Οδηγός Cinema

Θερινοί Κινηματογράφοι Κριτικές Ταινίων Ειδικές Προβολές Αρχείο Ταινιών Ανά Εβδομάδα Πρεμιέρας Αθηνόραμα club

Το Τέλειο Αφεντικό

3,5

Ιστορικό ρεκόρ υποψηφιοτήτων στα ισπανικά βραβεία Γκόγια για μια «ύπουλη», καυστική και πολιτικά εύστοχη μαύρη σάτιρα της καπιταλιστικής ψυχολογίας με ερμηνευτικό ρεσιτάλ από τον Χαβιέρ Μπαρδέμ.

To_teleio_afentiko

Οι "Δευτέρες με Λιακάδα" (2002), τρίτη ταινία στη φιλμογραφία του Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα, ήταν αυτή που έβαλε το όνομα του 54χρονου πλέον σεναριογράφου και σκηνοθέτη στον παγκόσμιο κινηματογραφικό χάρτη. Με πολλαπλές διακρίσεις στο φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, υποψηφιότητες στα Ευρωπαϊκά Βραβεία και θρίαμβο στα Γκόγια, το γλυκόπικρο δράμα του ανέλυε συγκινητικά όσο και απολύτως καίρια την ψυχολογία της αντιμέτωπης με την ανεργία και την κοινωνική περιθωριοποίηση εργατικής τάξης, η οποία με τη δουλειά δεν αγοράζει μόνο υλικά αγαθά, αλλά και αξιοπρέπεια.


Δύο δεκαετίες και μερικές ενδιαφέρουσες, αλλά άνισες ταινίες μετά ("Μια Υπέροχη Μέρα", "Αγαπώντας τον Πάμπλο"), ο Αρανόα επανέρχεται τώρα σε ένα ανθρωποκεντρικό, ταξικά στοχευμένο δράμα, που σάρωσε στα Γκόγια (έξι από είκοσι υποψηφιότητες), αλλάζοντας όμως… πλευρά. Ο Χαβιέρ Μπαρδέμ, σε ένα διακριτικά κωμικό ρεσιτάλ, υποδύεται τον Μπλάνκο, ιδιοκτήτη ενός εργοστασίου βιομηχανικών ζυγαριών και υποψήφιο για ένα σπουδαίο επιχειρηματικό βραβείο. Η σχετική επιτροπή πρόκειται να κάνει την επίσκεψη αξιολόγησής της από μέρα σε μέρα, και ο Μπλάνκο θέλει να είναι όλα άψογα. Αλλά, ανάμεσα σε άλλα, ο επικεφαλής της παραγωγής έχει σοβαρά οικογενειακά θέματα που τον κάνουν αμελή στα εργασιακά του καθήκοντα, ένας πρόσφατα απολυμένος υπάλληλος έχει εγκατασταθεί απέναντι από την είσοδο του εργοστασίου με πανό και διαμαρτύρεται ηχηρά, ενώ η ερωτική σχέση του ίδιου με μια όμορφη νεαρή, η οποία κάνει την πρακτική της, κινδυνεύει να βγει εκτός ελέγχου.


