Τελευταίο Ταξίδι

3

Βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για ένα ντοκιμαντερίστικο ταξίδι στο χρόνο, στις ιδέες του κορυφαίου μας πεζογράφου και στην ψυχή μιας χώρας που από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

To_teleftaio_taxidi

Χωρίς να εγκαταλείπει την έντονη πολιτική ματιά των προηγούμενων ντοκιμαντέρ του ("Deptocracy", "Catastroika", "Make the Economy Scream"), ο Άρης Χατζηστεφάνου επιχειρεί στην τελευταία ταινία του κάτι διαφορετικό. Ένα ταξίδι σε άλλη ήπειρο και σε άλλο χρόνο. Με οδηγό το "Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα" του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930, καταγράφει με την κάμερά του ασπρόμαυρες εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου. Ο συνδυασμός τους με την αφήγηση του κορυφαίου πεζογράφου έχει ένα απρόσμενα ενδιαφέρον αποτέλεσμα (βραβείο της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου στο πρόσφατο φεστιβάλ Θεσσαλονίκης).


Το "Ταξιδεύοντας" είναι μια πεντάτομη σειρά ταξιδιωτικών εντυπώσεων του Νίκου Καζαντζάκη. Το "Ιαπωνία, Κίνα" αφορά το πρώτο ταξίδι του συγγραφέα στην Άπω Ανατολή, το 1935, και περιγράφει με οξυδέρκεια έναν μακρινό, άγνωστό μας πολιτισμό μπροστά στην πρόκληση κοσμοϊστορικών αλλαγών. Οι ιδέες του αναμετριούνται με έναν διαφορετικό τρόπο ζωής και σκέψης, κι ενώ ο Βούδας έχει ήδη παραχωρήσει μέσα του την ιδεολογική πρωτοκαθεδρία στον Έπαφο (τον αρχαίο θεό της επαφής), οι προκλήσεις για πολιτικοκοινωνικά σχόλια είναι διαρκείς κι επείγουσες.


Ο Χατζηστεφάνου, από την άλλη, ακολουθεί τα χνάρια του συγγραφέα του "Ζορμπά", αντιπαραθέτοντας μετωπικά και δημιουργικά τις καζαντζακικές παρατηρήσεις με τη "μελλοντική" επιβεβαίωση ή διάψευσή τους. Έτσι, η διήγηση του Γιάννη Αγγελάκα και της Όλιας Λαζαρίδου (από το δεύτερο ταξίδι του 1957, το οποίο κατέγραψε η σύζυγος του λογοτέχνη Ελένη) εμπλουτίζεται αντιστικτικά με σύγχρονα πλάνα από τα ίδια μέρη, αλλά και στιγμιότυπα από anime, video games και ιαπωνικά manga. Το ίδιο τοπίο, κι όμως διαφορετικό, οι ίδιοι άνθρωποι που είναι πλέον άλλοι και μια χώρα η οποία από την άκαμπτη παράδοση έχει εκτροχιαστεί στον πιο ξέφρενο καπιταλισμό.

Α/Μ. Ελλάδα. 2022. Διάρκεια: 60΄

Περισσότερες πληροφορίες

Τελευταίο Ταξίδι

3
  • Ντοκιμαντέρ
  • 2022
  • Διάρκεια: 60 '
  • Άρης Χατζηστεφάνου

Το «Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία, Κίνα» του Νίκου Καζαντζάκη από τη δεκαετία του 1930 συναντά τις εικόνες της σύγχρονης Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Ο Τζέιμς Χέτφιλντ των Metallica είναι οργισμένος σερίφης στο γουέστερν Thicket

Σε ρόλο που δεν τον έχουμε συνηθίσει, αλλά δείχνει να του πηγαίνει, εμφανίζεται ο frontman του σπουδαίου thrash συγκροτήματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/07/2024

Πήγαμε στα γυρίσματα του Υπάρχω, της βιογραφίας του Στέλιου Καζαντζίδη και πιο αναμενόμενης ελληνικής ταινίας της χρονιάς

Παρακολουθήσαμε την προετοιμασία της ταινίας του Γιώργου Τσεμπερόπουλου με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Μάστορα στο ρόλο του Στέλιου Καζαντζίδη.

Για καλό σινεμά, κρασί και πίτσα στην ανανεωμένη Αίγλη Ζαππείου

Με νέο πρόσωπο συστήνεται το ιστορικό θερινό σινεμά στην καρδιά του κέντρου, το οποίο έχει αναβαθμιστεί σε όλα του.

Η επανέκδοση του "Όλα για τη Μητέρα μου" του Πέδρο Αλμοδόβαρ είναι ίσως η σημαντικότερη του καλοκαιριού

Το οσκαρικό μελόδραμα "Όλα για τη Μητέρα μου" του Πέδρο Αλμοδόβαρ άλλαξε άρδην το κινηματογραφικό τοπίο πριν 25 χρόνια και τώρα επιστρέφει σε ένα κόσμο πιο κοντά σε εκείνον που οραματίστηκε ο Ισπανός auteur.

Ξεκίνησαν οι αιτήσεις συμμετοχής των Όσκαρ

Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου καλεί τους Έλληνες και τις Ελληνίδες παραγωγούς ταινιών να υποβάλλουν τις αιτήσεις τους για τα βραβεία της Αμερικάνικης Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Παγκόσμια πρεμιέρα στο Τορόντο για το "Κρέας" του Δημήτρη Νάκου

Ο πολυβραβευμένος σκηνοθέτης ταξιδεύει στο κορυφαίο φεστιβάλ του Καναδά για την παγκόσμια πρεμιέρα του μεγάλου μήκους ντεμπούτου του.

Ο Τιμοτέ Σαλαμέ είναι ο Μπομπ Ντίλαν στο teaser του A Complete Unknown

Τραγουδώντας το "A Hard Rain's A-Gonna Fall" συστήνεται στο ρόλο του θρυλικού τραγουδοποιού ο διάσημος ηθοποιός.