Ο Άνθρωπος απ' τον Βορρά

2,5

Ο «Κόναν ο Βάρβαρος» συναντά τον «Πράσινο Ιππότη» σε ένα αδιαπραγμάτευτα επικό φιλμ μεσαιωνικής φαντασίας ικανό να προξενήσει δέος με τις εικόνες του, το οποίο όμως εγκλωβίζεται στη φλύαρη αισθητική αυταρέσκεια του δημιουργού του και εξελίσσεται σε φεστιβάλ τεστοστερόνης.

the_northman7

Μετά τα αξιέπαινα "Witch" και "Φάρος", ο σκηνοθέτης Ρόμπερτ Έγκερς εξασφάλισε τον προϋπολογισμό εκατομμυρίων που χρειαζόταν για να υλοποιήσει το μεγαλεπήβολο όραμά του, εξαργυρώνοντας το σινεφίλ σούσουρο και την πρόδηλη πρωτότυπη κινηματογραφική ματιά που συνόδευαν τα προηγούμενα φιλμ του. Πράγματι, ο "Άνθρωπος απ’ τον Βορρά" είναι ταυτόχρονα ένας άθλος και ένα έπος με όλη τη σημασία της λέξης. Διαθέτει τιτάνια κλίμακα, σταρ πρώτης γραμμής, ήρωες που μοιάζουν με επίγειους θεούς, εξπρεσιονιστική εικονογραφία με γερές δόσεις Γκόγια που κόβει την ανάσα, βαρυσήμαντες αναφορές από την ιστορία των Βίκινγκ και τη σκανδιναβική μυθολογία, τον Σαίξπηρ και τον Λάβκραφτ, όλα καμωμένα με χερτζογκική τελειομανία. Καθετί στην ταινία υπογραμμίζει τη διάθεση του Έγκερς να φτιάξει μια προσωπική κινηματογραφική saga αντάξια των αναφορών του, ωστόσο το αδιαπραγμάτευτο δέος των εντυπωσιακότατων κάδρων δεν είναι αρκετό για να κρύψει την αδύναμη αφηγηματική ραχοκοκαλιά της.

the_northman5

Διότι εδώ έχουμε να κάνουμε με μια γενναιόδωρα αιματοβαμμένη πλην όμως συμβατική περιπέτεια εκδίκησης κατά τη μεσαιωνική περίοδο των Βίκινγκ. O πρίγκιπας Άμλεθ (Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ) γίνεται μάρτυρας της προδοτικής δολοφονίας του βασιλιά πατέρα του (Ίθαν Χοκ) από τον έμπιστό του Φιόλνιρ (Κλες Μπανγκ), ο οποίος παράλληλα απαγάγει τη βασίλισσα (Νικόλ Κίντμαν). Αυτομάτως, ο Άμλεθ ορκίζεται να μην ησυχάσει μέχρι να αποκατασταθεί η δικαιοσύνη.

Οι καθαρογραμμένες πλοκές, όπως η παραπάνω, αποτελούν πάντα τη βάση πάνω στην οποία ο Έγκερς εξελίσσει το δράμα, προσδίδοντάς του διαστάσεις αρχαίας τραγωδίας – εν προκειμένω, έχουμε να κάνουμε με την τύφλωση που φέρνει η εκδίκηση και οδηγεί στην ύβρη. Την ίδια στιγμή, ο Αμερικανός σκηνοθέτης αρέσκεται να επιτίθεται στις αισθήσεις, καθώς ξεδιπλώνει μια βεντάλια μεταφυσικών φαινομένων, όπου το απόκοσμο γίνεται ορατό και χειροπιαστό. Τα συγκεκριμένα συστατικά θα περίμενε κανείς να ευδοκιμήσουν στον "Άνθρωπο…", καθώς το πλαίσιό του είναι ιδανικό, ωστόσο τα εν λόγω στοιχεία αποδίδονται αναπάντεχα επιφανειακά.

