντος. Ταυτόχρονα, την αδυναμία κάθε εξουσίας (δικαστικής, αστυνομικής, δημοσιογραφικής, ακόμα και αυτής του σκηνοθέτη – αφηγητή) να αναπαραστήσει πιστά την ιστορική αλήθεια. Ένα πολυδιάστατο, διαχρονικό κινηματογραφικό αριστούργημα, το οποίο άνοιξε το δρόμο της παγκόσμιας καταξίωσης για τον Θόδωρο Αγγελόπουλο.

Α/Μ. Ελλάδα. 1970. Διάρκεια: 110΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Αναπαράσταση

4,5
  • Σινεφίλ
  • 1970
  • Διάρκεια: 110 '
  • Θόδωρος Αγγελόπουλος

Έπειτα από χρόνια στη Γερμανία, ένας άντρας επιστρέφει στη γενέτειρά του, ένα χωριό της Ηπείρου. Λίγες ημέρες αργότερα, η γυναίκα του και ο εραστής της θα τον δολοφονήσουν και θα τον θάψουν στον κήπο, οι συγχωριανοί, όμως, θα τους υποπτευθούν και θα καλέσουν την αστυνομία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.