Belfast

2,5

Ημιαυτοβιογραφική δραμεντί του Κένεθ Μπράνα, ο οποίος σκηνοθετεί με παιχνιδιάρικη νοσταλγία και υπερβολικό συναίσθημα μια οσκαρικής συνταγής ιστορία ενηλικίωσης.

belfast1

Όπως μας έχουν ήδη προϊδεάσει οι εφτά υποψηφιότητες Χρυσής Σφαίρας και το βραβείο κοινού στο φεστιβάλ του Τορόντο, το "Belfast" θα επαναφέρει τον… παραστρατημένο Κένεθ Μπράνα στα Όσκαρ. Το άλλοτε σαιξπηρικό παιδί-θαύμα, που με τον "Ερρίκο Ε΄" χρίστηκε στα 30 του διάδοχος του Λόρενς Ολίβιε, συνέχισε να μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη μια σειρά από τα έργα του Βάρδου ("Άμλετ", "Πολύ Κακό για το Τίποτα", "Αγάπης Αγώνας Άγονος", "Όπως σας Αρέσει"), προτού αλλάξει εντελώς πορεία κι αρχίσει τις χολιγουντιανές μπλοκμπαστεριές: "Thor", Σταχτοπούτα", "Έγκλημα στο Οριάν Εξπρές".


Μπαίνοντας στην έβδομη δεκαετία της ζωής του, ο Μπράνα αποφασίζει τώρα να κοιτάξει πίσω. Να επιστρέψει στη γενέτειρά του και να διηγηθεί πώς βίωσε τους τελευταίους μήνες παραμονής του στο αγαπημένο του Μπέλφαστ, τη χρονιά κατά την οποία ξεκίνησε η πολυετής εθνικιστική σύγκρουση στη Βόρειο Ιρλανδία, γνωστή ως "The Troubles". Η προσέγγισή του είναι πρόδηλα νοσταλγική και δεδηλωμένη από τα πρώτα κιόλας πλάνα της ταινίας, όταν οι έγχρωμες εικόνες της σύγχρονης πόλης δίνουν γρήγορα τη θέση τους στον ασπρόμαυρο Αύγουστο του 1969, την ημέρα που τα βρετανικά στρατεύματα θα αναπτυχθούν στην κατεχόμενη Ιρλανδία. Οι βιαιότατες συγκρούσεις μεταξύ καθολικών, οι οποίοι επιθυμούν την ανεξαρτησία, και των φιλικών προς την αγγλική επικυριαρχία προτεσταντών, όπως η οικογένεια του εννιάχρονου Μπάντι, είναι καθημερινές και ο πατέρας του μικρού ήρωά μας έχει στοχοποιηθεί από τους φανατικούς της δικής του πλευράς. Ένας πατέρας ο οποίος λείπει συχνά σε ταξίδια για δουλειές και χρωστάει νοίκια και φόρους. Μια μητέρα η οποία αγωνίζεται σχεδόν μόνη να μεγαλώσει τα δυο αγόρια της, ενώ παππούς και γιαγιά δίνουν τις δικές τους συμβουλές στον περίεργο πιτσιρικά, ο οποίος προσπαθεί να καταλάβει την ταραγμένη πραγματικότητα που τον περιβάλλει.


Σερβιρισμένη με παιχνιδιάρικο χιούμορ και δραματική συγκίνηση, η ημιαυτοβιογραφική ιστορία ενηλικίωσης του Μπράνα αποτελεί μια αλάνθαστη οσκαρική συνταγή. Το αθώο βλέμμα του Μπάντι καθοδηγεί το συναίσθημα του θεατή μακριά από ανησυχητικές κακοτοπιές, περιγράφοντας πικάντικες σκανταλιές, ανώδυνες παιδικές ανησυχίες και τρυφερά οικογενειακά ενσταντανέ. Από τον αφελή γείτονα μέχρι τον εθνικιστή νταή τα πορτρέτα των περιφερειακών χαρακτήρων αγγίζουν την καρικατούρα και όταν τα πράγματα σοβαρεύουν –και θίγονται θέματα όπως η πατριαρχική εξουσία, η πολιτική βία και οι πατριωτικά ιδεώδη–, η αφήγηση επιλέγει μια σινεφιλικά χιουμοριστική προσέγγιση, η οποία τη σώζει από την ιστορικοκοινωνική σοβαροφάνεια, όχι όμως κι από την εκβιαστικά χαριτωμένη γραφικότητα. Η νοσταλγία γλυκαίνει την ψυχή και αμβλύνει τις αντιθέσεις, μας ψιθυρίζει κλείνοντάς μας το μάτι (υπερβολικά συγκαταβατικά, όμως) ο χαρισματικός παραμυθάς Μπράνα, ο οποίος και τι δεν θα ’δινε για να ήταν η ζωή μια ατέλειωτα διασκεδαστική ασπρόμαυρη ταινία.

Α/Μ, Έγχρ. Μ. Βρετανία. 2021. Διάρκεια: 98΄. Διανομή: TULIP

Περισσότερες πληροφορίες

Belfast

2,5
  • Δραματική
  • 2021
  • Διάρκεια: 98 '
  • Κένεθ Μπράνα

Ο μικρός Μπάντι μεγαλώνει στο Μπέλφαστ του 1969, το οποίο σπαράσσεται από τις συγκρούσεις Ιρλανδών καθολικών και προτεσταντών.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.