Χαμένες Ψευδαισθήσεις

2

Εφτά βραβεία Σεζάρ, ανάμεσά τους κι αυτό της καλύτερης ταινίας, για μια ακαδημαϊκά συμπαγή και θεαματικά περιγραφική διασκευή ενός επίκαιρου μυθιστορήματος του Ονορέ ντε Μπαλζάκ.

Xamenes_phevdesthisis

Συγγραφέας ενός μνημειώδους λογοτεχνικού επιτεύγματος, της αποτελούμενης από 91 ολοκληρωμένα και 48 ημιτελή διηγήματα, μυθιστορήματα, νουβέλες και πραγματείες "Ανθρώπινης κωμωδίας", ο Ονορέ ντε Μπαλζάκ υπήρξε πρωτοπόρος του ευρωπαϊκού ρεαλισμού και αξεπέραστος ανατόμος της μετεπαναστατικής γαλλικής κοινωνίας. Τμήμα της αποτελούν και οι "Χαμένες ψευδαισθήσεις", οι οποίες εκδόθηκαν σε τρία μέρη από το 1837 μέχρι το 1843, αφετηρία της διαδρομής ενός ήρωα τον οποίο θα συναντήσουμε και στο κατοπινό μπαλζακικό έργο: του φιλόδοξου επαρχιώτη ποιητή Λισιέν Σαρντόν, ο οποίος ακολουθεί την αριστοκράτισσα ερωμένη του Λουίζ ντε Μπαργκετόν στο Παρίσι. Εκείνη συναναστρέφεται τον σνομπ περίγυρο της αυλής, ο οποίος γρήγορα ρεζιλεύει και εξοστρακίζει τον αιθεροβάμονα νεαρό. Εκείνος στρέφεται στη δημοσιογραφία, και συγκεκριμένα στον αντιβασιλικό σατιρικό Τύπο, αντιλαμβάνεται τη δύναμη της (αγορασμένης) θεατρικής και λογοτεχνικής κριτικής, γίνεται σταρ της λιβελογραφίας και, προσπαθώντας απεγνωσμένα να αποκτήσει την επίσημη έγκριση της αριστοκρατικής καταγωγής του (από τη μεριά της μητέρας του), αποφασίζει να τα βάλει με εκείνους οι οποίοι κάποτε τον προσέβαλαν και συνεχίζουν να τον κοιτούν αφ’ υψηλού.

Ο ρουτινιάρης Ξαβιέ Τζιανολί ("Μαργκερίτ", "Το Όραμα") διασκευάζει τις "Χαμένες ψευδαισθήσεις" εστιάζοντας στο επίκαιρο, λόγω της γλαφυρής περιγραφής των ξεδιάντροπων διαπλοκών του Τύπου με την οικονομική και πολιτική εξουσία, δεύτερο μέρος του βιβλίου "Ένας μεγάλος άντρας της επαρχίας στο Παρίσι". Ζωγραφίζει με ακαδημαϊκά συμπαγή και θεαματικά περιγραφική λεπτομέρεια την τοιχογραφία της αστικής γαλλικής πραγματικότητας της Παλινόρθωσης (1814-1830) και ρίχνει τους ήρωές του στην αρένα μιας κοινωνικά ταραγμένης εποχής, όπου τα ήθη ενός νέου κόσμου καταβροχθίζουν τις αξίες του παλιού. Η σκηνοθετική προσέγγισή του, υποστηριζόμενη από μια πλούσια παραγωγή και μια ασταμάτητη off διήγηση, παραμένει μυθιστορηματική και "καλλιγραφική", πιστός υπηρέτης της στερεότητας του πρώτου υλικού. Αναβιώνοντας μια παλιομοδίτική ιδέα για "ποιοτικό σινεμά του μεγάλου θεάματος", η ταινία του απέσπασε ρεκόρ 15 υποψηφιοτήτων για τα βραβεία Σεζάρ, κερδίζοντας εφτά, ανάμεσά τους κι αυτά της καλύτερης ταινίας και του διασκευασμένου σεναρίου.

Γαλλία, Βέλγιο. 2021. Διάρκεια: 149΄. Διανομή: ΣΠΕΝΤΖΟΣ FILM

Περισσότερες πληροφορίες

Χαμένες Ψευδαισθήσεις

Illusions Perdues
2
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 149 '
  • Ξαβιέ Τζιανολί

Στις αρχές του 19ου αιώνα, ένας νεαρός ποιητής από την επαρχία φτάνει στο Παρίσι, αποφασισμένος να κατακτήσει λογοτεχνικά την Πόλη του Φωτός.

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (26/11-3/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
28/11/2025

Σινεμά και ψυχανάλυση: Ο "Κρυμμένος" στον Δαναό

Το αριστουργηματικό ψυχολογικό θρίλερ του Μίκαελ Χάνεκε για μια μοναδική προβολή, συνοδεία συζήτησης, την Κυριακή 7/12, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων "Σινεμά και Ψυχανάλυση".

Οι "Σμιλεμένες Ψυχές" του Σταύρου Ψυλλάκη επιστρέφουν στη μεγάλη οθόνη

Για τέσσερις προβολές με παρουσία του σκηνοθέτη και του Ελβετού γιατρού Ζουλιέν Γκριβέλ.

Για τον Γιάννη Οικονομίδη, το σινεμά είναι ένα όπλο

Συναντήσαμε τον κορυφαίο σκηνοθέτη στα Εξάρχεια και μιλήσαμε μαζί του, με αφορμή τη "Σπασμένη Φλέβα", την έκτη μεγάλου μήκους ταινία του, στην οποία πρωταγωνιστεί ο Βασίλης Μπισμπίκης στο ρόλο ενός έκπτωτου άντρα που προσπαθεί να σωθεί από τα χρέη.

Όλες οι κριτικές των νέων ταινιών της εβδομάδας

Η άποψη του "α" για τις πρεμιέρες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 27 Νοεμβρίου.

Σπασμένη Φλέβα

Σε ένα σκληρό δράμα που αποκτά διαστάσεις μοντέρνας τραγωδίας, ο οικονομιδικός εξπρεσιονισμός "μαλακώνει", αλλά η αφηγηματική δύναμη παραμένει σαρωτική και η πολιτικοκοινωνική ματιά γίνεται οξυδερκέστερη και διεισδυτικότερη. | Powered by Uber.

Πέθανε Αγάπη μου

Μπεργκμανικό ψυχογράφημα που καταγγέλλει μέσα από μια εκκωφαντικά προφανή, επαναλαμβανόμενη και φλασάτη μανιέρα τα πατριαρχικά στερεότυπα και τον μεσοαστικό κομφορμισμό. | Powered by Uber.