Ο Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο

2,5

Αυλαία για την «τριλογία του Όσλο», με την καλύτερη πρωταγωνίστρια της σειράς, αλλά με επίσης άνιση διαχείριση των πολυπλοκοτήτων της.

o_xeiroteros_anthropos_ston_kosmo_kritiki1

Όσοι σήμερα βρίσκονται στο φάσμα των 25 με 30, είναι σχεδόν αδύνατο να μην ταυτιστούν με τη Γιούλια (Ρενάτε Ρέινσβε), μια γυναίκα η οποία "πάσχει" από ένα πρόβλημα που μέχρι πρότινος ελάχιστοι τολμούσαν να ομολογήσουν. Η Γιούλια, απλώς, δεν ξέρει τι θέλει. Από το τι καριέρα επιθυμεί να ακολουθήσει μέχρι τι είδους ερωτικές σχέσεις επιδιώκει. Δεν έχει την παραμικρή ιδέα, κι αυτή η συνειδητοποίηση την παραλύει, της δημιουργεί ενοχές και την κάνει να νιώθει ανεπαρκής. Εκείνη δεν έχει αποφασίσει καν ποιο κούρεμα της πάει. Την καθιστά αυτό, άραγε, τον χειρότερο άνθρωπο στον κόσμο;

Ως άρτιο δείγμα τού τι σημαίνει να είσαι 30άρης στον σημερινό κόσμο διαρκούς έκτακτης ανάγκης, η Γιούλια νιώθει οικεία στη ρευστότητα, τρομάζει με την παρατεταμένη σταθερότητα και απολαμβάνει να ερωτεύεται. Ο Γιόακιμ Τρίερ κάνει περίφημη δουλειά στην απεικόνιση αυτής της αμφιθυμίας, η οποία συνυπάρχει ταυτόχρονα με μια ορμητική σεξουαλική επιθυμία (η ενότητα του πάρτι είναι διαπεραστικά μεθυστική). Εξάλλου, οι έννοιες της νεότητας και των ψυχολογικών τελμάτων της βρίσκονται στον πυρήνα της "τριλογίας του Όσλο", η οποία σε κάθε φιλμ έπιανε τον παλμό της εποχής. Το τελευταίο κεφάλαιο προσφέρει, χάρη στο χαρακτήρα της Ρέινσβε, μια ευχάριστη ανανέωση σε ένα σερί νάρκισσων αντρών με τάσεις αυτολύπησης ("Reprise", "Όσλο, 31 Αυγούστου"). Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο Τρίερ πετυχαίνει διάνα. Το πείσμα του να αποδειχθεί μοντέρνος φέρνει σε αμηχανία την αφήγηση όταν, εντελώς επιφανειακά και εν παρόδω, θίγονται οι προβληματικές του σύγχρονου φεμινισμού (βλ. κεφάλαιο 3), κάτι που δεν φαίνεται να κατέχει καν ο Νορβηγός ώστε να το κριτικάρει κιόλας.

o_xeiroteros_anthropos_ston_kosmo_kritiki2

Αυτή η εντύπωση ενισχύεται, επιπλέον, από τις επιλογές της ταινίας. Όσο διατείνεται πως αφήνει χώρο στην ηρωίδα να χειραφετηθεί, να πληγωθεί ώστε να ενδυναμωθεί, άλλο τόσο την εγκλωβίζει στην αυτοαναφορικότητα των ερωτικών συντρόφων της. Το μεγαλύτερο μέρος της αφιερώνεται σε σκηνές όπου η Γιούλια ακούει παθητικά τους εραστές της είτε να επιχειρούν να την ψυχολογήσουν είτε να της επιρρίπτουν ευθύνες για δικές τους ανασφάλειες. Έτσι το φινάλε, που φτάνει ύστερα από μια συναισθηματικά εκβιαστική σεκάνς, δεν συνοδεύεται από λυτρωτική απελευθέρωση, αλλά μάλλον από μελαγχολία. Ίσως δεν ήταν έτσι αν ο Τρίερ, και ο σταθερός συν-σεναριογράφος του Έσκιλ Βογκτ, μας πρόσφεραν λίγο χρόνο γνωριμίας με τη Γιούλια, για την οποία δε μαθαίνουμε τίποτα περισσότερο από το γούστο της στους άντρες. Μερική παρηγοριά η αληθινά σπουδαία ερμηνεία της Ρέινσβε, η οποία πολλαπλασιάζει τις ποιότητες μιας ηρωίδας που στα σίγουρα δεν είναι ο χειρότερος άνθρωπος στον κόσμο.

Νορβηγία, Γαλλία, Σουηδία. 2021. Διάρκεια: 128΄. Διανομή: ΔΑΝΑΟΣ, ROSEBUD.21.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Χειρότερος Άνθρωπος στον Κόσμο

Verdens Verste Menneske / The Worst Person in the World
2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 128 '
  • Γιόακιμ Τρίερ

Η Γιούλια, μια νεαρή γυναίκα γύρω στα τριάντα, προσπαθεί να απεγκλωβιστεί από ένα διαρκές υπαρξιακό τέλμα, ενώ παράλληλα καλείται να διαχειριστεί μια ταραχώδη ερωτική ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Bullet Train

Καταιγιστική χορογραφία βίας, χαβαλέ και σινεφιλίας της σχολής "John Wick". Κατά περίπτωση διασκεδαστική, αλλά μπουκωμένη με αφηγηματικά τρικ που από ένα σημείο και μετά απλώς επαναλαμβάνονται αυτάρεσκα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
04/08/2022

Επίσημη Συμμετοχή

Μια πικρή σάτιρα του ναρκισσισμού που διέπει τον καλλιτεχνικό κόσμο, η οποία παρά το ακτινοβόλο χάρισμα των απολαυστικών πρωταγωνιστών της μένει στην επιφάνεια των πραγμάτων, δείχνοντας αναποφάσιστη ως προς τις προθέσεις της.

Atlantic City

Χρυσό Λιοντάρι στο Φεστιβάλ Βενετίας και πέντε οσκαρικές υποψηφιότητες για μια τρυφερά πικρή ελεγεία πάνω στο τέλος μιας (αμερικανικής) εποχής.

Διακοπές με την Οικογένεια

Ο πετυχημένος stand-up κωμικός Τζο Κόι εμπνέεται από την αληθινή ζωή του για μια ελάχιστα αστεία, αφόρητα κοινότοπη και ξέχειλη από κλισέ φάρσα.

Το Μαγαζάκι της Κεντρικής Οδού

Μια από τις εμβληματικές ταινίες του τσεχοσλοβακικού νέου κύματος, βραβευμένη με ξενόγλωσσο Όσκαρ.

Ένα γαλλικό βιογραφικό δράμα στην κορυφή του ελληνικού box office

Ο Ιούλιος αποχαιρέτισε τα θερινά σινεμά με χλιαρές εντυπώσεις και το "Άιφελ" ως εμπορικότερη ταινία του τετραημέρου.

Έρχεται το 15o Διεθνές Φεστιβάλ Animation Animasyros

Με πλούσια θεματική, εκπαιδευτικά εργαστήρια, προβολές και πληθώρα καλεσμένων που έχουν διακριθεί στη βιομηχανία του animation, η φετινή διοργάνωση θα αποτελέσει σημείο αναφοράς.