Ακολουθώντας από κοντά τους ήρωές του στα χιουμοριστικά τους αδιέξοδα, ο Αρανόα περιγράφει εύστοχα την περίπλοκη ψυχολογία τους και διασκεδάζει με τις παρεξηγήσεις που γεννούν οι κάθε είδους ανασφάλειές τους. Αυτό όμως που ξεκινά ως μια κομεντί χαρακτήρων με πολιτικές σπόντες, σταδιακά εξελίσσεται σε μια καυστική μαύρη σάτιρα ολόκληρου του ισπανικού κοινωνικού οικοδομήματος. "Το πρόβλημά σου μπορεί να είναι προσωπικό, αλλά δημιουργεί πρόβλημα στην επιχείρηση. Οπότε παύει να είναι προσωπικό", λέει ο Μπλάνκο σε κάθε υπάλληλο του οποίου η ιδιωτική ζωή μπαίνει ανάμεσα σ’ αυτόν και στην εταιρική διάκριση, αναγκάζοντάς τον να επέμβει στα εν οίκω των συνανθρώπων του για επιχειρηματικούς λόγους. Κι ενώ οι προθέσεις του είναι πάντα οι καλύτερες, οι μέθοδοί του γίνονται σταδιακά όλο και πιο ηθικά αμφιλεγόμενες, με τον Αρανόα να συνδέει έξυπνα και παιχνιδιάρικα τη συμπεριφορά του, και όλων όσοι τον πλαισιώνουν, με ταξικές καταβολές και οικονομικά κίνητρα. Στο τέλος, οι μάσκες πέφτουν και μέσα σε έναν βαθύ αυτοσαρκασμό αποκαλύπτεται κυνικά η πλήρης εξάρτηση όχι μόνο των συλλογικών πολιτικών πρακτικών (ευφυέστατη η σύνδεση των ρατσιστικών βιαιοτήτων με την οικονομική εξουσία), αλλά και των σύγχρονων ατομικών αξιών από τη στυγνή καπιταλιστική πραγματικότητα.

Ισπανία. 2021. Διάρκεια: 120΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM

Περισσότερες πληροφορίες

Το Τέλειο Αφεντικό

El Buen Patrón / The Good Boss
3,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 120 '
  • Φερνάντο Λεόν ντε Αρανόα

Περιμένοντας την επίσκεψη της επιτροπής των επιχειρηματικών βραβείων, ο ιδιοκτήτης ενός εργοστασίου βιομηχανικών ζυγαριών προσπαθεί να επιλύσει άμεσα τα προβλήματα των εργαζομένων που επηρεάζουν την καλή του εικόνα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Το Μυστικό της Μαντλίν Κόλλινς

Ιδιότυπης ατμόσφαιρας ψυχολογικό θρίλερ, το οποίο ποντάρει με επιτυχία στην αφηγηματική έλλειψη και σε μια εξαιρετική Βιρζινί Εφιρά.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
07/07/2022

Θεέ μου τι σου Κάναμε; 3

Ποτ πουρί κακόγουστου ρατσιστικού χιούμορ, σε ένα αχρείαστο και οδυνηρό σίκουελ-φεστιβάλ ανοησίας.

Το Μαχαίρι στο Νερό

Με εκπληκτική δεξιοτεχνία ο Πολάνσκι δημιουργεί μια ασφυκτικά κλειστοφοβική αίσθηση και εκμοντερνίζει δημιουργικά το ψυχολογικό θρίλερ.

Ασανσέρ για Δολοφόνους

Υποβλητική ατμόσφαιρα, ρεαλιστικές εικόνες του νυχτερινού Παρισιού και ένα αυτοσχεδιαστικό, απόλυτα δεμένο στην αφήγηση σκορ από τον Μάιλς Ντέιβις που σε στοιχειώνει.

Οι ταινίες που έρχονται στις αίθουσες την Πέμπτη 7/7

Μια πανηγυρική υπερηρωική επιστροφή και δύο σπουδαίες επανεκδόσεις προσεχώς στις μαρκίζες των κινηματογράφων.

Το ελληνικό παρασκήνιο της "Χαμένης Κόρης"

Μέλη του συνεργείου στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της διάσημης ηθοποιού Μάγκι Τζίλενχαλ που γυρίστηκε στις Σπέτσες, μοιράζονται με το "α" τις εντυπώσεις τους.

Η Χαμένη Κόρη

Υποψήφιο για τρία Όσκαρ (σεναρίου και γυναικείων ερμηνειών) ψυχολογικό δράμα που αντιμετωπίζει με θαρραλέα ειλικρίνεια τις σχέσεις της σύγχρονης γυναίκας με τη μητρότητα, την κοινωνική ανεξαρτησία και τη σεξουαλικότητα.