Blow-Up

5

Ο πιο μοντέρνος, ευρηματικός, σέξι, cool και πολυεπίπεδος κινηματογραφικός στοχασμός πάνω στο σύγχρονο lifestyle και την αδιέξοδη σχέση του με την αλήθεια που το περιβάλλει. Χρυσός Φοίνικας στις Κάννες και σημείο αναφοράς της ποπ κουλτούρας.

Blow-Up

Μετά την "Κόκκινη Έρημο" (1964) ο Μικελάντζελο Αντονιόνι αποφασίζει να φύγει από την Ιταλία για το Λονδίνο, αποδεχόμενος μια πρόταση του παραγωγού Κάρλο Πόντι για τρεις αγγλόφωνες ταινίες με την MGM. Επιθυμεί να εξελίξει τόσο τη θεματική όσο και την αισθητική της "τριλογίας της αποξένωσης" ("Η Περιπέτεια", "Η Νύχτα", "Η Έκλειψη"), κάτι το οποίο επιχείρησε πειραματιζόμενος με το χρώμα στην "Κόκκινη Έρημο", χωρίς όμως να απομακρυνθεί από τα κινηματογραφικά ερωτήματα που τον απασχολούν. Κι ένα απ’ αυτά, δεμένα απόλυτα με το μοντέρνο σινεμά και τη δική του, φαινομενολογική οπτική, είναι η σχέση αλήθειας και ψέματος, όπως και γεγονότος και αναπαράστασής του, στον σύγχρονο χαοτικό κόσμο της παντοδυναμίας της εικόνας.


Πιστός στις ιδέες του μοντερνισμού, ο οποίος αντέδρασε στις συντηρητικές αξίες του ρεαλισμού, ο Αντονιόνι αμφισβητεί πως μια καθολικά αποδεκτή ερμηνεία της φυσικής και κοινωνικής πραγματικότητας είναι δυνατόν να προσεγγιστεί χάρη στον ορθολογισμό: "Γνωρίζουμε ότι κάτω από την εικόνα που αποκαλύπτουμε υπάρχει μια άλλη, πιο πιστή στην πραγματικότητα, και κάτω απ’ αυτήν υπάρχει ακόμα μια άλλη, και ξανά μια άλλη κάτω από την τελευταία. Ως την αληθινή εικόνα εκείνης της απόλυτης, μυστηριώδους πραγματικότητας που κανένας δεν θα δει ποτέ", δηλώνει ο ίδιος. Ξεκινά λοιπόν από το διήγημα του Χούλιο Κορτάσαρ "Τα σάλια του διαβόλου" και από τη ζωή του φωτογράφου Ντέιβιντ Μπέιλι, ακολουθώντας την περιπλάνηση του Τόμας στο Swinging London των 60s. Ενός επιτυχημένου φωτογράφου μόδας με πληκτικά φανταχτερή καθημερινότητα, η οποία μοιάζει να φορτίζεται με νόημα όταν ένα πρωί φωτογραφίζει τυχαία μια γυναίκα στο πάρκο. Μεγεθύνοντας τη φωτογραφία ανακαλύπτει πως έχει μπλεχτεί σε μια πιθανή υπόθεση φόνου, με τον Αντονιόνι να παρακολουθεί τη μάταιη προσπάθεια διαλεύκανσής της όπως ένα φιλμ νουάρ ακολουθεί τον ιδιωτικό ντετέκτιβ του, καθώς χάνεται όλο και βαθύτερα σε ένα δαίδαλο θολών κινήτρων και ανεξιχνίαστων διαπλοκών.


Με ένα λαμπερό, μα ψυχρό στιλιζάρισμα, το "Blow-up", το οποίο απέσπασε τον Χρυσό Φοίνικα των Καννών και χάρισε στον Αντονιόνι τις δύο μοναδικές οσκαρικές υποψηφιότητές του (σκηνοθεσίας και σεναρίου), περιγράφει μια απατηλή, αβέβαιη πραγματικότητα, που παραμονεύει "κάτω" από ένα παραισθησιακό lifestyle. Η σκηνή στο ροκ κονσέρτο των Yardbirds, όπου η μάχη μέχρις εσχάτων για μια σπασμένη κιθάρα χάνει κάθε νόημα μόλις ο Τόμας εγκαταλείπει το κλαμπ, αποτυπώνει αριστουργηματικά έναν σύγχρονο άνθρωπο παγιδευμένο ανάμεσα σε έναν αποκλεισμένο, αυτοαναφορικό μικρόκοσμο (την ιδιωτική ζωή) κι έναν ακατανόητο, αλλοπρόσαλλο μακρόκοσμο (τις κοινωνικές αναφορές). Η δε εκείνη του φινάλε, με το αόρατο μπαλάκι του τένις, την πλήρη παραίτησή του από την εύρεση της αλήθειας, όπου η τέχνη (η περφόρμανς των κλόουν) είναι η μόνη "πλαστή" παρηγοριά.

Μ. Βρετανία, Ιταλία. 1966. Διάρκεια: 111΄. Διανομή: SUMMER CLASSICS

Περισσότερες πληροφορίες

Blow-Up

5
  • Σινεφίλ
  • 1967
  • Διάρκεια: 111 '
  • Μικελάντζελο Αντονιόνι

Στο Swinging London των 60s ένας επιτυχημένος φωτογράφος μόδας φωτογραφίζει τυχαία μια γυναίκα στο πάρκο και ανακαλύπτει πως έχει μπλεχτεί σε μια πιθανή υπόθεση φόνου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 23 Οκτωβρίου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
23/10/2025

Η επανέκδοση που κάνει πρεμιέρα στα σινεμά

Μια αριστοτεχνική μεταφορά ενός σπουδαίου βιβλίου επιστρέφει στις μαρκίζες.

Αχινός

Φρέσκια ματιά στη βρετανική παράδοση του κοινωνικού ρεαλισμού μέσα από ένα διαβρωτικό μείγμα τρυφερότητας και απόγνωσης, χιούμορ και βαθιάς θλίψης. Από τον πρωταγωνιστή του "Τριγώνου της Θλίψης" Χάρις Ντίκινσον. | Powered by Uber.

Springsteen: Deliver Me from Nowhere

Το χρονικό της δημιουργίας του εμβληματικού LP "Nebraska" γίνεται ένα μελαγχολικό, ταιριαστό στο ύφος του άλμπουμ biopic, το οποίο θα χρειαζόταν ένα δραματικά βαθύτερο υπόβαθρο. | Powered by Uber.

Το Φιλί της Γυναίκας Αράχνης

Μεταφορά ενός μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ, βασισμένο σε οσκαρική ταινία. Άνευρο, ελάχιστα πειστικό και αδέξιο στην εναλλαγή πραγματικότητας - φαντασίας, με ερμηνευτική έκπληξη τον ταλαντούχο Τόνατιου. | Powered by Uber.

Η Κατάρα του Σέλμπι Όουκς

Found footages, home videos και κλασική αφήγηση συνδυάζονται σε μια "υβριδική" ταινία τρόμου, η οποία χτίζει ατμόσφαιρα, αλλά δεν έχει στέρεο στόρι για να την υποστηρίξει. | Powered by Uber.

Τα Τέρματα του Αυγούστου

Η ανθρωπογεωγραφία μιας κινηματογραφικά αόρατης Ελλάδας αναδεικνύεται γλαφυρά μέσα από την τρυφερή ματιά σε ένα μικρόκοσμο συναρπαστικών αντιθέσεων. | Powered by Uber.