the_northman6

Έτσι, και με την κατάληξη του μονοπατιού της εκδίκησης να είναι προδικασμένη, η ταινία στερεύει από διακυβεύματα και εξελίσσεται σε φεστιβάλ τεστοστερόνης, εγκλωβισμένο στην αισθητική αυταρέσκεια του φλύαρου Έγκερς. Ακόμα και όταν ενσωματώνει μια σπουδαία σε σύλληψη ανατροπή αναφορικά με τη βασίλισσα, με διαφορά την πιο ενδιαφέρουσα ηρωίδα στο φιλμ, εκείνη μένει σιωπηλά στο παρασκήνιο προκειμένου να εκπληρώσει ο Άμλεθ την όλο και ματαιότερη αποστολή του. Τότε, απελευθερώνεται η σφυρηλατημένη σε ατσάλι… αρρενωπή αρρενωπότητα του πρωταγωνιστή, η οποία εκφράζεται με τέτοιο στόμφο που αδικεί την ταινία και μειώνει το ηθικό βάρος που κουβαλά ο ταλαίπωρος Άμλεθ, ο οποίος συρρικνώνεται στο μέγεθος ενός μυώδη άντρα αποφασισμένου να κάνει του κεφαλιού του, ακόμα και όταν όλοι του λένε να πράξει το αντίθετο.

ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 136΄. Διανομή: TULIP ENT.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο Άνθρωπος απ΄ τον Βορρά

The Northman
2,5
  • Φαντασίας
  • 2022
  • Διάρκεια: 136 '
  • Ρόμπερτ Έγκερς

Ο νεαρός Βίκινγκ πρίγκιπας Άμλεθ γίνεται μάρτυρας της δολοφονίας του βασιλιά πατέρα του από τον μέχρι πρότινος έμπιστο φίλο του Φιόλνιρ, ο οποίος παράλληλα απάγει τη βασίλισσα μητέρα του. Εκείνη τη στιγμή ορκίζεται να πάρει εκδίκηση με κάθε κόστος.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Χτύπος στην Καλύβα

Ατμοσφαιρικός και σεναριακά ευρηματικός όπως πάντα, ο δημιουργός της "Έκτης Αίσθησης" εκτροχιάζει το υποβλητικό θρίλερ του σε μια αδέξια, χοντροκομμένη παραβολή πάνω στον εγωισμό, τη θυσία και την κοινωνική "απομόνωση".

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
02/02/2023

Η Αυτοκρατορία του Φωτός

Γλυκόπικρα στρογγυλεμένο δράμα με σινεφίλ ευαισθησίες. Οσκαρικά υποψήφια φωτογραφία, ερμηνευτικό ρεσιτάλ της Ολίβια Κόλμαν, τα απλά και βασικά από τον σεναριογράφο – σκηνοθέτη Σαμ Μέντες ("American Beauty").

Μέρες Ξηρασίας

Πολιτική καταγγελία σκηνοθετημένη με σφρίγος σαν αποπνικτικό ψυχολογικό θρίλερ. Πλήθος φεστιβαλικών συμμετοχών και βραβείων, από τις Κάνες ως την Θεσσαλονίκη.

Καθαρτήριο

Σπονδυλωτό κοινωνικό δράμα με στοιχεία μαύρου χιούμορ. Έντονα αλληγορικό όσο και παντελώς άνισο, δυσκολεύεται να ενοποιήσει τη σκηνοθετική στιβαρότητα με τη σεναριακή αφέλεια.

Στον Ανοιχτό Δρόμο

Ο συννεφιασμένος ρεαλισμός της Κέλι Ρέιχαρντ, ο πίνακας του Άντριου Γουέιεθ "Christina’s world" και το απέραντο αμερικανικό τοπίο εμπνέουν ένα αργό, μελαγχολικό και υπνωτιστικό χρονικό θηλυκής ενηλικίωσης.

Δυο Φίλοι και Ένας Ασβούλης

Από τη μια μεριά μια απλοϊκά περιπετειώδες και αστεία ιστορία, κι από την άλλη μερικές… σουρεαλιστικές αφηγηματικές παρεμβάσεις προσφέρουν ένα στοιχειωδώς ενδιαφέροντα καρτουνίστικο συνδυασμό διανθισμένο με μουσική και τραγούδια.

"Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας" στη Μικρή Σκηνή της Στέγης

Δύο προβολές της ταινίας "Χτίστες, νοικοκυρές και η οικοδόμηση της σύγχρονης Αθήνας", που γύρισε τον κόσμο, θα φιλοξενηθούν στην Μικρή Σκηνή της Στέγης.