Στη Φωλιά του Κούκου

3,5

Βραβευμένο με πέντε πρωτοκλασάτα Όσκαρ ρεαλιστικό δράμα το οποίο ενηλικίωσε το σύγχρονο Χόλιγουντ, αποτελώντας εμβληματικό σημείο αναφοράς του.

Sth_folia_tou_koukou

Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 το Χόλιγουντ προσπαθούσε να ξεπεράσει μια μακρά περίοδο κρίσης, βιώνοντας την απαρχή μιας θεμελιακής αλλαγής. Η προηγούμενη δεκαετία είχε αμφισβητήσει συθέμελα τις ακαδημαϊκές, αρτιοσκληρωτικές και συντηρητικές πλέον δομές του, προτείνοντας πρωτόγνωρες θεματικές και επαναστατικές αφηγηματικές ιδέες. Η καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία ταινιών σαν τον  "Ξένοιαστο Καβαλάρη", τον "Καουμπόι του Μεσονυχτίου", τον "Εξορκιστή" και τον "Άνθρωπο Από τη Γαλλία" ώθησαν βίαια την κινηματογραφική βιομηχανία σε μια νέα εποχή εκσυγχρονισμού της χολιγουντιανής συνταγής, η οποία θα μιλούσε στη γλώσσα θεατών που είχαν βιώσει το flower power, το βρόμικο πόλεμο του Βιετνάμ, απανωτές πολιτικές δολοφονίες και το σκάνδαλο Γουότεργκεϊτ.

Το 1975 αποδείχτηκε το κρίσιμο μεταίχμιο ανάμεσα σε μια σκοτεινή περίοδο όπου οι απαισιόδοξοι τόνοι κυριαρχούσαν, το χάπι εντ είχε εξοριστεί από το κάδρο και ο θρίαμβος του κακού ήταν επαναλαμβανόμενος, και ένα καινούριο χολιγουντιανό κεφάλαιο όπου οι outsiders είχαν και πάλι ελπίδα στο αμερικανικό όνειρο ("Ρόκι"), ενώ το μοντέρνο παραμύθι γέμιζε ξανά ασφυκτικά τις σκοτεινές αίθουσες ("Ο Πόλεμος των Άστρων"). Το "Στη Φωλιά του Κούκου", βασισμένο σε ένα εμβληματικό των 60s μπεστ σέλερ του Κεν Κέισι, αντανακλά αυτό το αμφίθυμο πνεύμα, σοκάροντας με την καταγγελτική διάθεση και το σκληρό ρεαλισμό του, αφήνοντας παράλληλα χώρο για μια ακτίδα φωτός που μπορεί να διεισδύσει από τις ρωγμές του συστήματος. To τελευταίο και μαζί η μεθοδική, ορθολογική ακαμψία του αντανακλάται στο πρόσωπο της νοσοκόμας Ράτσεντ, επικεφαλής της πτέρυγας ενός ψυχιατρικού ιδρύματος στην οποία μεταφέρεται ο κατάδικος Αρ Πι ΜακΜέρφι για εκτίμηση της ψυχολογικής κατάστασής του. Σύμβολο της Αμερικής της αμφισβήτησης, θα εξεγερθεί ενάντια στις αυταρχικές μεθόδους της Ράτσεντ, αλλά και του ιατρικού κατεστημένου, θα αναστατώσει την καταθλιπτική ρουτίνα των υπόλοιπων ασθενών και θα κληρονομήσει την ενστικτώδη επαναστατικότητά του σ’ έναν άλλο απόκληρο του αμερικανικού ονείρου, τον Ινδιάνο "Τσιφ", πριν συντριβεί από τις δυνάμεις ενός πανίσχυρου κατεστημένου.

Η χωρίς γραφικότητες αποτύπωση της καθημερινότητας των ψυχιατρείων, η ασυγκράτητη ερμηνευτική ενέργεια του Τζακ Νίκολσον, η σκηνοθετική ωριμότητα του Τσεχοσλοβάκου εμιγκρέ Μίλος Φόρμαν ("Οι Έρωτες Μιας Ξανθιάς") και η δυναμική, αν και πρώτου επιπέδου, αλληγορία τάραξαν τα νερά της αμερικανικής σινε-πραγματικότητας, η οποία έκανε ένα ακόμα σταθερό βήμα προς την ενηλικίωσή της. Το μεγαλύτερο επίτευγμα αυτής της "Φωλιάς…", όμως, είναι πως κάτω από την επιφανειακή σκληρότητα της κρύβει έναν έντονο συναισθηματισμό (ώριμο μα και παρηγορητικό) στον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζει τόσο τους χαρακτήρες της όσο και τον mainstream θεατή. Γι’ αυτό και αποτελεί μια από τις διαχρονικά αγαπημένες ταινίες του, η οποία τιμήθηκε με το οσκαρικό big five (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου, α΄ αντρικού και α΄ γυναικείου ρόλου).

ΗΠΑ. 1975. Διάρκεια: 135΄. Διανομή: ΤΡΙΑΝΟΝ FILMCENTER

Περισσότερες πληροφορίες

Στη Φωλιά του Κούκου

One Flew Over the Cuckoo's Nest
3,5
  • Δραματική
  • 1975
  • Διάρκεια: 133 '
  • Μίλος Φόρμαν

Το 1963 ένας φυλακισμένος μεταφέρεται σε ψυχιατρικό ίδρυμα για εκτίμηση της κατάστασής του και εξεγείρεται ενάντια στις αυταρχικές μεθόδους της επικεφαλής νοσοκόμας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
25/04/2024

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.