The Fabelmans

3,5

Ο πιο επιδραστικός σκηνοθέτης του μοντέρνου σινεμά υπογράφει μια προσεκτικά τακτοποιημένη μα αληθινά συγκινητική αυτοβιογραφία.

the_fabelmans_kritiki1

Την πρώτη φορά που ο Στίβεν Σπίλμπεργκ αντίκρισε τη μεγάλη οθόνη δεν ένιωσε χαρά ή συγκίνηση, συναισθήματα που γενναιόδωρα θα προξενούσαν αργότερα δικά του φιλμ, αλλά φόβο. Σαν άλλος αποσβολωμένος θεατής της "Άφιξης του Τρένου στο Σταθμό" (1895) των αδερφών Λιμιέρ, ο εξάχρονος Σπίλμπεργκ είδε μια αμαξοστοιχία να ισοπεδώνει τον πρωταγωνιστή του "Όγδοου Θαύματος" (Σεσίλ ντε Μιλ, 1952) και σοκαρίστηκε βαθιά. Ωστόσο, η αντίδρασή του στη συνέχεια υπήρξε καθοριστική· δεν θέλησε να ξεχάσει το δέος που ένιωσε, αλλά να το βιώνει ξανά και ξανά, γυρίζοντας ο ίδιος αυτοσχέδια τη σκηνή του ατυχήματος.

Κάπως έτσι ξεκινά το "Fabelmans", η πιο προσωπική προσθήκη στη σπουδαία φιλμογραφία του Σπίλμπεργκ, στην οποία ο σκηνοθέτης ανατρέχει στην παιδική και εφηβική ηλικία του, ώστε να επισκεφθεί κινηματογραφικά τις εμπειρίες που τον σμίλεψαν ως άνθρωπο και δημιουργό. Φυσικά ο κεντρικός ήρωας δεν ονομάζεται Στίβεν αλλά Σάμι, ένα αγόρι στη μεταπολεμική Αμερική που καθώς γοητεύεται από τη διαφυγή που προσφέρει το σινεμά, παράλληλα οφείλει να ωριμάσει απότομα. Αφορμή συνιστούν οι σκληρές αλήθειες της χαρακτηριστικά μεσοαστικής οικογένειάς του, οι οποίες αναδύονται όταν οι διαδοχικές μετακομίσεις για χάρη της καριέρας του πατέρα οδηγούν στην αποξένωση με τη σύζυγό του, η οποία συνειδητοποιεί πως έχει εγκλωβιστεί σε μια ζωή μακριά από τις επιθυμίες της.

the_fabelmans_kritiki2

Εάν ο Σπίλμπεργκ ξέρει κάτι καλύτερα απ' οποιονδήποτε, αυτό είναι πώς να χειρίζεται δεξιοτεχνικά τα συναισθήματα του κοινού. Και το "Fabelmans" είναι μια ταινία φτιαγμένη για να συγκινήσει. Τα πλάνα ξεχειλίζουν ρομαντισμό, μελαγχολία κι οδυνηρή προδοσία, οι γονείς απεικονίζονται ως ακαταμάχητα ελαττωματικοί άγιοι, ενώ οι υπέροχες κωμικές στιγμές δημιουργούν μια απελευθερωτική ανάταση μετά το έντονο μελόδραμα. Μπορεί εδώ οι σκαλωσιές της σπιλμπεργκικής κατασκευής να είναι εμφανείς, ωστόσο η ταινία καταφέρνει να σφίξει την καρδιά με την ειλικρίνειά της. Το σινεμά για τον νεαρό ήρωα, άρα και το σκηνοθέτη, αποτελεί ένα καταφύγιο συνυφασμένο με τα παιδικά του χρόνια, όταν όλα ήταν φορτισμένα από το βλέμμα των γονιών του. Εκείνοι είναι οι αρχικοί πρωταγωνιστές της ζωής του στους οποίους και υποκλίνεται, αγκαλιάζοντας τις αδυναμίες τους και θέλοντας στο φινάλε(;) της καριέρας του να τους ευχαριστήσει για όλα.

Το πιο γλυκό στοιχείο του φιλμ, ωστόσο, είναι η έμφαση που δίνει ο Σπίλμπεργκ, ύστερα από τόσα χρόνια στον κινηματογράφο, στην επουλωτική δύναμη των κινούμενων εικόνων, στη λυτρωτική επίδραση ενός μύθου και στην απελευθερωτική ιδιότητα του σινεμά ως μηχανισμού ψυχικής αντοχής ("coping mechanism") ενός δημιουργού. Διότι, στο φινάλε, κάθε ταινία δεν είναι παρά μια μικρή παύση στο χάος του κόσμου.

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 151΄. Διανομή: ODEON.

Περισσότερες πληροφορίες

The Fabelmans

3,5
  • Δραματική
  • 2022
  • Διάρκεια: 151 '
  • Στίβεν Σπίλμπεργκ

Στις ΗΠΑ των 50s, ένα αγόρι ανακαλύπτει τη μαγεία του κινηματογράφου την ώρα που έρχεται αντιμέτωπο με τις σκληρές αλήθειες τις οποίες κρύβει η οικογένειά του και τις πρώτες πληγές της εφηβείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
05/12/2025

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4 Δεκεμβρίου.

"Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων" ήχησαν νωρίτερα στην μεγάλη οθόνη

Επίσημη πρεμιέρα για την πολυαναμενόμενη Χριστουγεννιάτικη ταινία του Χρήστου Κανάκη.

Πέντε Νύχτες στου Φρέντι 2

Η δεύτερη ταινία του δημοφιλούς franchise κλείνει το μάτι στους θαυμαστές του τρόμου, αλλά δυστυχώς η πίτσα του Freddy Fazbear έχει ήδη κρυώσει.

Η Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ

Αργυρό Λιοντάρι στη Βενετία για μια συγκινητική αντιπολεμική καταγγελία με συναρπαστική εξέλιξη και καταιγιστικό ρυθμό. Υποδειγματική μείξη ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, η οποία αποφεύγει την παγίδα του εκβιαστικού μελοδράματος –σχεδόν– ολοκληρωτικά. | Powered by Uber.