Ιστορία(ες) του Σινεμά

5

Οπτικό δοκίμιο – τηλεοπτική σειρά το οποίο αναρωτιέται με κάθε δυνατό τρόπο πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα.

Istoria_tou_cinema1

Από την αρχή ως και το τέλος της σκηνοθετικής καριέρας του, αλλά και της ίδιας της ζωής του, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ υπερασπίστηκε μια στάση διαρκούς αμφισβήτησης κάθε είδους εξουσίας. Πρώτην απ’ όλες, αυτήν της εικόνας. "Παιδί του Μαρξ και της Coca Cola" ("Αρσενικό - Θηλυκό"), παραδόθηκε στη χολιγουντιανή σαγήνη της, αλλά πολέμησε λυσσαλέα την κομφορμιστική εκμετάλλευσή της και τελικά κατάφερε να την απαγκιστρώσει από τα ακαδημαϊκά δεσμά της, απελευθερώνοντας την κινηματογραφική έκφρασή της από κάθε λογοτεχνικό, θεατρικό ή… αριστοτέλειο δεσμό.

Στα τέλη του προηγούμενου αιώνα άφησε ως παρακαταθήκη την ιστορία της, τη δική του ιστορία της, μέσα από μια τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων συνολικής διάρκειας τεσσεράμιση ωρών. Η ιδέα είχε ξεκινήσει από μια σειρά διαλέξεών του στον Καναδά το 1979, με το πρώτο επεισόδιο να προβάλλεται εκτός συναγωνισμού στο φεστιβάλ Καννών το 1988 και τη σειρά στην ολότητά της δέκα χρόνια αργότερα. Το υλικό της αποτελείται από αποσπάσματα ταινιών, φωτογραφίες, παγωμένα καρέ, εικόνες έργων ζωγραφικής, τον Γκοντάρ μπροστά στην κάμερα και στο στούντιο του μοντάζ, παραθέσεις κειμένων, αποφθεγμάτων και τίτλων, συνοδευόμενα από κομμάτια κλασικής και μοντέρνας μουσικής (Μπαχ, Μπετόβεν, Τσαϊκόφσκι, Άρβο Παρτ, Τζον Κολτρέιν, Λέοναρντ Κοέν…), σάουντρακ, φωνητικά, αφηγήσεις, διαλόγους και αρχεία ήχου.

Χωρίς να ακολουθεί καμιά χρονολογική σειρά ή παραδοσιακές θεματικές προσεγγίσεις, ο Γκοντάρ διερωτάται οντολογικά πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα. Εστιάζει έντονα στο κατά πόσο έχουμε μάθει πλέον όχι μόνο να σκεφτόμαστε με εικόνες, αλλά και πως οι αναμνήσεις και το παρελθόν μας αποτελούνται από σπαράγματα οπτικών αφηγήσεων.  Επίμονο κι αντιφατικό, το συναρπαστικό σινε-δοκίμιό του αναδεικνύει με τον ίδιο τρόπο το πως η εικόνα αναδείχτηκε στο κυρίαρχο και εξουσιαστικό langage του καιρού μας, τονίζοντας την αποσπασματικότητά της, αλλά και την εγγενή πολυσημία της.

Κι όλα αυτά, ασυμβίβαστος μέχρι τέλους, αξιοποιώντας γκονταρικά μόνο τη δική της εκφραστική δύναμη.

Γαλλία. 1998. Διάρκεια: 266΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορία(ες) του Σινεμά

Ηistoire(s) du Cinema
5
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 266 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ αφηγείται τη (δική του) ιστορία της 7ης τέχνης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

To PLEASURE & DISOBEDIENCE επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο CYPHER

Art films, exploitation films, ντοκιμαντέρ, εργαστήρια πειραματικού βίντεο και άλλα καινοτόμα φορμά έρχονται σε πρώτο πλάνο στη φετινή διοργάνωση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
13/12/2025

Ταινίες με σασπένς που βλέπουμε στους κινηματογράφους (11-17/12)

Απαγωγές, απρόβλεπτες καταστάσεις και τραγικές εξελίξεις θα βρείτε στις προτάσεις μας για αυτή την εβδομάδα.

Νεφέλη Γκαμπάντ, ποια είναι τα highlights του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου;

Η επιμελήτρια και προγραμματίστρια του φεστιβάλ μας προτείνει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε λίγο πριν το φινάλε.

Οι μεταφεστιβαλικές εκδηλώσεις του 38ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Τρία διαφορετικά masterclasses από τον κριτικό κινηματογράφου Δημήτρη Καλιοδήμο και τον σκηνοθέτη και διευθυντή φωτογραφίας Μενέλαο Κυρλίδη και ξεχωριστές προβολές στο πρόγραμμα του φεστιβάλ.

Ο Ράντου Ζούντε δεν πιστεύει πως οι ταινίες του θα αλλάξουν τον κόσμο, αλλά θα σας κάνουν να σκεφτείτε το πώς

Συναντήσαμε τον κορυφαίο Ρουμάνο σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα για να παρουσιάσει τη νέα ταινία του "Kontinental ‘25" στο 14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Αναπλιού επιστρέφει για δεύτερη χρονιά

Η εκδήλωση φιλοδοξεί να αναδείξει την πολυμορφία και την πλούσια πολιτιστική κληρονομία της περιοχής του Ναυπλίου, συνδυάζοντας καλλιτεχνική ποιότητα και εκπαιδευτική στόχευση.

Τσίε Χαγιακάουα: Από τον Χιροκάζου Κόρε-έντα στον Θόδωρο Αγγελόπουλο

Μετά το φουτουριστικό "Πλάνο 75", η Γιαπωνέζα σκηνοθέτρια του "Ρενουάρ" αλλάζει ύφος και μιλάει για την τρυφερή, ονειρική και ιμπρεσιονιστική ιστορία ενηλικίωσης, η οποία την οδήγησε ως το διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών.