Η Βασίλισσα της Κυψέλης

3

Πολλαπλά βραβευμένο στο Φεστιβάλ του Σάντανς κοινωνικό δράμα, το οποίο περιγράφει με ψύχραιμη ευθύτητα και ντοκιμαντερίστικη εντιμότητα τη βαθιά κομφορμιστική βαλκανική πραγματικότητα.

H_Vasilissa_tis_kipselis

Στο περσινό φεστιβάλ του Σάντανς καταγράφηκε μια διπλή πρωτιά. Το "CODA", κατόπιν υποψήφιο για τρία Όσκαρ, απέσπασε και τα τρία κορυφαία βραβεία (καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, κοινού) του αμερικανικού διαγωνιστικού τμήματος, κάτι το οποίο επανέλαβε η "Βασίλισσα της Κυψέλης" στο διεθνές τμήμα "Παγκόσμιο Σινεμά". Κι οι δύο ταινίες κεντράρουν σε κοινωνικά περιθωριοποιημένους χαρακτήρες, με το σκηνοθετικό ντεμπούτο της Μπλέρτα Μπασόλι να μας μεταφέρει στα "βαθιά Βαλκάνια" και το τραυματισμένο από το γιουγκοσλαβικό εμφύλιο Κόσοβο. Εκεί η Φαρί, της οποίας ο άντρας αγνοείται από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος, μεγαλώνει μόνη της τα δυο μικρά παιδιά της και φροντίζει τον ανάπηρο πεθερό της. Συντηρώντας τα μελίσσια του συζύγου της, αρχίζει να συνηθίζει στην ιδέα πως εκείνος δεν θα επιστρέψει ποτέ, οπότε αποφασίζει να παρακινήσει τις υπόλοιπες γυναίκες της περιοχής, πολλών εκ των οποίων οι άντρες αγνοούνται επίσης, να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση, πουλώντας χειροποίητες σάλτσες στο τοπικό σούπερ μάρκετ.


Η Μπασόλι φωτογραφίζει μια πολλαπλά τραυματισμένη πραγματικότητα, παγιδευμένη ανάμεσα στην οικονομική ανέχεια, την παράλογη ελπίδα και τις οπισθοδρομικές αντιλήψεις. Διότι οι ιδέες της Φαρί αντιμετωπίζονται με έντονη, κλιμακούμενη εχθρότητα από το κομφορμιστικό, πατριαρχικό κοινωνικό περιβάλλον της, ακόμα και από τις ίδιες τις γυναίκες, οι οποίες φοβούνται να βγάλουν δίπλωμα οδήγησης ή να σκεφτούν ότι έχουν το δικαίωμα να εργαστούν. Εκείνη πολεμά για τη χειραφέτησή της με μια σιωπηλή αποφασιστικότητα χωρίς ατζέντα και με ένα εσωτερικό πείσμα που δεν γίνεται ποτέ καταγγελτική κορόνα. Η διαδρομή της ως κινηματογραφικής ηρωίδας είναι προβλέψιμη, σαφώς προδιαγεγραμμένη, αποκτά όμως νόημα και συγκινητικό ενδιαφέρον καθώς η Μπασόλι την περιγράφει με ψύχραιμη ευθύτητα και ντοκιμαντερίστικη εντιμότητα ως μια εν συγχύσει εξεγερμένη αθώα κι όχι ως μια κεκαλυμμένη φεμινίστρια ή κοινωνική ακτιβίστρια. Ταυτόχρονα, παραλληλίζει την πορεία της Φαρί με εκείνη της ίδιας της χώρας της, η οποία για να προχωρήσει μπροστά οφείλει να ξεπεράσει, επώδυνα όσο και λυτρωτικά, τις ιστορικές και ψυχολογικές αγκυλώσεις της.

Κόσοβο, Ελβετία, Αλβανία. 2021. Διάρκεια: 84΄. Διανομή: CINOBO

Περισσότερες πληροφορίες

Η Βασίλισσα της Κυψέλης

Hive
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 84 '
  • Μπλέρτα Μπασόλι

Για να εξασφαλίσει την οικογένειά της, η Φαρί, της οποίας ο άντρας αγνοείται από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος στο Κόσοβο, ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση. Στην κλειστή, πατριαρχική κοινωνία της, όμως, η προσπάθειά της αντιμετωπίζεται με έντονη εχθρότητα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Έρχονται κλασικά ιαπωνικά αριστουργήματα στα θερινά σινεμά

Ακίρα Κουροσάβα, Μίκιο Ναρούσε, Σοσέι Ιμαμούρα, Κένζι Μιζογκούτσι, Γιασουχίρο Όζου, Κον Ιτσικάουα, Κιγιόσι Κουροσάουα, Τακάσι Μίικε, Τεϊνοσουκε Κινουγκάσα, Χιρόσι Τετσιγκαχάρα & Μασάκι Κομπαγιάσι, σε ένα αφιέρωμα στους Ιαπωνικούς κινηματογραφικούς θησαυρούς.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/05/2024

Οι καλύτερες ταινίες που παίζουν τώρα στα σινεμά (15-22/5)

Μια λίστα με τις ιδανικότερες προτάσεις για κινηματογραφική έξοδο αυτήν την εβδομάδα.

Στο φεστιβάλ Αγών το σινεμά συναντά την αρχαιολογία

Ανακαλύψτε το πρόγραμμα της διοργάνωσης όπου η ιστορία εμπνέει τον κινηματογράφο.

77ο Φεστιβάλ Καννών: Το Megalo (χαμένο) στοίχημα του Φράνσις Κόπολα

Διπλά βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα, ο σκηνοθέτης του "Νονού" παρουσιάσε στις Κάννες το κινηματογραφικό σχέδιο στο οποίο επένδυσε σαράντα χρόνια από τη ζωή του. Το "Megalopolis", όμως, αποδείχτηκε δυστυχώς μια εκκωφαντική αποτυχία.

Το "Λώξη" δεν είναι μόνο ένα ντοκιμαντέρ για την πρώτη ηθοποιό με σύνδρομο Down

Οι σκηνοθέτες της ταινίας για την Λωξάνδρα Λούκας που έγραψε ιστορία παίζοντας στο Εθνικό Θέατρο, μιλούν στο "α" για το πολύτιμο φιλμ τους.

Ο Ρένος Χαραλαμπίδης για τα "Φτηνά Τσιγάρα"

"Έκλαιγα μόνος μου έξω από τις αίθουσες, εγκατέλειψα τα σχέδια μου" σχολίασε ο σκηνοθέτης και ηθοποιός.

Η Βίκυ Καγιά και η Σοφία Κόκκαλη είναι μητέρα και κόρη στο "Πολύδροσο" του The Boy

Οι συμπρωταγωνίστριες της νέας ταινίας του Αλέξανδρου Βούλγαρη μιλούν στο "α" για τη συμμετοχή τους στο ατμοσφαιρικό δράμα που ψηλαφεί τις έννοιες της μητρότητας και της απώλειας.