Ποιος είναι ο εχθρός (l’ennemi) του πρωτότυπου τίτλου της ταινίας μάς ρωτά ο Στεφάν Στρεκέρ, παρασύροντάς μας στον κόσμο του Λουί Ντιριέ: του ανερχόμενου Βέλγου πολιτικού ο οποίος έχει κερδίσει τις εντυπώσεις με τον θαρραλέο, αντισυμβατικό λόγο του και κάνει σύντομες διακοπές με τη γυναίκα του Μαεβά σε ένα φλαμανδικό θέρετρο. Η μεταξύ τους σχέση είναι έντονη, εκείνη μοιάζει να μην έχει αφήσει πίσω της μια αισθηματική υπόθεση του παρελθόντος και ο Λουί ζηλεύει παθολογικά. Όταν λοιπόν η Μαεβά βρεθεί νεκρή στο δωμάτιο του ξενοδοχείου τους, εκείνος δηλώνει πως αυτοκτόνησε, χωρίς όμως να είναι απόλυτα σίγουρος για το τι συνέβη.
Η ταινία του Στρεκέρ ξεκινάει σαν ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ, το οποίο τυλίγει με μυστήριο τον βασικό ήρωά του. Έναν γαλλόφωνο σταρ της πολιτικής που υπερασπίζεται με πύρινους λόγους τους απλούς εργάτες ενάντια στα συμφέροντα των τραπεζών, αρνείται όμως να μάθει και να μιλήσει φλαμανδικά, αδιαφορώντας ουσιαστικά για το μισό Βέλγιο το οποίο δεν τον ψηφίζει. Μια καθόλου ασήμαντη λεπτομέρεια, την οποία ο Στρεκέρ τονίζει ξανά και ξανά, "περικυκλώνοντας" τον Λουί με έναν διχασμένο κόσμο αντιφατικών πληροφοριών κι αντικρουόμενων συμφερόντων. Έναν κόσμο προσωπείων (οι προς έκθεση μάσκες) που αποκρύπτουν την αλήθεια, η οποία όσο πιο πολλές πληροφορίες παίρνουμε για το παρελθόν του Λουί, τόσο πιο θολή κι αόριστη γίνεται. Όμως, αργή και χτισμένη με αμφιβολίες, η πορεία προς τη λύση του μυστηρίου γίνεται σταδιακά όλο και πιο φλύαρη, θυσιάζοντας τα στοιχεία του θρίλερ προς χάρη της σκιαγράφησης ενός ενδιαφέροντος σκοτεινού ψυχολογικού πορτρέτου και μιας όχι απόλυτα ξεκάθαρης αλληγορίας.
Βέλγιο, Γαλλία. 2020. Διάρκεια: 105΄. Διανομή: FILMTRADE
Περισσότερες πληροφορίες
Δωμάτιο 108
Ο εξέχων πολιτικός Λουί Ντιριέ κατηγορείται ότι δολοφόνησε τη γυναίκα του, η οποία βρέθηκε νεκρή στο δωμάτιο του ξενοδοχείου τους. Μια φρενίτιδα ξεσπά στα μέσα ενημέρωσης, αλλά κανείς δεν ξέρει αν είναι πραγματικά αθώος ή ένοχος. Ίσως ούτε καν ο ίδιος.