Τελευταίο Ταξίδι

3

Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ντοκιμαντερίστικο ταξίδι στο χρόνο, στις ιδέες του κορυφαίου μας πεζογράφου και στην ψυχή μιας χώρας που από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

To_teleftaio_taxidi

Χωρίς να εγκαταλείπει την έντονη πολιτική ματιά των προηγούμενων ντοκιμαντέρ του ("Deptocracy", "Catastroika", "Make the Economy Scream"), ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το "Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα" του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).


Το "Ταξιδεύοντας" είναι μια πεντάτομη σειρά ταξιδιωτικών εντυπώσεων του Νίκου Καζαντζάκη. Το "Ιαπωνία, Κίνα" αφορά το πρώτο ταξίδι του συγγραφέα στην Άπω Ανατολή, το 1935, και περιγράφει με οξυδέρκεια έναν μακρινό, άγνωστό μας πολιτισμό μπροστά στην πρόκληση κοσμοϊστορικών αλλαγών. Οι ιδέες του αναμετριούνται με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης, κι ενώ ο Βούδας έχει ήδη παραχωρήσει μέσα του την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στον Έπαφο (τον αρχαίο θεό της επαφής), οι προκλήσεις για πολιτικοκοινωνικά σχόλια είναι διαρκείς κι επείγουσες.


Ο Χατζηστεφάνου, από την άλλη, ακολουθεί τα χνάρια του συγγραφέα του "Ζορμπά", αντιπαραθέτοντας μετωπικά και δημιουργικά τις καζαντζακικές παρατηρήσεις με τη "μελλοντική" επιβεβαίωση ή διάψευσή τους. Έτσι, η διήγηση του Γιάννη Αγγελάκα και της Όλιας Λαζαρίδου (από το δεύτερο ταξίδι του 1957, το οποίο κατέγραψε η σύζυγος του λογοτέχνη Ελένη) εμπλουτίζεται αντιστικτικά με σύγχρονα πλάνα από τα ίδια μέρη, αλλά και στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το ίδιο τοπίο, κι όμως διαφορετικό, οι ίδιοι άνθρωποι που είναι πλέον άλλοι και μια χώρα η οποία από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

Α/Μ. Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 60΄

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταίο Ταξίδι

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 60 '
  • Άρης Χατζηστεφάνου

Το «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα» του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930 συναντά τις εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Οι Αντίπαλοι

Σεναριακό υπόδειγμα αθλητικού (μελο)δράματος πάνω στις απρόβλεπτες διαδρομές των ανθρώπινων επιθυμιών. "Χορογραφημένο" με ερωτική ένταση και σκηνοθετημένο με φλασάτη, βιντεοκλιπίστικη αυταρέσκεια.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
25/04/2024

Ζωντανό Πνεύμα

Δύο κόσμοι και τρεις γενιές συγκρούονται σε ένα δράμα ενηλικίωσης με στοιχεία μαγικού ρεαλισμού, κωμωδίας και θρίλερ, το οποίο, όμως, ασθμαίνει για να βρει την ιδανική ισορροπία.

Ο Τελευταίος Ήρωας

Κουστουριτσική, ξέφρενη και βιτριολική σάτιρα, η οποία βγαίνει απ’ τα νερά της όταν προσπαθεί, αδίκως, να σοβαρευτεί και να περάσει "μηνύματα".

Σούπερ Μάγκι

Σίκουελ ενός διεκπεραιωτικά στημένου αυστραλέζικου animation, το οποίο καταγγέλλει απλοϊκά τους κινδύνους της υπνωτιστικά γοητευτικής νέας εικονικής πραγματικότητας.

Ο Μύλος και ο Σταυρός

Με κάδρα που παραπέμπουν σε πίνακες της φλαμανδικής και της ολλανδικής σχολής, ο Μαγιέφσκι στήνει μια οπτικά μεγαλοπρεπή αλληγορία πάνω στην τέχνη, την αληθινή ζωή και την ανθρώπινη μισαλλοδοξία.