The Fabelmans

3,5

Ο πιο επιδραστικός σκηνοθέτης του μοντέρνου σινεμά υπογράφει μια προσεκτικά τακτοποιημένη μα αληθινά συγκινητική αυτοβιογραφία.

the_fabelmans_kritiki1

Την πρώτη φορά που ο Στίβεν Σπίλμπεργκ αντίκρισε τη μεγάλη οθόνη δεν ένιωσε χαρά ή συγκίνηση, συναισθήματα που γενναιόδωρα θα προξενούσαν αργότερα δικά του φιλμ, αλλά φόβο. Σαν άλλος αποσβολωμένος θεατής της "Άφιξης του Τρένου στο Σταθμό" (1895) των αδερφών Λιμιέρ, ο εξάχρονος Σπίλμπεργκ είδε μια αμαξοστοιχία να ισοπεδώνει τον πρωταγωνιστή του "Όγδοου Θαύματος" (Σεσίλ ντε Μιλ, 1952) και σοκαρίστηκε βαθιά. Ωστόσο, η αντίδρασή του στη συνέχεια υπήρξε καθοριστική· δεν θέλησε να ξεχάσει το δέος που ένιωσε, αλλά να το βιώνει ξανά και ξανά, γυρίζοντας ο ίδιος αυτοσχέδια τη σκηνή του ατυχήματος.

Κάπως έτσι ξεκινά το "Fabelmans", η πιο προσωπική προσθήκη στη σπουδαία φιλμογραφία του Σπίλμπεργκ, στην οποία ο σκηνοθέτης ανατρέχει στην παιδική και εφηβική ηλικία του, ώστε να επισκεφθεί κινηματογραφικά τις εμπειρίες που τον σμίλεψαν ως άνθρωπο και δημιουργό. Φυσικά ο κεντρικός ήρωας δεν ονομάζεται Στίβεν αλλά Σάμι, ένα αγόρι στη μεταπολεμική Αμερική που καθώς γοητεύεται από τη διαφυγή που προσφέρει το σινεμά, παράλληλα οφείλει να ωριμάσει απότομα. Αφορμή συνιστούν οι σκληρές αλήθειες της χαρακτηριστικά μεσοαστικής οικογένειάς του, οι οποίες αναδύονται όταν οι διαδοχικές μετακομίσεις για χάρη της καριέρας του πατέρα οδηγούν στην αποξένωση με τη σύζυγό του, η οποία συνειδητοποιεί πως έχει εγκλωβιστεί σε μια ζωή μακριά από τις επιθυμίες της.

the_fabelmans_kritiki2

Εάν ο Σπίλμπεργκ ξέρει κάτι καλύτερα απ' οποιονδήποτε, αυτό είναι πώς να χειρίζεται δεξιοτεχνικά τα συναισθήματα του κοινού. Και το "Fabelmans" είναι μια ταινία φτιαγμένη για να συγκινήσει. Τα πλάνα ξεχειλίζουν ρομαντισμό, μελαγχολία κι οδυνηρή προδοσία, οι γονείς απεικονίζονται ως ακαταμάχητα ελαττωματικοί άγιοι, ενώ οι υπέροχες κωμικές στιγμές δημιουργούν μια απελευθερωτική ανάταση μετά το έντονο μελόδραμα. Μπορεί εδώ οι σκαλωσιές της σπιλμπεργκικής κατασκευής να είναι εμφανείς, ωστόσο η ταινία καταφέρνει να σφίξει την καρδιά με την ειλικρίνειά της. Το σινεμά για τον νεαρό ήρωα, άρα και το σκηνοθέτη, αποτελεί ένα καταφύγιο συνυφασμένο με τα παιδικά του χρόνια, όταν όλα ήταν φορτισμένα από το βλέμμα των γονιών του. Εκείνοι είναι οι αρχικοί πρωταγωνιστές της ζωής του στους οποίους και υποκλίνεται, αγκαλιάζοντας τις αδυναμίες τους και θέλοντας στο φινάλε(;) της καριέρας του να τους ευχαριστήσει για όλα.

Το πιο γλυκό στοιχείο του φιλμ, ωστόσο, είναι η έμφαση που δίνει ο Σπίλμπεργκ, ύστερα από τόσα χρόνια στον κινηματογράφο, στην επουλωτική δύναμη των κινούμενων εικόνων, στη λυτρωτική επίδραση ενός μύθου και στην απελευθερωτική ιδιότητα του σινεμά ως μηχανισμού ψυχικής αντοχής ("coping mechanism") ενός δημιουργού. Διότι, στο φινάλε, κάθε ταινία δεν είναι παρά μια μικρή παύση στο χάος του κόσμου.

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 151΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

The Fabelmans

3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 151 '
  • Στίβεν Σπίλμπεργκ

Στις ΗΠΑ των 50s, ένα αγόρι ανακαλύπτει τη μαγεία του κινηματογράφου την ώρα που έρχεται αντιμέτωπο με τις σκληρές αλήθειες τις οποίες κρύβει η οικογένειά του και τις πρώτες πληγές της εφηβείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.