Η Πόλη και η Πόλη

3

Πρωτότυπο και τολμηρό μείγμα μυθοπλασίας, ιστορικής έρευνας και αποσπασματικής, σχεδόν συνειρμικής αφήγησης, το οποίο θίγει «απαγορευμένα», μελανά γεγονότα της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας.

H_poli_kai_h_poli

Δυο Θεσσαλονικείς δημιουργοί, οι οποίοι εγκατέλειψαν νεαροί τη γενέτειρά τους, ενώνουν τις δυνάμεις τους για να μας διηγηθούν μερικές ιστορίες που την –και μας– αφορούν. Θέτοντας τα δάχτυλά τους επί τον τύπον των ήλων που έχουν αφήσει μερικά "απαγορευμένα", μελανά γεγονότα του πρόσφατου ελληνικού παρελθόντος, ο καταξιωμένος κινηματογραφικός δημιουργός Σύλλας Τζουμέρκας ("Η Έκρηξη", "Το Θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών") και ο ηθοποιός ("Κυνόδοντας") και θεατρικός σκηνοθέτης ("Έκλειψη") Χρήστος Πασσαλής αναβιώνουν της περιπέτειες της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τον προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα – περιπέτειες που έχουν να κάνουν με προσωπικά δράματα, συλλογικές ρατσιστικές συμπεριφορές, συγκρούσεις οικονομικών συμφερόντων, ανθρώπινη μισαλλοδοξία και πολιτικά παιχνίδια.


Το εγχείρημά τους θα είχε πιθανότατα ενδιαφέρον ακόμα κι αν επρόκειτο για μια καθαρά ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση ή αν επέλεγαν ένα μυθοπλαστικό στόρι το οποίο θα συμπύκνωνε όλη αυτή την πολύπαθη διαδρομή. Το "Η Πόλη και η Πόλη", όμως, είναι ένα πρωτότυπο και τολμηρό μείγμα φαντασίας, ιστορικής έρευνας και αποσπασματικής, σχεδόν συνειρμικής αφήγησης, το οποίο ακολουθεί μια εναλλακτική πορεία που συνδέει τη μία πόλη, τη Θεσσαλονίκη των αρχών του προηγούμενου αιώνα με το κυρίαρχο εβραϊκό στοιχείο, με την άλλη πόλη, τη σημερινή συμπρωτεύουσα των απωθημένων μνημών που ξεπηδούν επιτακτικά στο ιστορικό προσκήνιο.


Πρόκειται για τη χαλαρή συρραφή έξι μεγάλων σεκάνς-κεφαλαίων, με έναν πρόλογο κι έναν επίλογο, οι οποίες δεν υπακούουν σε μια γραμμική, αυστηρά δομημένη εξέλιξη "ιδεών". Αυτόνομα η καθεμία τους αγγίζουν έμμεσα και λοξά μια άκρη από μια ακανθώδη, γεμάτη αμαρτίες, μυστικά και ψέματα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα. Αποκαλύπτουν θραύσματα μιας αλήθειας που δεν μπορεί να αναπαρασταθεί στο σύνολό της, με την ευρηματική σκηνοθεσία (αριστουργηματική η σκηνογραφική ενοποίηση αστικού παρελθόντος και παρόντος) να μας ταξιδεύει στο χρόνο, να μας γεμίζει ερωτήματα και να μας θέτει προ των ευθυνών μας. Επιτακτικά για όσους είναι πρόθυμοι να τις αναγνωρίσουν, υπερβολικά ελλειπτικά για εκείνους που απαιτούν να τους τις αποδείξουν.

Ελλάδα, Γερμανία, ΗΠΑ. 2022. Διάρκεια: 87΄. Διανομή: WEIRD WAVE

Περισσότερες πληροφορίες

Η Πόλη και η Πόλη

3
  • Σινεφίλ
  • 2022
  • Διάρκεια: 87 '
  • Σύλλας Τζουμέρκας

Οι περιπέτειες της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης από τον προηγούμενο αιώνα μέχρι σήμερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Όλα όσα θα δούμε στο Athens Short Film Festival

Το φεστιβάλ έρχεται με επτά διαφορετικές θεματικές και 45 μικρού μήκους απ' όλο τον κόσμο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΝΤΥ ΒΛΑΣΣΟΠΟΥΛΟΥ
06/12/2025

Οι δραματικές ταινίες που βλέπουμε στα σινεμά αυτή την εβδομάδα

Οι παραγωγές που παίζονται στις μεγάλες οθόνες της πόλης έως και την Τετάρτη 10/12.

Τι νέο βλέπουμε στα σινεμά αυτό το ΠΣΚ

Οι καινούριες ταινίες που παίζονται στους κινηματογράφους από τις 4/12, οι κριτικές, τα τρέιλερ και όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζεις γι' αυτές.

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (4-10/12)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Κάουτερ Μπεν Χανία: "Όσα συμβαίνουν στη Γάζα μάς κάνουν όλους Παλαιστίνιους"

Η βραβευμένη στη Βενετία σκηνοθέτρια της "Φωνής της Χιντ Ρατζάμπ" μιλάει για την κινηματογραφική διαχείριση ενός σοκαριστικού αληθινού ντοκουμέντου, το οποίο μετέτρεψε σε πολιτικό θρίλερ και σε μια ηχηρή αντιπολεμική κραυγή.

Μαρία Κομνηνού, ποια είναι τα must του 14ου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας;

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια μας παρουσιάζει τις προβολές και τις δράσεις που δεν πρέπει να χάσουμε τις πρώτες μέρες του φεστιβάλ.

Λώρη Λοϊζίδη, πώς είναι να φτιάχνεις ένα ελληνικό χριστουγεννιάτικο παραμύθι;

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας ταινίας του Χρήστου Κανάκη, "Τα Κάλαντα των Χριστουγέννων", το "α" συζήτησε με τον πρωταγωνιστή και σεναριογράφο Λώρη Λοϊζιδη.