Μετά τον Γιανγκ

3

Δράμα επιστημονικής φαντασίας που θέτει τα φιλοσοφικά ερωτήματά του περί ταυτότητας, μνήμης και συνείδησης με συγκινητική ζεν απλότητα. Χαμηλών και ήπιων τόνων, περιγράφει πειστικά ένα φαινομενικά αδιατάρακτο, μα βαθιά ανησυχητικό μέλλον.

Meta_ton_Yang

Το βασικότερο θέμα της ενήλικης επιστημονικής φαντασίας, λογοτεχνικής και κινηματογραφικής, ήταν ανέκαθεν αυτό του ορισμού της ανθρώπινης υπόστασης, ο οποίος με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης αποδεικνύεται όλο και περιπλοκότερος. Από το εμβληματικό "Εγώ, το ρομπότ" του Ισαάκ Ασίμοφ μέχρι την πρόσφατη "Εκπνοή" του Τεντ Τσιάνγκ, η συνάντηση ηθικής και βιοτεχνολογίας μοιάζει να απασχολεί πλέον την καλλιτεχνική κοινότητα το ίδιο έντονα με την επιστημονική, καθώς τα ερωτήματα όλων πολλαπλασιάζονται. Ο Αμερικανός συγγραφέας Αλεξάντερ Γουαϊνστάιν έθεσε μια σειρά από αυτά στη συλλογή διηγημάτων του "Children of the new world" (2016), από την οποία ο συμπατριώτης του Κογκονάντα διάλεξε να διασκευάσει για τη μεγάλη οθόνη το "Saying goodbye to Yang".


Ο κορεατικής καταγωγής Κογκονάντα, ο οποίος είναι γνωστός μόνο με το ψευδώνυμό του, ξεκίνησε ανεβάζοντας βιντεο-πραγματείες (video essays) κινηματογραφικού περιεχομένου στο διαδίκτυο, προτού περάσει πίσω από την κάμερα με το ανεξάρτητο δράμα "Columbus" (2017), το οποίο έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Σάντανς με εξαιρετικές κριτικές. Με το ίδιο, χαμηλότονο ύφος περιγράφει τώρα ένα μέλλον στο οποίο άνθρωποι, κλώνοι τους και ανδροειδή συμβιώνουν σε κοινωνική ηρεμία. Ο Γιανγκ είναι ένα ρομπότ το οποίο έχουν αγοράσει ο Τζέικ και η Κίρα ως μεγάλο αδελφό και συντροφιά της θετής κόρης τους Μίκα. Όταν αυτός παρουσιάσει σοβαρή βλάβη και τεθεί εκτός λειτουργίας, ο Τζέικ ανακαλύπτει πως η επαναφορά του είναι σχεδόν αδύνατη. Κι ενώ η Μίκα τον θέλει πίσω, η μνήμη του αποδεικνύεται πολύτιμη τόσο για μια επιστήμονα, η οποία θέλει να τον κρατήσει ως μουσειακό έκθεμα, όσο και για τον Τζέικ, ο οποίος την "εξερευνά", ανακαλύπτοντας ξεχασμένες ή άγνωστες οικογενειακές στιγμές, αλλά και σημαντικές πληροφορίες για το παρελθόν του Γιανγκ.


Είμαστε η μνήμη μας. Τόσο σε προσωπικό (οι αναμνήσεις) όσο και κοινωνικό (η ιστορία) επίπεδο. Αυτή ορίζει τη διαδρομή που μας έχει φέρει ως εδώ, κάτι που ο Τζέικ ξέρει (περιγράφει έξοχα την "πορεία" της γεύσης του τσαγιού μέσα στο χρόνο), αλλά καταλαβαίνει πραγματικά μόνον όταν ξεκλειδώνει τα παρελθόντα μυστικά του Γιανγκ. Ενός ρομπότ το οποίο οι Γουαϊνστάιν και Κογκονάντα δεν περιγράφουν απλοϊκά ως μια ευφυή μηχανή που θέλει να γίνει άνθρωπος, αλλά ως έναν περίπλοκο χαρακτήρα, ο οποίος προσπαθεί, όπως κι άλλοι γύρω του, να συνδιαλλαγεί με διλήμματα ηθικής, ταυτότητας και συνείδησης. Η ταινία τα θέτει με μια ζεν απλότητα, η οποία τα βαθαίνει και τα αφήνει να αιωρούνται μέσα σε μια αρμονική, ασιατικής καταγωγής εικονογραφία (σκηνογραφικά και ενδυματολογικά). Ταυτόχρονα, κρατά τα συναισθήματα του τρυφερού μινιμαλιστικού δράματός της ζωντανά και περιγράφει διακριτικά ένα (άμεσο) μέλλον αδιατάρακτο, ασφαλές, τακτοποιημένο, όσο και βαθύτατα ανησυχητικό.

ΗΠΑ. 2021. Διάρκεια: 96΄. Διανομή: TANWEER

Περισσότερες πληροφορίες

Μετά τον Γιανγκ

After Yang
3
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 96 '
  • Κογκονάντα

Ο Τζέικ και η Κίρα ζουν με τη θετή κόρη τους Μίκα και τον Γιανγκ, ένα ανδροειδές το οποίο παθαίνει σοβαρή βλάβη. Η προσπάθεια του Τζέικ να τον επισκευάσει, όμως, αποδεικνύεται μια ιδιαίτερα περίπλοκη υπόθεση.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.