Ιστορία(ες) του Σινεμά

5

Οπτικό δοκίμιο – τηλεοπτική σειρά το οποίο αναρωτιέται με κάθε δυνατό τρόπο πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα.

Istoria_tou_cinema1

Από την αρχή ως και το τέλος της σκηνοθετικής καριέρας του, αλλά και της ίδιας της ζωής του, ο Ζαν – Λικ Γκοντάρ υπερασπίστηκε μια στάση διαρκούς αμφισβήτησης κάθε είδους εξουσίας. Πρώτην απ’ όλες, αυτήν της εικόνας. "Παιδί του Μαρξ και της Coca Cola" ("Αρσενικό - Θηλυκό"), παραδόθηκε στη χολιγουντιανή σαγήνη της, αλλά πολέμησε λυσσαλέα την κομφορμιστική εκμετάλλευσή της και τελικά κατάφερε να την απαγκιστρώσει από τα ακαδημαϊκά δεσμά της, απελευθερώνοντας την κινηματογραφική έκφρασή της από κάθε λογοτεχνικό, θεατρικό ή… αριστοτέλειο δεσμό.

Στα τέλη του προηγούμενου αιώνα άφησε ως παρακαταθήκη την ιστορία της, τη δική του ιστορία της, μέσα από μια τηλεοπτική σειρά οκτώ επεισοδίων συνολικής διάρκειας τεσσεράμιση ωρών. Η ιδέα είχε ξεκινήσει από μια σειρά διαλέξεών του στον Καναδά το 1979, με το πρώτο επεισόδιο να προβάλλεται εκτός συναγωνισμού στο φεστιβάλ Καννών το 1988 και τη σειρά στην ολότητά της δέκα χρόνια αργότερα. Το υλικό της αποτελείται από αποσπάσματα ταινιών, φωτογραφίες, παγωμένα καρέ, εικόνες έργων ζωγραφικής, τον Γκοντάρ μπροστά στην κάμερα και στο στούντιο του μοντάζ, παραθέσεις κειμένων, αποφθεγμάτων και τίτλων, συνοδευόμενα από κομμάτια κλασικής και μοντέρνας μουσικής (Μπαχ, Μπετόβεν, Τσαϊκόφσκι, Άρβο Παρτ, Τζον Κολτρέιν, Λέοναρντ Κοέν…), σάουντρακ, φωνητικά, αφηγήσεις, διαλόγους και αρχεία ήχου.

Χωρίς να ακολουθεί καμιά χρονολογική σειρά ή παραδοσιακές θεματικές προσεγγίσεις, ο Γκοντάρ διερωτάται οντολογικά πάνω στη δύναμη, τη γοητεία, τη χρησιμότητα και τα αδιέξοδα της κινηματογραφικής εικόνας, έτσι όπως αυτή αποτύπωσε την ανθρώπινη περιπέτεια του 20ου αιώνα. Εστιάζει έντονα στο κατά πόσο έχουμε μάθει πλέον όχι μόνο να σκεφτόμαστε με εικόνες, αλλά και πως οι αναμνήσεις και το παρελθόν μας αποτελούνται από σπαράγματα οπτικών αφηγήσεων.  Επίμονο κι αντιφατικό, το συναρπαστικό σινε-δοκίμιό του αναδεικνύει με τον ίδιο τρόπο το πως η εικόνα αναδείχτηκε στο κυρίαρχο και εξουσιαστικό langage του καιρού μας, τονίζοντας την αποσπασματικότητά της, αλλά και την εγγενή πολυσημία της.

Κι όλα αυτά, ασυμβίβαστος μέχρι τέλους, αξιοποιώντας γκονταρικά μόνο τη δική της εκφραστική δύναμη.

Γαλλία. 1998. Διάρκεια: 266΄. Διανομή: NEW STAR

Περισσότερες πληροφορίες

Ιστορία(ες) του Σινεμά

Ηistoire(s) du Cinema
5
  • Σινεφίλ
  • 1998
  • Διάρκεια: 266 '
  • Ζαν-Λικ Γκοντάρ

Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ αφηγείται τη (δική του) ιστορία της 7ης τέχνης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Πλήθος σινεφίλ αφιερωμάτων στο 38ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου

Οι πρώτες ανακοινώσεις του φεστιβάλ περιλαμβάνουν μια σειρά must προβολών.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.