"18"

2,5

Μοντέρνο κοινωνικό δράμα, η ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια, η πολιτική τόλμη και η φρεσκάδα του οποίου ξεπερνούν τις όποιες σχηματικές αφέλειες.

18

Μιας και το σύγχρονο ελληνικό σινεμά τροφοδοτείται κυρίως, για πολλούς και διαφόρους λόγους, από κοινωνικά ή ψυχολογικά δράματα και όχι ταινίες είδους, η καθημερινότητα της κρίσης δεν το έχει αφήσει ασυγκίνητο. Άλλοτε με ευθύ κι άλλοτε με weird τρόπο την έχει αποτυπώσει πολλαπλά στην οθόνη, με τον Βασίλη Δούβλη (του αγροτικού δράματος "Η Επιστροφή" και του ντοκιμαντέρ "Στοργή στο Λαό") να επιχειρεί τώρα να την προσεγγίσει μέσα από τα μάτια της νέας γενιάς των υποβαθμισμένων αθηναϊκών προαστίων. Ένα ριψοκίνδυνο εγχείρημα, μιας και η ματιά ενός συμμετέχοντος άμεσα σ’ αυτή την πραγματικότητα, ενός μαθητή, φοιτητή ή νεαρού εργαζόμενου που τη ζει, είναι διαφορετική –και φαίνεται– από κάποιου που την πλησιάζει προσπαθώντας να την καταλάβει.


Το "18", ο τίτλος του οποίου παραπέμπει στο ηλιακό σύνορο της ωριμότητας και ταυτόχρονα στο ναζιστικό σύνθημα [1=Α(dolf), 8=H(itler)], ακολουθεί την καθημερινότητα μιας παρέας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία. Εστιάζει σε δυο απ’ αυτούς, τον ευαίσθητο Μιχάλη και τον αποπροσανατολισμένο Στέλιο, όπως και στον άνεργο αρχηγό μιας "φασιστικής" ομάδας, περιγράφοντας με ντοκιμαντερίστικη ζωντάνια τα πολλαπλά αδιέξοδά τους. Χωρίς να αποφεύγει εντελώς τις σχηματικές αφέλειες, ο υποψήφιος για τη σκηνοθεσία του στα βραβεία της Ελληνικής Ακαδημίας Βασίλης Δούβλης ξεφεύγει δεξιοτεχνικά από τις περισσότερες παγίδες του διδακτισμού και τις ευκολίες μιας βαρύγδουπης κοινωνιολογικής καταγγελίας (ευρηματική η σινεφίλ περιγραφή της ναζιστικής ωραιοπάθειας). Προσπαθεί να ελιχθεί ανάμεσα στις αντιφάσεις της εποχής και των χαρακτήρων, διατηρεί μια πολιτικά τολμηρή ματιά που ενσωματώνεται δεξιοτεχνικά στο σενάριο, όπως και η ιδέα της πανδημίας, και κερδίζει το στοίχημα χάρη στη φρεσκάδα των νεαρών πρωταγωνιστών του – εδώ το κάστινγκ είναι πράγματι η μισή σκηνοθεσία. Στην πιο κρίσιμη στιγμή, τέλος, επιλέγει ένα φινάλε απόλυτα ταιριαστό με τη δραματική βαρύτητα της πλοκής, χωρίς να προδώσει την αφηγηματική αληθοφάνειά της ή να προσπαθήσει να μιμηθεί τα "Μαθήματα Αμερικανικής Ιστορίας".

Ελλάδα. 2021. Διάρκεια: 95΄. Διανομή: FEELGOOD

Περισσότερες πληροφορίες

18

2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 95 '
  • Βασίλης Δούβλης

Η καθημερινότητα μιας ομάδας μαθητών λυκείου στο Πέραμα, παγιδευμένης ανάμεσα στην οικονομική κρίση, τα οικογενειακά προβλήματα και την ανεξέλεγκτη ρατσιστική βία.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ένα must αφιέρωμα στον αιρετικό σκηνοθέτη Καβν ντε λα Κρουζ

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα παρουσιάζονται όλες οι ταινίες του δημιουργού από τις Φιλιππίνες ο οποίος θα βρίσκεται στην Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
27/01/2023

4 σπουδαίες ταινίες για το Ολοκαύτωμα που δεν έχετε δει

Τιμούμε την Ημέρα Μνήμης του Ολοκαυτώματος βλέποντας ξανά φιλμ που απεικόνισαν με ανατριχιαστική ευστοχία το οδυνηρό γεγονός.

Ο σκηνοθέτης Χλίνουρ Πάλμασον στην επική "Χώρα του Θεού"

Συζητάμε με τον βραβευμένο Σκανδιναβό σκηνοθέτη ενός εκ των πιο εντυπωσιακών arthouse φιλμ των τελευταίων ετών, το οποίο αναπαριστά τη μαγευτική και απάτητη Ισλανδία του 19ου αιώνα.

Το ελληνικό σινεμά από την αρχή στο Untold Φιλμ Φέστιβαλ

Η νέα κινηματογραφική διοργάνωση φιλοδοξεί να γίνει θεσμός, συστήνοντας στους σινεφίλ εγχώρια φιλμ που… διέφυγαν από τα γραφεία διανομής.

Η Χώρα του Θεού

Αιώνιο και εφήμερο συγκρούονται σε ένα μυστικιστικής ατμόσφαιρας, σιωπηλό και εικαστικά εντυπωσιακό χερτζογκικό έπος πάνω στην αυτοκαταστροφική ανθρώπινη ματαιοδοξία και το ακατάλυτο φυσικό μεγαλείο.

Joyland

Ξεπερνώντας τα μελοδραματικά προσκόμματα, η ιστορία ενός απαγορευμένου έρωτα ακτινογραφεί διεισδυτικά την πατριαρχική ασιατική/ μουσουλμανική πραγματικότητα και τα ανίκητα κοινωνικά ταμπού της.

Νοσταλγία

Γκανγκστερικό δράμα με στιβαρή ματιά και παλιομοδίτικη κοψιά, το οποίο διαχειρίζεται με αφηγηματική σιγουριά μια προβλέψιμη ιστορία αναπόδραστου παρελθόντος και επώδυνης νοσταλγίας.