Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων

5

Η απόλυτη χιτσκοκική ταινία, ένα σασπένς θρίλερ που δεν φοβάται να διασκεδάσει με τον εαυτό του και να προβληματίσει πολιτικά και ψυχαναλυτικά.

north_by_northwest2

Στα τέλη των 60s ο Άλφρεντ Χίτσκοκ βρισκόταν στο απόγειο της καριέρας του. Είχε ήδη εμπορικά και καλλιτεχνικά σουξέ στο όνομά του ("Σιωπηλός Μάρτυρας", "Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου"), ενώ ακόμα δεν είχε σκαρφιστεί το εμβληματικό "Ψυχώ". Εκεί ανάμεσα, χάρη στην καθοριστική συνδρομή του δεξιοτέχνη σεναριογράφου Έρνεστ Λίμαν ("Sweet Smell of Success"), ο σκηνοθέτης "πρόλαβε" να γυρίσει την απόλυτη χιτσκοκική ταινία.

Όπως συνήθως συμβαίνει στα φιλμ του, ο πρωταγωνιστής είναι ένας αθώος που βρίσκεται μπλεγμένος σε μια απίθανη υπόθεση. Εν προκειμένω, πρόκειται για έναν επιτυχημένο διαφημιστή (Κάρι Γκραντ), ο οποίος όχι μόνο εκλαμβάνεται κατά λάθος ως κυβερνητικός πράκτορας από αντίπαλους κατασκόπους, αλλά επιπλέον οι τελευταίοι του φορτώνουν και ένα φόνο. Στην προσπάθειά του να διαφύγει, ο ήρωας γνωρίζει μια μυστηριώδη γυναίκα (Εύα Μαρί Σέιντ) η οποία θα τον μπλέξει σε ακόμα περισσότερες περιπέτειες.

north_by_northwest4

Ο Χίτσκοκ, έχοντας ως αφετηρία τη σύγχυση του πρωταγωνιστή του, καθοδηγεί την ταινία σε διαδοχικές απολαυστικές μεταβολές του αφηγηματικού ύφους. Ξεκινάει ως ένα καφκικό πολιτικό θρίλερ (με σαφείς ψυχροπολεμικές νύξεις), εξελίσσεται σε μια καταιγιστική κατασκοπική περιπέτεια (που επηρέασε χαρακτηριστικά το μεταγενέστερο "Τζέιμς Μποντ, Πράκτωρ 007 Εναντίον δρος No"), προτού εξελιχθεί σε ένα παθιασμένο ρομαντικό δράμα. Και, παράλληλα, η προσοχή μένει επικεντρωμένη σε έναν κεντρικό χαρακτήρα που προσπαθεί με νύχια και με δόντια να μην παραδοθεί στην τρέλα. Ακόμα και όταν, απ’ το πουθενά, του επιτίθεται ένα αεροπλάνο…

Μπορεί να έχουν περάσει πάνω από 60 χρόνια από την πρεμιέρα της ταινίας, ο λόγος όμως που παραμένει σπουδαία δεν οφείλεται μόνο στον τρόπο που αριστοτεχνικά ισορροπεί συστατικά αντίθετα μεταξύ τους. Μία ουσιαστικότερη αιτία αφορά στο πώς εντάσσει εγκεφαλικά το θεατή στο παιχνίδι της αγωνίας, στην ταύτιση με έναν ήρωα που ταυτόχρονα είναι μικροσκοπικός και γίγαντας. Κι έπειτα, το φιλμ υπενθυμίζει έμμεσα ότι όπως ο άμοιρος διαφημιστής δε φοβάται να εγκαταλείψει την καριέρα του για το άγνωστο, έτσι και εμείς ικανοποιούμε την άσβεστη επιθυμία μας για διαφυγή πηγαίνοντας στον κινηματογράφο.

ΗΠΑ. 1959. Διάρκεια: 136΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS.

Περισσότερες πληροφορίες

Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων

North By Northwest
5
  • Κατασκοπική
  • 1959
  • Διάρκεια: 136 '
  • Άλφρεντ Χίτσκοκ

Ένας διαφημιστής εκλαμβάνεται κατά λάθος ως διπλός κατάσκοπος, κατηγορείται για τη δολοφονία ενός διπλωμάτη και μπλέκει σε μια απίστευτη περιπέτεια με μια μοιραία γυναίκα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Μην Ανοίγεις την Πόρτα

Η πρώτη ταινία των Unboxholics είναι ένα ψυχολογικό θρίλερ με υποβλητική ατμόσφαιρα, αλλά ελάχιστο ψαχνό. Δραματικά ισχνό και σκηνοθετημένο μονότονα, κορυφώνεται χωρίς την παραμικρή έκπληξη.

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.